کد خبر: 443187
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

بمب ساعتی داعش همچنان داخل سوریه است

یکی از اردوگاه‌های پناهجویان جنگ داخلی در سوریه به تدریج به بمب ساعتی داعش تبدیل می‌شود و هر آن احتمال انفجار مجدد این بمب در این کشور و رسیدن پژواک‌های تروریستی‌اش به دیگر نقاط منطقه وجود دارد.

بمب ساعتی داعش همچنان داخل سوریه است
کد خبر: 443187
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۳ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| یکی از اردوگاه‌های پناهجویان جنگ داخلی در سوریه به تدریج به بمب ساعتی داعش تبدیل می‌شود و هر آن احتمال انفجار مجدد این بمب در این کشور و رسیدن پژواک‌های تروریستی‌اش به دیگر نقاط منطقه وجود دارد.

به گزارش اعتمادآنلاین، گرچه جهان در سایه مشکلات مختلف سیاسی، امنیتی و حتی بهداشتی‌درمانی رفته‌رفته گروه تروریستی داعش را به دست فراموشی می‌سپارد، اما این گروه همچنان به شکل پنهانی مشغول سازماندهی خود به ویژه از طریق جمع‌آوری هوادارانش در مناطقی همچون اردوگاه‌های پناهجویان است.

بعد از شکست سرزمینی داعش در عراق و سپس در سوریه، ده‌ها هزار نفر از عناصر این گروه به اتفاق اعضای خانواده خود در پوشش پناهجو درآمدند که برخی از آنها اکنون در اردوگاه الهول در شرق شهر الحسکه که در کنترل نیروهای سوریه دموکراتیک تحت حمایت آمریکاست زندگی می‌کنند.

گرچه گفته می‌شود این اردوگاه به دلیل حضور شماری از اعضای احتمالی گروه داعش و نیز همسران برخی از مهم‌ترین جنگجویان این گروه تروریستی تحت شدیدترین تدابیر امنیتی قرار دارد، اما خبرهای رسیده حاکی از فعالیت‌های پویایی از سوی برخی از اعضای داعش برای بازسازی این گروه است.

مسئولان اداره اردوگاه در مورد آمار ساکنان آن به یک رسانه عربی گفته‌اند: بعد از خروج شماری از ساکنان سوری که با پادرمیانی عشایر منطقه انجام گرفت و نیز انتقال تعداد قابل توجهی از کودکانِ دسته‌بندی‌شده در گروه افراد خطرناک به مراکز بازپروری فکری، بیش از 6 هزار نفر در این اردوگاه زندگی می‌کنند.

«هوال جابر» مدیر روابط عمومی اردوگاه الهول در این باره می‌گوید: شمار سوری‌هایی که در این اردوگاه زندگی می‌کنند حدود 24 هزار نفر است. به علاوه، 30 هزار و 500 عراقی هم در این اردوگاه حضور دارند و غیر از آنها حدود 9 هزار و 500 زن و کودک خارجی نیز در این مکان نگهداری می‌شوند.

جمعیت این اردوگاه در حدود 64 هزار نفر است در حالی که اکثریت این افراد یعنی نزدیک به 62 هزار نفر از آنها کودک هستند.

به گفته جابر، در این اردوگاه به طور روزمره تلاش‌هایی برای فرار صورت می‌پذیرد. این اقدامات به ویژه در بخش زنان داعشی خارجی یا بنا بر توصیف خودشان، «زنان مهاجر»، بیشتر انجام می‌شود. این افراد از دیدگاه نیروهای سوریه دموکراتیک خطرناک‌ترین افراد حاضر در اردوگاه هستند و بار مضاعفی بر دوش مسئولان اردوگاه می‌گذارند.

علی الحسن سخنگوی نیروهای امنیتی سوریه دموکراتیک معتقد است، بعد از ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه بخشی از توان امنیتی نیروها برای مقابله با آنها اختصاص یافته و از این رو تعداد کمتری از این افراد برای امنیت اردوگاه به کار گرفته می‌شوند.

او ادعا می‌کند، نیروهای سوریه دموکراتیک تمام تلاش خود را برای جلوگیری از فرار بقایای داعش به کار می‌بندند زیرا معتقدند این افراد نه تنها برای سوریه بلکه برای تمامی کشورهای همجوار و منطقه یک تهدید به شمار می‌روند.

الحسن در آخر توضیح می‌دهد: به رغم گذشت چند سال از پایان خلافت داعش، بقایای آنها همچنان یک تهدید برای منطقه محسوب می‌شوند. آنها همانند یک بمب ساعتی هستند که اگر نادیده گرفته شوند، هر لحظه مجدداً در منطقه منفجر خواهند شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها