کد خبر: 410153
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ۱۶:۱۵:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از ادامه اعتراض‌ها به مرگ جورج فلوید:

اعتراضات در آمریکا| ما سکوت نخواهیم کرد+ عکس

طبق قانون جدید در ایالت کلرادو، ماموران پلیس باید قبل از استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل به تظاهرات‌کنندگان هشدار دهند و سعی کنند از مواد شیمیایی در مقابله با اعتراضات استفاده نکنند.

اعتراضات در آمریکا| ما سکوت نخواهیم کرد+ عکس
کد خبر: 410153
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۷ ۱۶:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن-‌ اعتراضات در آمریکا به قتل جورج فلوید در حالی وارد هفته دوم خود می‌شود که واشینگتن روز شنبه 6 ژوئن شاهد بزرگ‌ترین تظاهرات در روزهای گذشته بود. واشینگتن در طول 2 هفته گذشته صحنه اعتراضات روزانه بوده است. بخش بزرگی از اعتراضات در آمریکا مسالمت‌آمیز بوده‌ است. در واشینگتن، همراه با سایر اعتراضات در آمریکا ، تظاهرات عموماً به صورت مسالمت‌آمیز در اطراف کاخ سفید و سپس به سمت کپیتال هیل و بنای یادبود آبراهام لینکلن در جریان بود.

اعتراضات در آمریکا

ادامه اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا

رایان مک‌کارتی، وزیر ارتش آمریکا، روز جمعه به خبرنگاران گفت: «تخمین زده می‌شود تعداد تظاهرات‌کنندگان در واشینگتن بین 100 تا 200 هزار نفر باشد.»

همچنین پیتر نیوشان، رئیس پلیس متروپولیتن، آمار دقیقی از شمار تظاهرات‌کنندگان نداد اما گفت، به نظر می‌رسد تعداد معترضان کمتر از تظاهرات میلیونی 8 مارس روز جهانی زن در سال 2017 باشد.

مسئولان در روزهای گذشته تلاش کرده‌اند تنش و خشونت در تظاهرات را کم کنند. به همین دلیل گارد ملی بدون سلاح در سطح شهر حضور دارد. در تظاهرات روز پنجشنبه و جمعه هیچ کسی بازداشت نشده است. در عین حال ماریل باوزر شهردار واشینگتن مقررات منع رفت و آمد را لغو کرده است.

تعدادی از تئاترها و کلیساهای واشینگتن لابی‌های خود را باز کرده‌اند تا تظاهرات‌کنندگان در زمان اعتراضات بتوانند برای استراحت از آنها استفاده کنند.

در دنور، قاضی آر بروک جکسون رفتار برخی از ماموران قانون در دنور و در سطح کشور را منزجرکننده توصیف کرد. جکسون نوشته است: «پلیس دنور نتوانسته وظیفه خود را در قبال کنترل نیروهایش انجام دهد.»

طبق قانون جدید در ایالت کلرادو، ماموران پلیس باید قبل از استفاده از گاز اشک‌آور و اسپری فلفل به تظاهرات‌کنندگان هشدار دهند و سعی کنند از مواد شیمیایی در مقابله با اعتراضات استفاده نکنند. در یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های دستور جدید نوشته شده است: «اگر شیشه یک فروشگاه باید بشکند تا مانع شکستن استخوان‌های صورت یا نابینایی چشم یک تظاهرات‌کننده شود، کاملا عادلانه است. اگر برای مقابله با محدودیت در آزادی بیان باید روی ساختمانی گرافیتی نوشته شود، عادلانه است.»

این قانون پس از آن صادر شد که مردم شکایت‌نامه‌ای تنظیم کردند که در آن درخواست شده بود مقابله خشن پلیس با تظاهرات مسالمت‌آمیز محدود شود.

تظاهرات دنور

ال شارپتون فعال حقوق مدنی هم در این باره گفت: تظاهراتی که این هفته در واشینگتن اعلام شده مربوط به 28 آگوست سالگرد سخنرانی تاریخی مارتین لوترکینگ (رویایی دارم) بوده است. او ادامه داد: «ادامه تظاهرات در حالی که دادگاه متهمان قتل فلوید در جریان است قدرت این جنبش را بیشتر می‌کند.»

قتل جورج فلوید و جنبشی که در کشته شدن او جانی دوباره گرفت اعتراض به نژادپرستی را نه فقط در آمریکا که در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل به مهم‌ترین موضوع روز کرده است. همزمان با ادامه تظاهرات در آمریکا در بسیاری از کشورها تظاهرات اعتراضی به قتل فلوید و تبعیض نژادی برگزار شده است.

تظاهرات در پاریس

پلیس فرانسه مجوز برگزاری سومین تظاهرات در پاریس در اعتراض یه قتل جورج فلوید و تبعیض نژادی را صادر نکرد. پلیس دلیل این اقدام خود را نگرانی از شیوع ویروس کرونا در این تجمعات عنوان کرده است. بر طبق قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی در فرانسه، تجمع بیش از 10 نفر همچنان در این کشور ممنوع است.

با وجود ممنوعیت پلیس، در شبکه‌های اجتماعی بسیاری از مردم خواسته‌اند شنبه‌شب در سایه برج ایفل جمع شوند.

استرالیا

ده‌ها هزار نفر در شهرهای مختلف استرالیا در اعتراض به قتل جورج فلوید و تبعیض نژادی تظاهرات کردند. شهرهای بریزبن و سیدنی میدان تظاهراتی گسترده بودند. در شهرهای آدلاید و ملبورن هم تجمعاتی به پا شد.

آسیا

اعتراض به قتل جورج فلوید به بسیاری از کشورهای آسیایی نیز رسیده است. در سئول پایتخت کره‌جنوبی تجمعی با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک برگزار شده است.

در توکیو نیز در حمایت از جنبش «جان سیاهان ارزش دارد» (BLACK LIVES MATTER) تجمعی برگزار شد. یکی از دانش‌آموزان حاضر در این تظاهرات می‌گوید: «ما می‌خواهیم به مردم نشان دهیم که همچنان در ژاپن نژادپرستی وجود دارد.» آنها پلاکاردی در دست داشتند که نوشته بود اگر عصبانی نیستید، یعنی بی‌توجهید.

اعتراضات در آمریکا

در بانکوک مردم به دلیل قوانین قرنطینه از پس شیوع ویروس کرونا، در شبکه‌های اجتماعی به حمایت از این جنبش پرداختند.

کانادا

پس از کنفرانس خبری جاستین ترودو و سکوت بحث‌برانگیز او در پاسخ به سوال خبرنگاران راجع به قتل جورج فلوید و شیوه واکنش دولت ترامپ به این اعتراضات، حالا نخست‌وزیر کانادا باز هم خبرساز شده است. ترودو در تجمع اعتراضی در شهر اتاوا شرکت کرد و در همبستگی با این اعتراضات در مقابل دوربین‌ها زانو زد.

زانو زدن ترودو

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها