کد خبر: 466134
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۱:۱۷:۰۷
| |

راهپیمایی گروه‌های اقلیت در میانمار

اعضای گروه‌های قومی در میانمار امروز (شنبه) در اعتراض به کودتای ارتش که به سرنگونی دولت مدنی و دستگیری و زندانی رهبر دوفاکتو و مقام‌های این کشور منجر شد، دست به راهپیمایی زدند.

راهپیمایی گروه‌های اقلیت در میانمار
کد خبر: 466134
|
۱۳۹۹/۱۲/۰۲ ۱۱:۱۷:۰۷

اعتمادآنلاین| معترضان علیه کودتای اول فوریه سال جاری میلادی دست به اعتراض زدند و این اعتراض در حالی برگزار شد که ارتش و دولت خونتا وعده برگزاری انتخاباتی را داده که معترضان به آن خوشبین نیستند.

یکی از معترضان روز جمعه و پس از اصابت گلوله از سوی پلیس به سوی معترضان در جریان اعتراضات در نایپیداو درگذشت؛ این نخستین تلفات در میان مخالفان به کودتای اول فوریه محسوب می‌شود.

امروز نیز جوانان میانمار در یانگون دست به اعتراض زده و در محلی که این زن جوان کشته شد گل قرار دادند.

یکی از سخنگوهای وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد، واشنگتن نیز بابت مرگ این زن جوان اظهار ناراحتی و استفاده از زور را علیه معترضان محکوم کرد.

ارتش میانمار اعلام کرده که یک پلیس در جریان اعتراضات کشته شده است.

معترضان خواستار احیای دولت منتخب، آزادی آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار و سایرین و لغو قانون اساسی 2008 شده‌اند که در دوران خونتای قبلی تدوین شد و به ارتش نقش گسترده‌ای را در سیاست می‌دهد.

"که جونگ"، رهبر جوانان اقلیت ناگا و سازمان دهنده اعتراضات امروز در یانگون گفت: معترضان خواستار یک سیستم فدرال هستند. ما نمی‌توانیم با دیکتاتوری یک کشور فدرال داشته باشیم. ما نمی‌توانیم خونتا را بپذیریم.

وی ادامه داد:‌ برخی از احزاب اقلیت به جنبش خود علیه کودتا پای بند نیستند و علت آن هم بازتاب ناکامی آنگ سان سوچی در ایجاد ائتلاف با احزاب سیاسی اقلیت است. با این حال‌، ما باید این مبارزه را ببریم. ما در کنار مردم هستیم. ما تا پایان این دیکتاتوری به مبارزه ادامه می‌دهیم.

با وجود آنکه اعتراضات کنونی در میانمار بسیار صلح آمیزتر از قبلی‌ها بوده، اما پلیس برای متفرق کردن معترضان چندین بار از شلیک گلوله‌های پلاستیکی، آب‌های پرفشار و منجنیق استفاده کرده است. همچنین علاوه بر اعتراضات، نافرمانی مدنی نیز بسیاری از بخش‌های دولت را فلج کرده است.

انگلیس، آمریکا، کانادا و نیوزیلند نیز تحریم‌هایی را علیه میانمار وضع کرده که بیشتر علیه رهبران نظامی می‌شود و شامل ممنوعیت سفر و مسدود سازی اموال آنهاست.

ژاپن و هند نیز با پیوستن به کشورهای غربی خواستار برقراری سریع دموکراسی در میانمار شده‌اند.

سوچی با اتهام نقض قانون مدیریت بلایای طبیعی و اتهام انتقال شش دستگاه ارتباطی واکی تاکی روبروست و دادگاه بعدی وی اول مه سال جاری میلادی برگزار می‌شود.

انجمن کمک رسان زندانیان سیاسی میانمار اعلام کرد، تا روز جمعه 546 تن دستگیر شده و 46 تن آزاد شده‌اند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها