کد خبر: 347431
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

آخرین جزئیات از افزایش تنش‌ها در عراق؛

تجمع مردم عراق علیه فساد اقتصادی در دولت/ اعتراضات به کربلا و بابل هم رسید/ استفاده از باتوم برقی و گاز اشک‌آور توسط نیروهای ضدشورش عراق/ شورای امنیت ملی عراق تشکیل جلسه داد/ آمار کشته‌شدگان اعتراضات به 5 نفر رسید

تظاهرات مردم عراق که از چند روز پیش آغاز شده بود حالا شدت بیشتری گرفته است.

تجمع مردم عراق علیه فساد اقتصادی در دولت/ اعتراضات به کربلا و بابل هم رسید/ استفاده از باتوم برقی و گاز اشک‌آور توسط نیروهای ضدشورش عراق/ شورای امنیت ملی عراق تشکیل جلسه داد/ آمار کشته‌شدگان اعتراضات به 5 نفر رسید
کد خبر: 347431
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ این اعتراضات که علیه فساد و مخدوش بودن خدمات اجتماعی در دولت است در روزهای اخیر به شهرهای دیگر هم کشیده شده است.

تظاهرات اعتراض‌آمیز امروز به شهر دیاله رسید و معترضین در برابر شورای استانی دیاله تجمع کردند.

تظاهرکنندگان دفتر استانداری را به آتش کشیدند

رسانه های عراقی در راستای این اتفاقات نوشتند که دفتر استانداری میسان (العماره) عراق توسط معترضین به آتش کشیده شد و همچنین تظاهر کنندگان جاده منتهی به فروگاه بغداد را بستند.

این اعتراضات در ادامه مسیر خود بعد از نجف به شهر کربلا هم رسید. موضوعی که بر اساس اعلام رسانه‌های عراقی اعلام کردند نیروهای امنیتی از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم معترض استفاده کردند.

این در حالی است که رسانه‌های عراقی از نجف هم گزارش داده‌اند که ماموران امنیتی و ضد شورش با استفاده از باتوم برقی جمع معترضین را متفرق کرده اند.

در حال حاضر تظاهرات اعتراضی درباره فساد و شرایط خدماتی در مناطقی از بغداد، بابل، دیوانیه ، بصره، نجف، المثنی، کرکوک، دیاله و میسان ادامه دارد.

شورای امنیت ملی عراق تشکیل جلسه داد

به دنبال این اخبار و افزایش حجم اعتراضات، شورای امنیت ملی عراق برای بررسی افزایش حجم تظاهرات اعتراضی در به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل جلسه داد.

بر اساس بیانیه صادر شده توسط شورای امنیت ملی عراق پس از پایان این جلسه اعلام شده که برگزاری تجمعات، تظاهرات و آزادی بیان آزاد است.

در بخش دیگری از این‌بیانیه اقدامات تخریبی در تظاهرات اعتراضی از سوی شورای امنیت ملی عراق محکوم شده است.

شورای امنیت ملی عراق همچنین وعده داده تا تمامی تدابیر لازم برای حمایت و حفاظت از شهروندان و املاک عمومی را انجام خواهد داد.

شورای امنیت ملی عراق در این بیانیه با اشاره به خواست تظاهر کنندگان از رسانه ها خواسته تا در راستای منافع ملی کشور اقدام کنند.

این در حالی است که شبکه سعودی العربیه ادعا کرد به دستور مسئولین امنیتی و نیروهای حشد الشعبی، دوربین و وسایل تصویربرداری این شبکه که سرگرم پوشش تظاهرات در بغداد بود مصادر شده است.

سکوت شخصیت‌های عراقی در مقابل پوشش ویژه خبری رسانه‌های عربستانی و اماراتی

با وجود سکوت بسیاری از شخصیت‌های عراقی در عدم حمایت از این تظاهرات، رسانه‌های عربستانی و اماراتی و یا رسانه‌های وابسته به آنها به شکل ویژه‌ای به پوشش این اغتشاشات می‌پردازند.

همچنین هیئت اطلاع رسانی عراق تمامی رسانه ها را ملزم به انتشار اخبار موثق و مستند و عدم بازنشر اطلاعات غیر موثق کرد.

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، نیروهای نظامی و امنیتی عراق کشور در پایتخت و تمامی استان‌ها به حالت آماده‌باش صددرصد در آمده‌اند.

شلیک هوایی نیروهای امنیتی بالای سر معترضان

خبرگزاری فرانسه نیز اعلام کرد آمار کشته‌شدگان اعتراضات در عراق به 5 نفر رسیده است. این خبرگزاری اعلام کرد که نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از شلیک هوایی در مسافت‌های کوتاه، بالای سر تظاهر کنندگان استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر رسانه‌های عراقی خبر دادند معترضین به سمت منطقه حفاظت شده سبز حرکت می‌کنند. طبق این گزارش، تظاهر کنندگان تلاش دارند تا از «میدان التحریر» خود را به «پل جمهوری» که حد فاصل محل استقرار آنها و منطقه سبز است، برسانند که نیروهای امنیتی مانع از این کار شده اند..

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها