کد خبر: 451372
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ ۱۲:۰۲:۱۰
| |

نصرت‌الله تاجیک، کارشناس مسائل خاورمیانه:

سعودی‌ها در دوران بایدن روزهای سختی را پیش رو دارند

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سعودی ‌ها در برخورد با ایران فکر می کردند ایران را به زانو در می‌آورند ولی موفق نشدند بنابراین در دوران بایدن روز‌های سختی را پیش رو دارند.

سعودی‌ها در دوران بایدن روزهای سختی را پیش رو دارند
کد خبر: 451372
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۱ ۱۲:۰۲:۱۰

اعتمادآنلاین| یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: سعودی ‌ها در برخورد با ایران فکر می کردند ایران را به زانو در می‌آورند ولی موفق نشدند بنابراین در دوران بایدن روز‌های سختی را پیش رو دارند.

«نصرت‌الله تاجیک»، کارشناس مسائل خاورمیانه، در رابطه با آشتی عربستان و قطر گفت: تن‌ها تحولی که در حال حاضر اتفاق افتاده است، بحث روابط قطر و عربستان است که هنوز عام نشده و خاص است. کشور‌های عربی مشکلات عدیده‌ای با هم دارند مشکلات آن‌ها یکی دو تا نیست اگر مساله ایران را از میان بر داریم و در معادلات روابط منطقه‌ای پارامتر ایران حذف شود، بین کشور‌های عربی معادلات بسیار پیچیده‌ای وجود دارد.

او افزود: تحولی که امروز وجود دارد، این است که سعودیها به دنبال حل تدریجی مشکلات خود در دوران بایدن هستند، در دوران ترامپ تخته گاز رفتند و موتور سوزاندند؛ آن‌ها نتوانستند مسائل یمن را حل کنند و پنج شش سالی این موضوع، طول کشید.

تاجیک اضافه کرد: سعودیها فکر می کردند، مساله قطر به سرعت با تحریم هوایی و زمینی حل خواهد شد و قطر به زانو در می‌آید ولی نتوانستند، این موضوع را به سرانجام و نتیجه دلخواهشان برسانند.

او یادآورشد: سعودی ‌ها در برخورد با ایران فکر می کردند ایران را به زانو درمی‌آورند ولی موفق نشدند؛ لذا در دوران بایدن روز‌های سختی را پیش رو دارند چون بایدن حاضر نخواهد بود، سهل‌گیری ترامپ برای سعودیها را ادامه بدهد و مسائل حقوق بشری را نادیده نخواهد گرفت.

تاجیک ادامه داد: سعودی ‌ها قدم به قدم به دنبال کاهش مشکلات منطقه‌ای خود هستند، یکی از مشکلات آن‌ها بحث قطر است. این دو کشور قبل از این مسائل نیز یک سلسله مشکلات و مسائل داشتند و در عین حال، همدیگر را تحمل می‌کردند؛ شاید امروز عربستان در مقابل قطر چهره خوبی از خود نشان بدهد و یا مقامات دو کشور در سطوحی با هم رفت و آمدی داشته باشند اما بیش از این نخواهد بود و تحولی عمده نیست و من چنین برآوردی ندارم.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به تحولات در عربستان تصریح کرد: مشکلات این کشور زمینه داخلی دارد؛ بن سلمان روی ترامپ سرمایه‌گذاری کرد و این هزینه سوخت گسل ‌های زیست سیاسی و اجتماعی سعودی و گسل بین نسلی و بحران جانشینی و درگیری‌های دورن خاندانی و... خواهد شد.

او در پایان افزود: بن سلمان می‌خواهد، سیاستی جدید بوجود بیاورد و حقوقی را به زنان و جوانان و سایر اقشار بدهد تا تنشهای داخلی و منطقه ای تا حدودی از بین برود و او بتواند، سیاست ‌های خود را در قبال آمریکا تنظیم کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها