کد خبر: 420992
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۱۵:۳۰:۰۰
| |

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» پاسخ داد:

عراق می‌تواند ایران و عربستان را به هم نزدیک کند؟

پیرمحمد ملازهی گفت: الکاظی به تهران‌ آمده است که توازنی در مناسبات کشور با عربستان سعودی، ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه برقرار کند تا از این طریق منافع کشورش را تامین کرده باشد.

عراق می‌تواند ایران و عربستان را به هم نزدیک کند؟
کد خبر: 420992
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۱ ۱۵:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، با توجه به اینکه الکاظمی پیش از آمدن به تهران سفری هم به عربستان سعودی داشت، می‌تواند تلاش برای ترمیم رابطه جمهوری اسلامی و دولت سعودی تلقی شود. آیا سفر نخست‌وزیر عراق به ایران گره‌گشا خواهد بود یا این 2 کشور مهم منطقه همچنان در فاصله‌ای بسیار دور از هم خواهند بود؟

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: عراق بعد از آغاز به کار آقای الکاظمی به عنوان نخست‌وزیر در شرایط خاصی قرار دارد؛ یعنی در این کشور 2 تفکر تحت تاثیر مناسبات منطقه‌ای با هم در رقابت‌اند. تفکر ملی‌گرایان که می‌خواهند کشورشان کشوری مستقل به شمار رود و با کشورهای منطقه و سایر دنیا بر اساس منافع ملی‌شان فضایی تعاملی داشته باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: دومین گروه هم آنهایی هستند که مذهبی‌اند و شیعه‌گرایی را دنبال می‌کنند. این دسته از افراد به لحاظ فرهنگی و فکری نوعی همذات‌پنداری با ایران دارند. همچنین تمایل‌شان پیوند عراق با دنیای عرب، مخصوصاً عربستان سعودی است؛ البته در فضای تجادلی‌ای که بین جمهوری اسلامی و دولت سعودی برقرار است. پس عراق یکی از کشورهایی است می‌تواند در رابطه این 2 کشور مهم حتی‌المقدور میانجی‌گری کند.

او تصریح کرد: در چنین فضایی آقای الکاظی بعد از سفری که به عربستان سعودی داشت، حالا به تهران‌ آمده است و بعد از ایران هم سفر مهمی به آمریکا خواهد داشت تا راهی پیدا کند و توازنی در مناسبات کشور با عربستان سعودی، ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه برقرار کند. در واقع نخست‌وزیر عراق دنبال این است که از این طریق منافع کشورش را تامین کند. یعنی اساساً این تفکر در آقای الکاظمی و گروه حاکم در عراق به وجود آمده است که شاید بتوانند میانجی ایران و عربستان باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: مشاهدات نشان می‌دهد اگر فرصتی دست دهد و مشکلات دیگری مانع‌شان نشوند،‌ عراقی‌ها تصمیم گرفته‌اند نقشی جدی در تحولات منطقه ایفا کنند تا از این طریق در ایجاد تعادل در نگاه شیعی مذهبی و ملی‌گرایانه به توفیق برسند. به هر حال عراق باید بین 2 موقعیت موجود در کشور تعادل برقرار کند، چون حذف یکی از این 2 نگاه عملاً امکان‌پذیر نیست.

پیرمحمد ملازهی در پایان صحبت‌هایش گفت: همچنین باید گفت، عراق به تدریج به ثبات می‌رسد و گروه‌های برهم زننده آرامش عراق دیگر نمی‌توانند عرض اندام کنند.

چکیده گفت‌وگو با پیرمحمد ملازهی

-عراقی‌ها تصمیم گرفته‌اند نقشی جدی در تحولات منطقه ایفا کنند

-عراق می‌تواند بین ایران و عربستان میانجی‌گری کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها