کد خبر: 411592
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

آمریکا| ترامپ با چه اهدافی علاقه‌مند به مذاکره با ایران است؟

احمد بخشایش گفت: این روزها ترامپ نمی‌داند که خودش با خودش باید چه‌کار کند و ‌بسیار آشفته است. به همین دلیل مثلاً نباید تهدیدهای برایان هوک و چهره‌های نظامی ایالات ‌متحده را در این مقطع زمانی زیاد جدی گرفت.

آمریکا| ترامپ با چه اهدافی علاقه‌مند به مذاکره با ایران است؟
کد خبر: 411592
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین آمریکا روزهای سختی را سپری می‌کند. آمریکایی‌های معترض با حضور در خیابان‌ها شرایط ترامپ را در فضای انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا سخت کرده‌اند. دقیقاً به همین دلیل او برنامه‌های جدیدی برای خاورمیانه تدارک دیده است تا بلکه آمریکا از نفوذ ایران در منطقه بکاهد و از این طریق از دیپلماسی به عنوان برگ برنده در انتخابات بهره ببرد.

احمد بخشایش، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: این اتفاق جدیدی نیست که آمریکا تلاش کند تا به نحوی نفوذ ایران در منطقه را کمرنگ‌تر کند، فقط در شرایط فعلی ترامپ که در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 عرصه را بر خود تنگ می‌بیند به تکاپو افتاده است تا به مردم آمریکا نشان بدهد در سیاست ‌خارجی بهتر از رقیب دموکرات خود است. به همین دلیل تلاش دارد با ایران وارد فضای مذاکره شود و حالا که ایرانی‌ها رغبتی نشان نمی‌دهند به زعم خود تصمیم گرفته تاثیرگذاری جمهوری اسلامی در منطقه را کم کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت:‌ البته در کاخ سفید در قبال ایران نوعی دودستگی موج می‌زند؛ یعنی هر چقدر که ترامپ به ایران چراغ‌ سبز نشان می‌دهد، پمپئو همان رویکرد تهاجمی همیشگی را حتی با شدت بیشتری پی می‌گیرد تا بتوان چنین گفت که تکلیف دولت فدرال آمریکا در قبال ایران مشخص نیست.

او همچنین تصریح کرد: اینکه ایالات متحده از هماهنگی جمهوری اسلامی با جبهه مقاومت عصبانی و ناراضی است، مساله‌ای قدیمی و ریشه‌دار است. به همین دلیل طبیعی است به کشورهای سوریه، عراق و یمن فشارهایی وارد کنند و سعی‌شان این باشد که نگاه آنها به ایران را تغییر بدهند. نکته مهم اما این است که جمهوری اسلامی همچنان مستحکم در منطقه حضور خواهد داشت و به حمایت همه‌جانبه خود از جبهه مقاومت ادامه خواهد داد.

بخشایش ادامه داد:‌ البته هرچه جلوتر می‌رویم، آمریکا ضعیف‌تر می‌شود و همچنین با در نظر گرفتن اینکه آنها پنج ماه دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری را پیش رو دارند، الان تمام توان‌شان را گذاشته‌‌اند تا وضع به‌هم‌ریخته فعلی را سر و سامان بدهند. این روزها آمریکایی‌‌ها با حالتی اعتراضی در کف خیابان حضور دارند و حاضر به عقب‌نشینی نیستند بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که آمریکا سردرگم است.

او توضیح داد: این روزها ترامپ نمی‌داند که خودش با خودش باید چه‌کار کند و ‌بسیار آشفته است. به همین دلیل مثلاً نباید تهدیدهای برایان هوک و چهره‌های نظامی ایالات‌متحده را در این مقطع زمانی زیاد جدی گرفت.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه افزود: در این میان کنگره تحریم‌ها علیه ایران را شدیدتر کرده است؛ یعنی قبلاً رؤسای جمهوری چه ترامپ، چه اوباما و چه بوش، علیه جمهوری اسلامی دستورهایی صادر می‌کردند و خودشان هم می‌توانستند از دستور صادرشده عقب‌نشینی کنند. اما وقتی کنگره دست به تحریم می‌زند کار از دست رئیس‌جمهوری خارج می‌شود.

احمد بخشایش در پایان صحبت‌هایش گفت: بعد از انتخابات 2020 آمریکا مشخص می‌شود که فضای دو کشور در چه حالتی قرار خواهد گرفت. اگر بایدن برنده شود و به وعده‌اش مبنی بر بازگشت به برجام عمل کند، شاید دو کشورآمادگی مذاکره، ولو مذاکره‌ای حداقلی، را داشته باشند.

چکیده گفت‌وگو با احمد بخشایش

-ترامپ نمی‌داند باید چه‌کار کند

-هرچه جلوتر می‌رویم، آمریکا ضعیف‌تر می‌شود

-تهدیدهای آمریکایی‌ها را نباید زیاد جدی گرفت

-اگر بایدن در انتخابات امریکا پیروز شود شاید دو کشورآمادگی مذاکره، ولو مذاکره‌ای حداقلی، را داشته باشند

-نباید تهدیدهای برایان هوک و چهره‌های نظامی ایالات‌متحده را در این مقطع زمانی زیاد جدی گرفت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها