کد خبر: 420691
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۱۴:۵۳:۰۶
| |

میانجی‌گری اردن برای جلوگیری از وقوع جنگ بین مصر و ترکیه

در حالیکه عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر در انتظار مجوز پارلمان برای مداخله نظامی در خاک لیبی است، اردن میانجی‌گری برای جلوگیری از جنگ بین مصر و ترکیه در خاک لیبی را آغاز کرده است.

میانجی‌گری اردن برای جلوگیری از وقوع جنگ بین مصر و ترکیه
کد خبر: 420691
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۱۴:۵۳:۰۶

اعتمادآنلاین| سامح شکری وزیر خارجه مصر روز یکشنبه(دیروز) وارد امان پایتخت اردن شد و حامل پیامی از جانب عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر بود.

شکری در این سفر با عبدالله دوم شاه این کشور و «ایمن الصفدی» همتای اردنی خود دیدار کرد و در کنفرانس خبری مشترک با همتای اردنی خود تأکید کرد که آنچه در لیبی رخ می‌دهد، تهدیدی بزرگ علیه امنیت ملی عربی و مصری و قاهره اقدامات قاطعی در این باره اتخاذ خواهد کرد.

او همچنین ترکیه را به تلاش برای برهم زدن ثبات جهان عرب از طریق جذب افراد مسلح خارجی، متهم کرد.

به نوشته روزنامه «الأخبار» لبنان، در کنار میانجی‌گری اردن برای جلوگیری از وقوع جنگ بین مصر و ترکیه در خاک لیبی، طی چند روز گذشته توافقاتی با الجزائر درباره لیبی صورت گرفت حال آنکه از چند ماه پیش به دلیل حمایت‌های الجزائر از برخی تحرکات ترکیه، روابط لیبی و الجزائر نیز دچار تنش شده بود.

«عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزائر یکشنبه شب(دیشب) در سخنانی بر راهکار سیاسی حل بحران لیبی تأکید کرد.

از سوی دیگر سران سه کشور اروپایی فرانسه، ایتالیا و آلمان در بیانیه مشترکی از آمادگی برای اعمال مجازات علیه هر طرفی که تحریم تسلیحاتی لیبی را از طریق زمینی، هوایی و دریایی نقض می‌کند، تأکید کردند.

در همین ارتباط عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر روز یکشنبه(دیروز) نشستی را با شورای دفاع ملی به منظور بررسی اوضاع لیبی برگزار کرد و در این نشست «محمد احمد زکی» وزیر دفاع مصر سناریوهای مربوط به مداخله نظامی در لیبی را ارائه کرد و گفت که این مأموریت ممکن است چند سالی به طول انجامد تا اهداف خود را به طور کلی محقق کند به خصوص اینکه ارتش نمی ‌تواند برای حمایت از قبایل مداخله کرده و سپس آن‌ها را تنها رها کند تا دشمن از آن‌ها انتقام بگیرد.

به موجب قانون اساسی مصر، اعزام نیرو به خارج از مرزها بایستی با موافقت پارلمان صورت گیرد که گفته می‌شود امروز دوشنبه جلسه‌ پارلمان در این زمینه برگزار خواهد شد.

لیبی از سال 2011 و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

نیروهای حفتر از فروردین 1398 با حمایت چند کشور اروپایی و عربی حمله به طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کردند و پس از گذشت بیش از یکسال موفق نشدند به داخل شهر نفوذ کنند و به دلیل مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی، مجبور به عقب‌نشینی از مرز طرابلس و ترهونه شدند. دولت وفاق ملی نیز از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها