کد خبر: 392251
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۸:۳۰:۰۰
| |

قاسم محبعلی، کارشناس مسایل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

پادشاهی بن‌سلمان تغییری در رابطه ایران با عربستان ایجاد نمی‌کند/ بن‌سلمان در قبال ایران رویکردی تند و تهاجمی دارد/ ترامپ برنده نشود، تعامل سعودی و آمریکا تغییر خواهد کرد

قاسم محبعلی گفت: بن‌سلمان در قبال ایران رویکردی تند و تهاجمی دارد. پس اینکه ولیعد باشد یا پادشاه، این دو کشورِ مهم خاورمیانه، همچنان فضایی تجادلی را باهم تجربه خواهند کرد.

پادشاهی بن‌سلمان تغییری در رابطه ایران با عربستان ایجاد نمی‌کند/ بن‌سلمان در قبال ایران رویکردی تند و تهاجمی دارد/ ترامپ برنده نشود، تعامل سعودی و آمریکا تغییر خواهد کرد
کد خبر: 392251
|
۱۳۹۸/۱۲/۱۹ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین | قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: مرگ پادشاه سعودی فعلا در حد شایعه است، اما از آنجایی که بن‌سلمان اقدام به بازداشت تنی چند از افراد خاندان خود کرده، می‌توان گفت حالِ سلمان وخیم است. علت بازداشت‌های این چند روز هم این است که بن‌سلمان بدون مانع‌تراشی‌های مدعیان سلطنت به پادشاهی عربستان برسد. (بیشتر بخوانیم)

بن‌سلمان مدعیان پادشاهی را بازداشت کرده است

او در ادامه سخنانش گفت: در واقع قضیه این است سلمان به جای اینکه بر اساس وصیت بن‌عزیز، یکی از برادرانش را به سمت ولیعدی برگزیند، پسرش محمد را ولیعد کرد. به همین دلیل، بن‌سلمان مدعیان پادشاهی را بازداشت کرده تا در صورت مرگ پدر، بی سر و صدا پادشاه شود.

محمد بن سلمان

محمدبن‌سلمان برای پادشاهی خیز برداشته است

محبعلی ادامه داد: محمدبن‌سلمان در حالی برای پادشاهی خیز برداشته است که به دلیل برخی از اتفاق‌ها، از جمله کشته شدن دلخراش خاشقچی وجهه‌ای خدشه‌پذیر دارد. اما به هر حال او می‌تواند با مدیریت اوضاع، به عنوان پادشاه امور را اداره کند. با این توضیح که در راس قرار گرفتن او به هر حال تاثیراتی در فضای داخلی و روابط بین‌المل این کشور خواهد گذاشت. به عنوان مثال، اگر ترامپ در انتخابات 2020 آمریکا برنده نشود، تعامل سعودی و ایالات‌متحده دست‌خوش تغییرهایی خواهد شد. (بیشتر بخوانیم)

بن‌سلمان در قبال ایران رویکردی تند و تهاجمی دارد

او همچنین درباره تاثیر پادشاهی احتمالی بن‌سلمان در رابطه ایران با عربستان تاکید کرد: بن‌سلمان در قبال ایران رویکردی تند و تهاجمی دارد. پس اینکه ولیعد باشد یا پادشاه، این دو کشورِ مهم خاورمیانه، همچنان فضایی تجادلی را با هم تجربه خواهند کرد. البته مسلم است چنین حالتی هم برای ایران، هم برای عربستان و هم برای خاورمیانه‌ تبعاتی جبران‌ناپذیر دارد.

بن‌سلمان فرصت پادشاهی را از دست نخواهد داد

قاسم محبعلی در پایان صحبت‌هایش گفت: بن‌سلمان به هیچ وجه فرصت پادشاهی را از دست نخواهد داد. آن هم در حالی که ولیعهدی او به جای برادر سلمان، دردسرساز شده است. (بیشتر بخوانیم)

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها