کد خبر: 422358
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ۱۵:۱۰:۴۰
| |

در شش ماه اول امسال 340 کودک در افغانستان کشته شده اند

نمایندگی سازمان ملل در افغانستان در گزارشی اعلام کرد طی سال جاری بیش از 1200 غیرنظامی در این کشور کشته شده‌اند.

در شش ماه اول امسال 340 کودک در افغانستان کشته شده اند
کد خبر: 422358
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۶ ۱۵:۱۰:۴۰

اعتمادآنلاین| هیات معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) امروز (دوشنبه) اعلام کرد طی سال جاری بیش از 1200 غیرنظامی در افغانستان کشته شدند.

براساس گزارش یوناما، بیش از 40 درصد تلفات جنگ را کودکان و زنان تشکیل می‌دهند و کودکان در افغانستان در معرض خطر استخدام و استفاده شدن در امور جنگی، توسط طرف‌های درگیر در جریان شیوع کووید19 قرار دارند.

بنابر این گزارش، در شش ماه اول امسال 340 کودک کشته و 727 دیگر زخمی شده اند.

دیبرا لاینز، نماینده دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان در این باره گفت: در شرایطی که دولت افغانستان و طالبان، برای گردهم آمدن بر سر میز مذاکره برای گفت‌وگوهای صلح، فرصتی تاریخی دارند، حقیقت غم انگیز این است که جنگ به صورت دوام‌دار هر روز به افراد غیرنظامی آسیب می‌زند.

بنابر گزارش یوناما، در حالی که آمار و ارقام تلفات افراد غیرنظامی در مقایسه با شش ماه اول سال 2019 کاهش 13 درصدی را نشان می دهد، جنگ افغانستان همچنان به عنوان یکی از مرگبارترین جنگ‌های جهان برای افراد غیرنظامی، باقی مانده است.

در مجموع 58 درصد تلفات افراد غیرنظامی توسط عناصر مخالف دولت صورت گرفته است، طالبان مسئول 1473مورد تلفات (580 کشته و 893 زخمی) می‌باشد که 43 درصد از مجموع تلفات افراد غیرنظامی از اول ژانویه تا 30 ژوئن 2020 را تشکیل می‌دهد.

تلفات افراد غیرنظامی که به نیروهای امنیتی افغان نسبت داده شده 9 درصد افزایش یافته است. این افزایش عمدتا به دلیل حملات هوایی و استفاده از تیرهای غیرمستقیم در جریان درگیری‌های زمینی بوده است.

تلفات افراد غیرنظامی از حملات هوایی که از سوی نیروی هوایی افغان در جریان شش ماه اول سال 2020 صورت گرفته در مقایسه با دوره مشابه سال 2019 سه برابر شده است.

نیروهای امنیتی افغان، مسئول 23 درصد از مجموع تلفات افراد غیرنظامی یعنی 789 مورد (281 کشته و 508 زخمی) در نیمه اول سال بوده‌اند.

«فیونا فریزر» رئیس بخش حقوق بشر یوناما گفت: «تجربیات، حقوق و نیازهای افراد و جوامعی که از اثر خشونت ها متاثر گردیده اند، باید در صدر توجه اصلی گفتگوهای صلح آینده باشد.»

آمریکا در تاریخ 29 فوریه امسال در دوحه (قطر) با طالبان توافقنامه‌ای را امضا کرد. یکی از پیش شرط ها برای آغاز مذاکرات صلح با حکومت افغانستان خروج نیروهای بین المللی از افغانستان و تبادل زندانیان بین حکومت افغانستان و طالبان است.

اما پس از این توافق طالبان سطح خشونت در افغانستان را افزایش داده و این موضوع صلح در افغانستان را با پیچیدگی بیشتر مواجه کرده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها