کد خبر: 462622
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۱۵:۰۷:۲۹
| |

سازمان ملل:

جمهوری آفریقای مرکزی با شرایط انسانی وخیمی مواجه است

سازمان ملل اعلام کرد، جمهوری آفریقای مرکزی با اوضاع و شرایط انسانی بسیار وخیمی مواجه است، به طوری که ناامنی شدید در مسیر اصلی تامین کالا از کامرون، ارسال کمک‌های بشردوستانه را مسدود می‌کند و قیمت کالاهای اساسی روز به روز بالاتر می‌رود.

جمهوری آفریقای مرکزی با شرایط انسانی وخیمی مواجه است
کد خبر: 462622
|
۱۳۹۹/۱۱/۱۴ ۱۵:۰۷:۲۹

اعتمادآنلاین| استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل گفت: از آنجایی که پیش‌بینی می‌شود 2.3 میلیون تن در حال حاضر به غذا احتیاج داشته باشند، این شرایط وخیم در حال شکل‌گیری است و ارزیابی‌های سریع آمار هشداردهنده‌ای را از سوءتغذیه شدید در بین افرادی که به تازگی آواره و بی خانمان شده‌اند، نشان می‌دهند.

سازمان ملل روز جمعه گزارش داد، 200 هزار تن در عرض کمتر از دو ماه از خانه‌های خود در کشور جمهوری آفریقای مرکزی فرار کرده‌اند و در داخل یا خارج از این کشور آشوب‌زده آواره و بی‌خانمان شده‌اند.

دوجاریک گفت: به گفته مقامات محلی، 92 هزار آواره از جمهوری آفریقای مرکزی خود را به کنگو رسانده‌اند و بیش از 13 هزار و 200 تن به کامرون، چاد و جمهوری کنگو فرار کرده‌اند و انتظار می‌رود تعداد این افراد بیشتر شود.

"فرانسوا بوزیزه"، رئیس جمهوری سابق جمهوری آفریقای مرکزی و متحدانش به تحریک خشونت‌های اخیر متهم شده‌اند؛ خشونت‌هایی که پس از رد کاندیداتوری وی در انتخابات ریاست جمهوری دسامبر 2020 از سوی دادگاه عالی این کشور به راه افتاده است.

"فوستن-آرکانژ توادرا" برای بار دوم موفق شد تا در انتخابات ریاست جمهوری جمهوری آفریقای مرکزی در دسامبر 2020 با کسب 53 درصد از آرا پیروز شود اما وی همچنان با مخالفت‌هایی از سوی نیروهای وابسته به بوزیزه رو به روست.

13 ژانویه سال جاری میلادی شورشیان به حومه‌های "بانگی"، پایتخت جمهوری آفریقای مرکزی حمله کرده و جان دستکم دو نیروی حافظ صلح سازمان ملل را گرفتند و مسیرهای مهم دسترسی به پایتخت را مسدود کرده و باعث افزایش شدید قیمت مواد غذایی شدند. این حمله شورشیان جدی‌ترین تهدید برای بانگی از سال 2013 میلادی محسوب می‌شود.

دوجاریک گفت: یکی از علت‌های اصلی اوضاع وخیم انسانی کنونی میزان بالای ناامنی در جاده متصل به کامرون است؛ جایی که بیش از 1600 کامیون از جمله 500 کامیون حامل کالاهای انسانی از اواسط دسامبر 2020 در مرز متوقف شده‌اند و باعث تعلیق واردات شده‌اند.

وی افزود: سازمان‌های بشردوست ارائه گزارش درباره توقف واردات کالاهای حیاتی و ضروری از جمله مواد غذایی و جعبه‌های کمک‌های اولیه را آغاز می‌کنند. بسته شدن این مسیر مهم همچنین باعث افزایش نگران‌کننده قیمت کالاهای اساسی از جمله آرد، روغن، گوشت و برنج بین 75 درصد تا 220 درصد شده است.

این سخنگو در ادامه گفت: این مساله بر چندین بازار در این کشور تاثیر می‌گذارد و ما همچنین شاهد تعطیلی برخی از این بازارها بوده‌ایم چرا که تجار دیگر قادر به وارد کردن کالاها نیستند.

دوجاریک تصریح کرد که سازمان ملل خواستار بودجه 444.7 میلیون دلاری برای کمک به 1.84 میلیون انسان در جمهوری آفریقای مرکزی در سال 2021 است.

"بوریس چشیرکوف"، سخنگوی آژانس آوارگان سازمان ملل روز جمعه هشدار داد که ده‌ها هزار آواره از جمهوری آفریقای مرکزی با شرایط بسیار بد و وخیمی مواجه هستند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها