کد خبر: 349516
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از چرایی اغتشاشات اخیر در عراق گزارش می‌دهد:

معادله چندمعلومی غیرقابل‌حل در عراق! - بخش دوم

رغد صدام حسین، دختر دیکتاتور معدوم عراق که همچنان در یکی از کاخ‌های پادشاه اردن زندگی می‌کند، حمایت خود را از اغتشاشات عراق اعلام کرد. این در حالی است که برخی از رسانه‌های عراقی با انتشار سندی خبر دادند حزب بعث عراق نیز از اعضای خود خواسته تا در راستای تهییج مردم برای اغتشاش بیشتر فعالیت کنند.

معادله چندمعلومی غیرقابل‌حل در عراق! - بخش دوم
کد خبر: 349516
|
۱۳۹۸/۰۷/۲۱ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- رغد صدام حسین، دختر دیکتاتور معدوم عراق که همچنان در یکی از کاخ‌های پادشاه اردن زندگی می‌کند، حمایت خود را از اغتشاشات عراق اعلام کرد. این در حالی است که برخی از رسانه‌های عراقی با انتشار سندی خبر دادند حزب بعث عراق نیز از اعضای خود خواسته تا در راستای تهییج مردم برای اغتشاش بیشتر فعالیت کنند.

رغد حتی پا را از این هم فراتر گذاشت و تصاویری ویدئویی در رابطه با آنچه که نقض حقوق بشر (!!) خوانده منتشر کرد، او البته فراموش نکرد نسبت به وجود صحنه‌های خشونت‌آمیز در آن هشدار دهد و عذرخواهی کند. بله، عذرخواهی دختر صدام،دیکتاتوری که حداقل اقداماتش انداختن معترضان در چرخ گوشت یا اسید بود.

در سوی دیگر، تلاش بی‌وقفه رسانه‌ای عربستان و جریان همسو با آن قرار داشت که در دامن زدن و بزرگ کردن این اغتشاشات بسیار آشکارا عمل می‌کرد، به نحوی که حتی با وجود پایان یافتن تظاهرات در بسیاری از مناطق، رسانه‌های سعودی با انتشار تصاویر آرشیوی مربوط به سال‌های گذشته، دست‌کم سعی داشتند این واقعه را در رسانه‌ها زنده نگه دارند.

ضلع سوم این غائله در بعد منطقه‌ای اسرائیل است که در قالب شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی وارد عمل شدند و حتی زودتر از فعالان عراقی، تصاویری از کشته و زخمی شدن تظاهرات‌کنندگان و درگیری‌های مسلحانه منتشر می‌کردند؛ گویی تصویربرداران این صحنه‌ها پیشاپیش می‌دانستند در کدام نقطه از درگیری قرار است فردی کشته شود!

در دشمنی هر یک از این سه ضلع مثلث و هجمه رسانه‌ای علیه دولت عراق یا رویکردهای این دولت شکی وجود ندارد، اما همسو شدن آنها در بستر اعتراضات اخیر امر شگفت‌انگیزی است که حداقل طی یک دهه گذشته بی‌سابقه بود.

بی‌تردید همه از جنگ رسانه‌ای و درگیری‌های گسترده لفظی و حمایت عربستان از سرنگونی صدام حسین آگاه‌اند؛ اینکه امروز حزبی که با کمک عربستان از مسند قدرت چند 10 ساله در عراق سرنگون شده به متحد ریاض تبدیل شود گرچه در جهان روابط بین 2 طرف امر محالی نیست، اما شکل‌گیری آن با این سرعت حداقل به این وضوح قابل پیش‌بینی نبود.

در کنار آن، حضور اسرائیلی‌ها دوش به دوش عربستانی‌ها در این حمله رسانه‌ای در راستای سازشِ هرچه زودتر بین 2 طرف، کاملاً قابل پیش‌بینی است، اما حمایت رسانه‌ای اسرائیل از فعالیت حزب بعث در عراق موضوعی است که در سایه گفتمان رسانه‌ای چندین‌ساله بعثی‌ها افشای آن تعجب‌آور می‌نماید.

نفوذ تخریبی‌امنیتی اسرائیلی‌ها در عراق، حضور رسانه‌ای و مالی پررنگ عربستان در این کشور و فعالیت‌های میدانی بقایای حزب بعث عراق ملغمه‌ای از هرج‌ومرج را در عراق پدید آورد که گرچه بسیاری از مردم ظلم‌کشیده از فساد دولتمردان فعلی را هم به صحنه آورد، اما از آنها برای موج‌سواری و کشته‌سازی بیشتر بهره برد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها