کد خبر: 356173
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

هزینه معترضان عراقی را چه کسی پرداخت می‌کند؟

در شرایطی که اغتشاشات در عراق جنبه‌های پیچیده‌تری یافته و به سوی بحرانی خطرناک پیش می‌رود، نحوه تامین هزینه اعتراضات مردمی در عراق از تهیه پلاکارد و بروشور و اعلامیه‌ها گرفته تا آب و غذای حاضران نیز موضوعی است که توجه رسانه‌ها و فضای مجازی در عراق را جلب کرده است.

هزینه معترضان عراقی را چه کسی پرداخت می‌کند؟
کد خبر: 356173
|
۱۳۹۸/۰۸/۱۱ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| هزینه اعتراضاتی را که در عراق و هشت استان شیعه‌نشین عراق در حال وقوع است چه طرف یا طرف‌هایی پرداخت می‌کنند؟

به گزارش اعتمادآنلاین، در شرایطی که اغتشاشات در عراق جنبه‌های پیچیده‌تری یافته و به سوی بحرانی خطرناک پیش می‌رود، نحوه تامین هزینه اعتراضات مردمی در عراق از تهیه پلاکارد و بروشور و اعلامیه‌ها گرفته تا آب و غذای حاضران نیز موضوعی است که توجه رسانه‌ها و فضای مجازی در عراق را جلب کرده است.

طبق گزارشی تحقیقی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و شماری از رسانه‌های عراقی هم آن را بازنشر دادند، فقط در میدان التحریر بغداد برای جمعیتی در حدود پنج هزار نفر روزانه 130 تا 140 میلیون دینار (بیش از یک میلیون دلار) نیاز است، در حالی که باید ارقام هزینه‌های برگزاری اعتراضات مشابه در هشت استان دیگر شیعه‌نشین عراق را هم به آن افزود.

بر اساس این گزارش، در بهترین شرایط 2 درصد از این هزینه از سوی مردم عادی که واقعاً برای احقاق حقوق خود دست به تظاهرات می‌زنند یا افراد متمولی که با این حرکت مردمی ابراز همدردی می‌کنند تامین می‌شود.

در کنار اینها، 1.5 درصد نیز توسط موسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد و مدنی به عنوان نوعی تبلیغات خرج می‌شود.

در این حال، 26 درصد از هزینه‌های اعتراضات را طرف‌ها و کشورهای خارجی به ویژه آمریکا، انگلیس، عربستان و امارات متحده عربی به طور غیرمستقیم پرداخت می‌کنند.

به گفته مطلعان، این کشورها مستقیماً از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد عراقی مرتبط با خود یا شخصیت‌های سیاسی این پول‌ها را به جریان اعتراضی تزریق می‌کنند. این در حالی است که 70.5 درصد از هزینه باقی‌مانده را شخصیت‌های فاسد عراقی می‌پردازند.

بر اساس تحقیق انجام‌گرفته، هدایت‌کنندگان جریان‌های اغتشاش در تماس‌هایی با این شخصیت‌ها (چه سیاسی و چه اقتصادی) به آنها اطلاع داده‌اند که قصد صدور لیست سیاهی از نام‌های فاسد را دارند و اگر آنها به این جریان کمک نکنند، نام‌شان در این لیست قرار داده خواهد شد. در مقابل حمایت‌شان از جریان می‌تواند نام آنها را از این لیست خارج کند.

این باج‌گیری با کمک برخی از کارمندان سفارت آمریکا و با استفاده از اطلاعات سازمان‌های جاسوسی آمریکا در مورد مفسدان نیز انجام می‌شود.

به گفته تهیه‌کنندگان این گزارش، این امر پاسخی به چرایی نام نبردن از هیچ یک از شخصیت‌های فاسد عراقی طی این مدت توسط تظاهرات‌کنندگان، و محصور شدن اعتراضات و شعارها علیه عبدالمهدی و جریان مقاومت است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها