کد خبر: 411475
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۱۱:۲۱:۰۸
| |

فواد ایزدی:

دولت آمریکا به خاطر رفتارش با ایران تحت فشار است

تحلیل‌گر مسائل آمریکا معتقد از اگر وضعیت اقتصادی آمریکا خوب باشد به نفع ترامپ تمام خواهد شد اما او برای پیروزی در انتخابات سعی در دو قطبی سازی دارد، از سویی آمریکا دنبال مذاکره با ایران نیست چرا که آمادگی امتیاز دادن را ندارد.

دولت آمریکا به خاطر رفتارش با ایران تحت فشار است
کد خبر: 411475
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۳ ۱۱:۲۱:۰۸

اعتمادآنلاین| اعتراضات مردم آمریکا به مرگ یک سیاه‌پوست و حضور هزاران آمریکایی در خیابان‌های شهرهای مختلف این کشور در اعتراض به سیاست‌های تبعیضی در این کشور سر خط خبرهای رسانه‌های دنیا قرار گرفت و عده‌ای معتقدند که این چالش در کنار مدیریت ضعیف کرونا و سیاست خارجی ناموفق، برای ترامپ گران تمام خواهد شد و او دوره دوم ریاست جمهوری آمریکا را نخواهد دید.

«فواد ایزدی» تحلیلگر مسائل آمریکا، درباره اعتراضات مردم آمریکا و اثر آن بر انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا و همچنین تئوری دامن زدن به اعتراض‌ها توسط اطرافیان ترامپ برای تغییر شرایط به نفع خودشان، گفت: اینکه اطرافیان ترامپ سعی دارند این تظاهرات را گسترش دهند حرف صحیحی نیست، این آبروریزی بسیار بزرگی هم برای آمریکا و هم برای ترامپ است.

وی افزود: در نهایت چون «جو بایدن» رقیب انتخاباتی ترامپ در حال استفاده کردن از این شرایط به نفع خودش است، این موضوع که اطرافیان ترامپ بخواهند از طریق دامن زدن به گسترش اعتراض‌ها به بایدن کمک کنند، قطعا به نفع ترامپ نیست و تحلیل اشتباهی است.

این تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجه با بیان اینکه این اتفاقی که در آمریکا افتاده یک جنبش مردمی است و آمریکا نیاز دارد که آن را سرکوب کند، گفت: نه تنها گسترش این اعتراض‌ها به نفع کسی نیست، بلکه باید آن را سرکوب کنند و چاره‌ای هم به غیر از سرکوب ندارند، اما آقای ترامپ این خاصیت را دارد که وقتی در شرایط بد و بحرانی قرار می‌گیرد،‌ فکر می‌کند که چگونه این بحران را تبدیل به فرصت کند که ظاهراً به این نتیجه رسیده که به سمت دوقطبی کردن کشور پیش برود.

وی ادامه داد: بنابراین نه تنها از گسترش اعتراض‌ها حمایت نمی‌کند، بلکه با استفاده از ادبیات خاص خودش، تلاش می‌کند جامعه را دوقطبی کرده و دوستان، هواداران و اطرافیانش را هیجان زده کند و با ایجاد فضای دو قطبی، مردم با شور و حرارت بیشتری در انتخابات شرکت کرده و به ترامپ رای دهند.

به گفته ایزدی گاهی تحلیل‌هایی از افرادی داریم که حوزه آنها مربوط به مسائل آمریکا نیست یا نباید باشد که می‌گویند این «اعتراض‌ها کار خود آمریکا است»، این حرف نه تنها جدید نیز بلکه خنده‌دار است، اما ترامپ به فکر این است که از شرایط موجود چگونه به نفع خودش استفاده کند.

وی درباره بالارفتن مشارکت در انتخابات پیش روی آمریکا و تاثیر آن بر سرنوشت ترامپ، گفت: بالا رفتن مشارکت به نفع دموکرات‌های آمریکا است، اما وقتی فضا دوقطبی شود، به نفع هر دو جناح جمهوری‌خواه و دموکرات خواهد بود؛ چراکه بالا گرفتن دعواها باعث بالا رفتن تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات آمریکا می‌شو‌د.

وی درباره اتفاقات اخیر در آمریکا از جمله اعتراضات، عملکرد ضعیف در کنترل ویروس کرونا و سیاست خارجه ترامپ از یک سو و از سوی دیگر مقایسه او با بوش پسر که دو حمله نظامی به کشورهای آسیایی و چند تظاهرات ضد آمریکایی در دوره اول ریاست جمهوری خودش را شاهد بود، اما دوباره رای آورد، اظهار داشت: در حال حاضر زود است که بخواهیم انتخابات آمریکا را پیش‌بینی کنیم، در این زمینه متغیرهایی داریم که هنوز تکلیف آنها مشخص نیست.

یکی از آن متغیرها کرونا است اگر به علت شرایط کرونایی تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات آمریکا کم باشد، این موضوع به نفع ترامپ خواهد بود.

این تحلیلگر مسائل آمریکا افزود: اما وقتی تعداد شرکت‌کنندگان زیاد می‌شود، شرایط انتخابات به نفع دموکرات‌ها و به ضرر جمهوری‌خواه‌ها خواهد بود؛ چراکه در چنین شرایطی جمهوری‌خواهان با توجه به اینکه تعداد ثابتی طرفدار دارند، می‌توانند در چنین شرایطی پیروز باشند. دموکرات‌ها در این فضا از هم گسیختگی دارند و اگر جمعیت مشارکت‌کننده انتخابات زیاد شود، به نفع آنها خواهد بود.

وی دیگر متغیر مهم و تاثیرگذار در انتخابات آمریکا را وضعیت اقتصادی دانست و گفت: اقتصاددانان آمریکا پیش‌بینی می‌کردند که درصد بیکاری آمریکا رشد پیدا کند اما آمار روزهای گذشته نشان می‌دهد که درصد بیکاری آمریکا به سمت مثبت حرکت می‌کند، یعنی وضعیت بیکاری در آمریکا رو به بهبود است و تعداد کمتری بیکار هستند.

این پژوهشگر مسائل آمریکا ادامه داد: اگر وضعیت اقتصادی آمریکا بهتر شود، در زمان انتخابات به نفع ترامپ خواهد بود و با توجه به اینکه متغیرهای متعددی در انتخابات آمریکا اثرگذار هستند و در حال حاضر شرایط طبیعی در آمریکا حاکم نیست از جمله همین تظاهرات که معلوم نیست چقدر ادامه پیدا کند، بنابراین نمی‌توان تحلیل و پیش‌بینی از انتخابات آمریکا داشت.

وی درباره اینکه آمریکا از یک سو تلاش دارد برجام را نابود کند و از یک سو پیشنهاد مذاکره را می‌دهد، اظهار داشت: به دلیل اینکه مذاکره یعنی بده و بستان، بنابراین آمریکا دنبال مذاکره نیست؛ چراکه آمادگی امتیاز دادن به ایران را ندارد.

آمریکا 12 پیش شرط برای ایران گذاشته و گفته که با اجرای آنها ایران کشور نرمالی می‌شود و وظیفه دارد که نرمال شود و چیزی هم قرار نیست به ایران داده شود. اینکه ترامپ می‌گوید بیایید معامله کنیم به این معنی است که بیاید دوازده شرط ما را بپذیرید و اگر آنها را بپذیرید آن وقت به توافق بهتری می‌رسیم.

این تحلیلگر مسائل غرب با بیان اینکه ترامپ در سیاست خارجه هم موفقیتی نداشته است، گفت: مثل همان حالتی که ایران برای اوباما ایجاد کرد یعنی تنها پیروزی سیاست خارجی اوباما، ایران بود، ترامپ هم دوست دارد شبیه اوباما باشد و موفقیت در سیاست خارجی داشته باشد و آن را هم در مذاکره با ایران می‌بیند.

چرا که اگر آمادگی دادن امتیاز را داشت، با هزار روش می‌تواند به طرف ایرانی بگوید که اگر شما فلان کار را کردید واکنش به آن چه خواهد بود، اما آنها این کار را نکردند، بنابراین آمادگی مذاکره ندارند و فقط آمادگی پذیرفتن شروط خودشان توسط ایران دارند.

وی تصریح کرد: نیت آمریکایی‌ها این بود که از برجام خارج شوند و بعد با فشارهای حداکثری به ایران، موجب شوند دولت در ایران سقوط ‌کند و اگر هم سقوط نکرد، امتیاز بیشتری می‌دهد، اما این در حالی است که ایران نه سقوط کرده و نه امتیاز بیشتری داده است.

ترامپ درباره این فشار حداکثری به تهران تحت فشار است به همین دلیل هر از چندگاهی در حوزه ایران باید یک ادبیات جدید ایجاد کند و این را می‌داند که وقتی این ادبیات را ایجاد می‌کند و هر زمان درباره مذاکرات با آمریکا صحبت می‌شود، در ایران عده‌ای از خوشحالی غش می‌کنند و همین هم برای آمریکایی‌ها مفید است که در ایران اختلاف‌نظر در این حوزه ایجاد شود.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها