کد خبر: 451703
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۸:۰۴:۲۰
| |

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

شعر اردوغان باید توسط آذری زبان‌ها قرائت شود

نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: شعر اردوغان به این طرف مرز برمی‌گردد، به نوعی باید این شعر توسط آذری زبان‌های ایران قرائت شود.

شعر اردوغان باید توسط آذری زبان‌ها قرائت شود
کد خبر: 451703
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۰۸:۰۴:۲۰

اعتمادآنلاین| «شهریار حیدری»، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در رابطه با اظهارات اردوغان رییس جمهور ترکیه گفت: اردوغان نه شعر بلد است نه تاریخ؛ زیرا اگر تاریخ می خواند و فقط به ترکمانچای و گلستان نگاهی انداخته بود، می دانست که این حرف چقدر ضد آذربایجان است اما چون تاریخ بلد نیست، چنین چیزی را بیان کرده است.

در قطعنامه گلستان و ترکمنچای بخش های زیادی از خود ترکیه از جمله آرارات، گرجستان، نخجوان، آذربایجان تا دریای سیاه جزو خاک ایران بوده اما در زمان قاجار، این بخش منفک شده و در زمان لنین اعلام شده این ها را پس دهند. اصحاب السلطنه به صراحت به روسیه تزاری نامه نوشتند که در واقع دو پیمان هر دو ملغی می شود و روسیه هم این را پذیرفته است اما ایران به دنبال کشورگشایی نیست که بخواهد، چنین ادعایی داشته باشد.

او ادامه داد: شعر اردوغان به این طرف مرز برمی‌گردد، به نوعی باید این شعر توسط آذری زبان های ایران قرائت شود.

ارس وسط خاک ایران بوده لذا ارس به ایران تعلق می‌گیرد نه به آذربایجان یا ارمنستان. در شرایط موجود اردوغان به شدت در کشور خود دچار گرفتاری های قومی و مذهبی است، حدود 82 میلیون جمعیت دارد، نزدیک به 30 میلیون نفر کُرد دارد که اصلا با حکومت ترکیه درگیرند و 20 میلیون علوی دارد که اصلا دولت ترکیه را قبول ندارند، بنابراین دولت اردوغان بزرگترین چالش قومی و مذهبی را دارد اما برای غارت منابع نفتی و گازی جمهوری آذربایجان، دنبال چنین حرف هایی است و هیچگونه کمکی به جمهوری آذربایجان نمی کند.

حیدری بیان کرد: کشور جمهوری آذربایجان از نظر تکنولوژی ضعیف است و کشوری می‌تواند از گاز و نفت بهره برداری کند که تکنولوژی داشته باشد. ترکیه با همکاری غرب خصوصا رژیم صهیونیستی منابع گازی و نفتی آذربایجان را تقسیم کردند، حدود 40 درصد رژیم صهیونیستی از همین منطقه تأمین می شود و بقیه را در ترکیه دپو می کنند و از آنجا به اروپا توزیع می شود، در برابر این سود کلان مردم جمهوری آذربایجان بیشترین ضرر را در منطقه می بینند.

بهتر است که از دستگاه دیپلماسی و فرهنگی مردم آذربایجان را آگاه کنند که فریب این حرکت های پوپولیستی اردوغان را نخورند و تنها کشوری که ضرر می کند، خود جمهوری آذربایجان است. ترکیه در بحث سرمایه گذاری و کارکرد اقتصادی در آذربایجان خوب کار کرده است و در آنجا سرمایه گذاری کلان کرده و چاه های نفت و گاز در اختیارش است.

نماینده مردم قصر شیرین در پایان مطرح کرد: صحبت های اردوغان عوام فریبی و پوپولیستی است و اصل موضوع غارت کردن منابع گازی، نفتی و معادن جمهوری آذربایجان است. مردم جمهوری آذربایجان و آذری نشینان از نظر زبانی و مذهبی و ایدئولوژی و فرهنگی صد در صد با ترکیه متفاوت هستند و سنخیتی ندارند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها