کد خبر: 371028
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

چه کسی نخست‌وزیر عراق می‌شود؟

یک نماینده پارلمان عراق اعلام کرد نام نخست‌وزیر جدید عراق از درون اتاق‌های تاریک و جلسات پشت پرده قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خارج خواهد شد.

چه کسی نخست‌وزیر عراق می‌شود؟
کد خبر: 371028
|
۱۳۹۸/۱۰/۰۲ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یک نماینده پارلمان عراق اعلام کرد نام نخست‌وزیر جدید عراق از درون اتاق‌های تاریک و جلسات پشت پرده قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خارج خواهد شد.

به گزارش اعتمادآنلاین، « عدی عواد» عضو پارلمان عراق از فراکسیون صادقون اعلام کرد: نخست‌وزیر بعدی عراق به رغم خواست معترضان مستقل نخواهد بود و از رحم جریان‌های مختلف سیاسی عراق خارج می‌شود.

او که با یکی از شبکه‌های تلویزیونی عراق گفت‌وگو می‌کرد ساعاتی پیش از پایان مهلت انتخاب جانشین عادل عبدالمهدی گفت: به رغم خواست مردمی، تمامی راه‌ها به انتخاب فردی غیرمستقل و عضو یکی از جریان‌های موجود منتهی می‌شود.

در این حال فرانس 24 از ادامه رقابت چهار شخصیت برای رسیدن به کرسی نخست‌وزیری عراق سخن گفت.

یکی از این نام‌ها قصی‌السهیل وزیر آموزش عالی این کشور است که در کنار محمد شیاع السودانی وزیر کار و امور اجتماعی سابق و مصطفی الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات عراق همچنان زمینه چانه‌زنی قطب‌های هواداران‌شان را فراهم کرده است، در حالی که فائق الشیخ علی که به انتقاد شدید از فساد در ساختار دولت معروف است نیز خود را نامزد تصدی این پست کرده است.

در این میان خبر رسید مازن الاشیقر کارشناس اقتصادی عراقی نیز برای جانشینی عبدالمهدی نامزد شده است.

اشیقر نامه نامزدی خود را به برهم صالح رئیس‌جمهور عراق تسلیم کرد. نام او پیش از این در سال 2018 به عنوان یکی از نامزدهای جانشینی حیدر عبادی نخست‌وزیر سابق عراق مطرح شده بود و خودش هم جزو جریان متحد با ائتلاف نصر به رهبری عبادی به شمار می‌رود.

شنیده‌های اعتمادآنلاین حاکی از آن است که امروز 85 درصد از افرادی که در میدان التحریر حضور دارند و در زمره معترضان دسته‌بندی می‌شوند، از طرفداران قطب‌های مختلف سیاسی عراقی یا بوده یا شده‌اند و اکثراً هم عضویت گروه خاصی را دارند که تلاش خود را از گفت‌وگوهای سیاسی دور نگه می‌دارد اما از طریق تظاهرات و اعتراضات بر روند تصمیم‌گیری تاثیر می‌گذارد.

به اعتقاد برخی از کارشناسان عراقی، امروز می‌توان با قدرت اعلام کرد در مورد نخست‌وزیری عراق نه در پارلمان تصمیم‌گیری می‌شود و نه در میدان التحریر، حتی در کاخ السلام بغداد هم این مهم نهایی نخواهد شد، بلکه شاهد جنگ شدیدی در اتاق‌های تاریک بین قدرت‌های بزرگ صاحب نفوذ در عراق هستیم و بعد از مختومه شدن این جنگ است که دود سفید انتخاب نخست‌وزیر دیده خواهد شد.

صاحبان این نظریه معتقدند بین محمد شیاع السودانی که گفته می‌شود وابستگی نسبتاً کمتری به طرف‌های خارجی دارد و مصطفی الکاظمی که تحت حمایت آمریکا و چند جریان عراقی است و البته روابط حسنه‌ای با بسیاری از کشورهای همسایه عراق دارد، در کنار قصی‌السهیل که گویا بیشتر به جریان مقاومت و حشدالشعبی نزدیک است، رقابت سختی در گرفته؛ رقابتی که در مواردی حتی آنها اجازه حضور در آن را هم ندارند.

این در حالی است که جهش یک نامزد دیگر از این پنج نامزد مزبور، از میان این جنگ و رسیدن به نخست‌وزیری یا حتی معرفی یک شخصیت کم‌نام و نشان‌تر هم برای جانشینی عبدالمهدی دور از ذهن نیست.

به هر روی، با کمرنگ شدن احتمال توافق بر سر یک شخصیت حداقل طی 24 ساعت آینده، احتمال ادامه حضور عبدالمهدی و به تبع آن ادامه بحران عراق طی ساعت‌ها، روزها و شاید هفته‌های آینده نیز هر روز پررنگ‌تر می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها