کد خبر: 451892
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۶:۴۷:۵۹
| |

وزیر خارجه مراکش:

روابط با اسرائیل از قبل طبیعی بود

وزیر خارجه مراکش، در سخنانی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی اعلام کرد روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش، پیش از توافق عادی‌سازی که از سوی رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد، نیز طبیعی بود.

روابط با اسرائیل از قبل طبیعی بود
کد خبر: 451892
|
۱۳۹۹/۰۹/۲۳ ۱۶:۴۷:۵۹

اعتمادآنلاین| وزیر خارجه مراکش اعلام کرد روابط با رژیم صهیونیستی از مدت‌ها پیش طبیعی بود.

ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش، در سخنانی در مصاحبه با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت، اعلام کرد روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش، پیش از توافق عادی‌سازی که روز پنجشنبه از سوی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا اعلام شد، نیز طبیعی بود.

بوریطه در مصاحبه با یدیعوت آحارونوت، روزنامه‌ای که پر فروش‌ترین در میان روزنامه‌های رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود، اعلام کرد: از دیدگاهمان، ما از عادی‌سازی روابط صحبت نمی‌کنیم؛ به خاطر اینکه، روابط از ابتدا نیز طبیعی بود. ما از مسأله از سر گیری روابط، میان دو طرف، همچنان که سابقا وجود داشت، صحبت می‌کنیم؛ زیرا روابط همچنان پابرجاست و هرگز متوقف نشده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، روز پنجشنبه در سخنانی اعلام کرد کشورش حاکمیت مراکش را بر صحرای غربی به رسمیت می‌شناسد؛ منطقه‌ای که دیر زمانی به عنوان مستعمره سابق اسپانیا به شمار می‌رفت.

ترامپ همچنین در سخنان خود از عادی سازی روابط میان مراکش و اسرائیل سخن گفت و در این خصوص به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی تبریک گفت.

این در حالی است که از روز شنبه، آمریکا بر نقشه‌ای جدید برای مراکش تکیه کرده که «صحرای غربی» - منطقه‌ای که دهه‌ها مورد مناقشه میان رباط و جدایی طلبان پولساریو (که تحت حمایت الجزائر قرار دارند) بود، در خاک مراکش نشان داده می‌شود.

بوریطه، وزیر خارجه مراکش در مصاحبه‌ای با این روزنامه صهیونیستی، از روابط متمایز میان اسرائیل و مراکش خبر داده و گفته است نمی‌توان روابطی را که اسرائیل را با مراکش در کنار هم قرار می‌دهد، با هر کشور دیگری مقایسه کرد.

او در ادامه افزود: مراکش تاریخی مهم از حضور قومیت یهود دارد که تاریخی ویژه در جهان عرب محسوب می‌شود. پادشاهان مراکش از جمله «حسن دوم» به یهود احترام می‌گذاشتند و از آن‌ها حمایت می‌کردند. روابط میان مراکش و یهود روابطی متمایز بوده و نمونه‌ای دیگر را برای آن نمی‌توان در هیچ کشور عربی دیگری یافت.

مراکش اواخر دهه 90 میلادی، روابط رسمی را با اسرائیل و پس از توافق اسلو میان فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر قرار کرد. مراکش، چهارمین کشور عربی است که امسال از توافق عادی سازی روابط پس از امارات، بحرین و سودان خبر داده بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها