کد خبر: 354104
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

در ویدئوتیتر «اعتمادآنلاین» ببینید:

آپارتاید چیست؟

آپارتاید کلمه‌ای است آفریقایی به معنای جدایی (Segregation) و در اصطلاح به سیاست تبعیض نژادی که توسط حزب ملی آفریقای جنوبی از سال 1948 تا سال 1994 اعمال شد، گفته می‌شود.

حجم ویدیو: 1.79M | مدت زمان ویدیو: 00:00:41 دانلود ویدیو
کد خبر: 354104
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آپارتاید کلمه‌ای است آفریقایی به معنای جدایی (Segregation) و در اصطلاح به سیاست تبعیض نژادی که توسط حزب ملی آفریقای جنوبی از سال 1948 تا سال 1994 اعمال شد، گفته می‌شود.

سیاست آپارتاید مبتنی بر برتری کامل قوم سفید و تبعیض مطلق نسبت به غیرسفیدهاست و از لحاظ نظری معتقد به جدایی کامل کلیه نژادها و امکانات آنهاست.

طبق این سیاست افراد متعلق به نژادهای غیرسفید بین سال‌های 1948 تا 1991 در آفریقای جنوبی، مجبور‌ به اقامت در محلات و استان‌های خاص بودند و از تمامی حقوق سیاسی و امکانات تحصیلی و پیشرفت محروم می‌شدند.

دو تن از مخالفان اصلی آپارتاید، استیو بایکو و نلسون ماندلا بودند. استیو بایکو به حکومت سیاهان اعتقاد داشت، در حالی‌که ماندلا به حقوقی مساوی برای تمامی اهالی آفریقای جنوبی معتقد بود.

ماندلا طی مبارزاتش علیه آپارتاید در سال 1962 دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. او در سال 1990 در سن 72 سالگی آزاد شد و مبارزه برای حقوق انسانی اهالی آفریقای جنوبی را از سر گرفت.

سرانجام اف دبلیو دکلرک، رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی، با ماندلا وارد مذاکره شد. یک سال بعد، کنگره ملی آفریقای جنوبی پیروز شد و ماندلا به ریاست‌جمهوری رسید و رژیم آپارتاید در مورد سیاهپوستان لغو شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها