کد خبر: 355489
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۴:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

متن و حاشیه قتل ابوبکر البغدادی

ابهامات و نحوه قتل ابوبکر البغدادی بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های عربی و شبکه‌های اجتماعی آن پیدا کرده است.

متن و حاشیه قتل ابوبکر البغدادی
کد خبر: 355489
|
۱۳۹۸/۰۸/۰۶ ۱۴:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ابهامات و نحوه قتل ابوبکر البغدادی بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های عربی و شبکه‌های اجتماعی آن پیدا کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، فیصل قاسم، مجری شبکه الجزیره، در این رابطه نوشت: آمریکا اعلام کرد مرگ بغدادی را تنها بعد از آزمایش دی‌ان‌ای او اعلام کرده است حال این پرسش مطرح می‌شود که این آزمایش چگونه انجام شد؟ آیا این به آن معنی نیست که قبلاً دی‌ان‌ای بغدادی را در اختیار داشته است؟ از کجا آن را به دست آورده بود؟

این در حالی است که برخی از کاربران هم با اشاره به تاکید وزیر دفاع آمریکا مبنی بر دفن بغدادی طبق سنت‌های اسلامی و اعلام رسانه‌ها مبنی بر قصد آمریکا برای انداختن بقایای جسد او در اقیانوس، به تمسخر نوشتند ظاهراً مسلمانان به جای خاکسپاری اقدام به آب‌سپاری مردگان خود می‌کنند.

در این بین دو منبع امنیتی عراقی که این روزها در این زمینه بسیار فعال به نظر می‌رسند اعلام کردند: یکی از دستیاران ارشد رهبر داعش عامل اصلی رسیدن به او بود.

به گفته این دو منبع «اسماعیل العیثاوی» از مهم‌ترین دستیاران بغدادی بعد از دستگیری توسط نیروهای ترکیه و تسلیم او به سازمان اطلاعات عراق، اعتراف کرد بغدادی برای گفت‌وگو با دستیارانش در مسائل بسیار مهم از وانت حامل سبزی به عنوان پوشش استفاده می‌کرد.

به گفته آنها اطلاعات عیثاوی از این حیث مهم بود که به ماموران سازمان‌های مختلف اطلاعاتی که در عراق فعالیت دارند کمک کرد اجزای باقی‌مانده پازل خود را در مورد تحرکات بغدادی تکمیل کنند.

این رهبر داعش در اعترافات خود نام پنج نفر را که خود او یکی از آنها بود در اختیار بازجویان قرار داد و تاکید کرد: این افراد در داخل سوریه با بغدادی تماس دارند.

او در این اعترافات محل‌های مختلف احتمالی برای این ملاقات‌ها را هم اعلام کرد.

مسئولان عراقی همچنین خبر دادند از اواسط 2019 «ادلب» به عنوان منطقه‌ای که ابوبکر البغدادی در آن حضور دارد مشخص شد تا بعد از آن معلوم شود او به همراه چهار همسر، 11 فرزند و سه دستیار بسیار نزدیکش در این منطقه از روستایی به روستای دیگر جابه‌جا می‌شوند.

منابع سوری هم خبر دادند «هیات تحریر الشام» که پیش از این به نام جبهه النصره مشهور بود چندی پیش یکی از دستیاران نزدیک بغدادی به نام «ابو سلیمان الخالدی» را که در آخرین فیلم او درکنارش نشسته بود، دستگیر کردند و این دستگیری آخرین کلید رسیدن به بغدادی محسوب می‌شود.

ساکنان ادلب اعلام می‌کنند احتمالاً اعترافات خالدی و انتقال این اطلاعات از سوی هیات تحریر الشام به نیروهای ترکیه که با آنها همکاری تنگاتنگی دارند به این امر کمک کرده باشد.

یک مسئول امنیتی عراقی دیگر هم با تاکید بر نقش عیثاوی در این مسئله به رویترز گفت: ماموران اطلاعاتی عراقی به این مرد در بازار ادلب مشکوک شدند و بعد از تعقیبش آنها را تا منزل بغدادی راهنمایی کرد. بعد از آن، این اطلاعات در اختیار سازمان سیا قرار گرفت و سیا نیز با استفاده از یک ماهواره و با به‌کارگیری پهپادها برای بیش از 5 ماه محل اختفای بغدادی را تحت نظر گرفت.

در همین حال نیویورک‌تایمز از نقش یکی از همسران بغدادی در رسیدن به مخفیگاه او سخن گفته و به نقل از مسئولان آمریکایی که به اطلاعات محرمانه سازمان‌های اطلاعاتی عراق و کردها دسترسی دارند، نوشت: دستگیری یکی از زنان بغدادی و بازجویی از او نقش عمده‌ای در آماده‌سازی برای این عملیات ایفا کرد.

گفته می‌شود برنامه‌ریزی برای این حمله از تابستان گذشته آغاز شده و برخی از اعضای دلتا فورس سناریوی عملیات قتل یا دستگیری البغدادی را تمرین کردند.

در این بین نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از دونالد ترامپ به دلیل آنکه روس‌ها را پیش از کنگره آمریکا در جریان عملیات علیه ابوبکر البغدادی قرار داد به شدت انتقاد کرد.

این رهبر حزب دموکرات با تاکید ضمنی بر اینکه این عملیات بر روند تحقیقات برای عزل ترامپ تاثیر نخواهد گذاشت خواهان تسری این تحقیقات در رابطه با راهبرد دولت ترامپ در خاورمیانه هم شد.

از سوی دیگر انتخاب نام «کایلا مولر» برای این عملیات هم مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است. گرچه این نامگذاری در رسانه‌های منطقه چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما به گفته رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی آمریکا، دولت ترامپ مصمم به این نامگذاری بود.

مولر یکی از گروگان‌های آمریکایی داعش بود که در سال 2013 توسط این گروه تروریستی در حلب ربوده و برای مدتی در اختیار ابوبکر البغدادی قرار گرفت. این زن که در بخش کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان از جنگ در شمال سوریه فعالیت می‌کرد مدتی گروگان گروه داعش بود تا آنکه فوریه 2015 خبر قتل او اعلام شد.

گفته می‌شود مولر که در زمان مرگ 27 سال داشت به شدت مورد شکنجه قرار گرفته و چند بار هم توسط رهبر داعش مورد تجاوز قرار گرفته بود. این در حالی است که روزنامه فرانسوی فیگارو در گزارشی با رد این ادعا از ازدواج بغدادی با مولر سخن گفته و تاکید کرد: این زن آمریکایی بر اثر حمله هوایی ارتش اردن به مواضع داعش کشته شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها