کد خبر: 443626
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۱۴:۰۷:۰۹
| |

پایان مأموریت جیمز جفری نماینده آمریکا در امور سوریه

نماینده آمریکا در امور سوریه در تماس با همتایان اروپایی و مسؤولان عرب و مخالفان سوری پایان مأموریت خود در این پست را اعلام و تأکید کرد که سیاست کنونی آمریکا در قبال سوریه ادامه خواهد داشت.

پایان مأموریت جیمز جفری نماینده آمریکا در امور سوریه
کد خبر: 443626
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۱۴:۰۷:۰۹

اعتمادآنلاین| به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، با پایان مأموریت جیمز جفری، نماینده آمریکا در امور سوریه، معاونش جوئل رابرن که هماهنگ کننده ویژه امور سوریه در وزارت خارجه آمریکا و نماینده واشنگتن در ائتلاف بین‌المللی ضد داعش است، تعیین خواهد شد.


مسؤولان اروپایی می‌گویند این دلیلی بر ادامه سیاست آمریکا در مرحله کنونی تا زمان تشکیل دولت جدید است.

جفری از زمانی که این پست را برعهده گرفت در اجرای سیاست آمریکا در قبال سوریه موفق عمل کرد. این سیاست برپایه این عوامل بود: حضور نظامی در شمال شرق سوریه برای تضمین شکست داعش، حمایت از اداره خودمختار و مذاکرات کردی_کردی، ادامه کمپین تحریم‌های اقتصادی از طریق قانون سزار و فشارهای خارجی، ارتباط با کشورهای عربی و اروپایی برای ممانعت از عادی‌سازی روابط با دمشق، حمایت از ترکیه در شمال غرب سوریه و حمایت از رژیم صهیونیستی در حملاتش علیه سوریه.

مسؤولان اروپایی اعلام کردند، جفری از کسانی است که معتقدند که این فشارها در وخامت بحران اقتصادی و افزایش فشارها بر روسیه و غرق کردن آن در باتلاق سوریه موفق بوده است. وی بارها تأکید کرده که هدف از افزایش فشار بر سوریه برای تحقق این اهداف است: تضعیف نفوذ ایران، کنار گذاشتن سلاح شیمیایی، عدم تهدید کشورهای همجوار، عدم حمایت از تروریسم، اجرای قطعنامه 2254 و فراهم کردن شرایط برای بازگشت آوارگان و مجازات و محاکمه.

جفری در تماس خداحافظی با همتایان اروپایی خود گفت، سیاست کنونی آمریکا در قبال سوریه صرف نظر از نتایج انتخابات ادامه خواهد داشت. وی گفت: باید درباره حضورمان در سوریه بگویم که تغییری در نیروهایمان رخ نمی‌دهد. سیاستمان درباره تحریم‌ها و درخواستمان برای خارج شدن ایران از سوریه نیز تغییر نمی‌کند. 75 تن را به موجب قانون سزار تحریم کرده‌ایم و این صرفا آغاز تحریم‌هاست و تحریم‌های بیشتری را به ویژه علیه نزدیکان بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه اعمال می‌کنیم چراکه معتقدیم بسیار مهم است که بر مجازات حامیان او متمرکز شویم.

از بین آخرین تلاش‌های جفری رهبری کمینی برای تحریم نشست آوارگان سوری از سوی کشورهای اروپایی و عربی بود. این کنفرانس قرار است بین 11 و 12 ماه میلادی جاری در دمشق برگزار شود.

مسؤولان اروپایی اعلام کردند، تلاش‌های وی موفقیت‌آمیز بوده و آن‌ها نشست را تحریم کرده‌اند. اردن و لبنان نیز در سطح دیپلماتیک بسیار پایینی در نشست حضور خواهند داشت. نمایندگان سازمان ملل نیز اعلام کرده‌اند که به عنوان ناظر شرکت می‌کنند. کوبا، فیلیپین، ارمنستان و ایران نیز در نشست حضور ندارند.

جفری قبل از ترک پستش بر لزوم خروج نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) از سوریه تأکید کرد. وی گفت: می‌خواهیم پ.ک.ک سوریه را ترک کند. این دلیل اصلی وجود تنش با ترکیه در شمال شرق سوریه است. می‌خواهیم این تنش کاهش یابد چراکه در تمام مناطق به جز شمال شرق هماهنگی بسیار خوبی با ترکیه درباره وضعیت سوریه داریم. حتی در شمال شرقی سوریه توافقی با ترکیه درباره پ.ک.ک داریم.

وی گفت: پ.ک.ک یک گروه تروریستی است و می‌خواهیم سوریه را ترک کند.

از سوی دیگر ائتلاف مخالفان سوریه از این موضع استقبال کرد و آن را اقدامی مثبت و لازم برای خروج تمام نیروهای خارجی از سوریه دانست.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها