کد خبر: 478689
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

به منظور دفع حملات موشکی و پهپادهای ارتش یمن:

عربستان از یونان سامانه‌های دفاع هوایی خریداری می‌کند

روزنامه « 26 سپتامبر» یمن نوشت که عربستان سعودی برای تامین سامانه‌های دفاع هوایی (ضد موشک و پهپاد) توافقی را با یونان امضا کرد.

عربستان از یونان سامانه‌های دفاع هوایی خریداری می‌کند
کد خبر: 478689
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۱ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پس از عدم موفقیت سامانه‌های ضد هوایی «پاتریوت» آمریکایی در دفع حملات موشکی و پهپادهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به اهداف نظامی و حیاتی در عمق خاک عربستان، ریاض را مجبور کرد تا برای امضا قرارداد خرید سامانه‌های دفاع هوایی از یونان اقدام کند.

به گزارش ایرنا، روزنامه « 26 سپتامبر» یمن امروز (چهارشنبه) به نقل از خبرگزاری «رویترز» نوشت که عربستان سعودی برای تامین سامانه‌های دفاع هوایی (ضد موشک و پهپاد) توافقی را با یونان امضا کرد.

یک دیپلمات یونانی به رویترز گفته است که این توافق نامه دیروز (سه شنبه) در ریاض امضا شده است.

این مقام یونانی افزود که سامانه‌های ضد هوایی "پاتریوت" ساخت آمریکا برای محافظت از مهمترین تاسیسات نفتی عربستان استفاده می‌شود و سامانه‌های یونانی برای حفاظت از سایر مراکز نظامی و مهم این کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

توافق نامه پس از دیدار دیروز «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان و «نیکوس دیندیاس» و «نیکوس پاناگیوتوپولوس» وزیران خارجه و دفاع یونان در ریاض، امضا شد.

پیشتر «کریاگوس متسوتاکیس» نخست وزیر یونان اوایل بهمن سال 98 در سایه سکوت رسانه‌های عربستان به ریاض سفر کرد که ناظران امور منطقه، هدف عمده این سفر را تلاش برای فروش سلاح به ریاض عنوان کردند.

گرچه رسانه‌های عربستانی اهداف و جزئیات سفر نخست وزیر یونان به عربستان را منتشر نکردند، اما گفته شد که خرید اسلحه و استقرار موشک‌های ضد هوایی در عربستان سعودی مهمترین محور مذاکرات متسوتاکیس با مقامات ریاض بوده است.

پیش از این روزنامه "کاتیمرنی" یونان از توافق ریاض و آتن برای استقرار موشک‌های پاتریوت متعلق به نیروی هوایی یونان در خاک عربستان خبر داده و به این نکته اشاره کرده بود که مذاکرات در خصوص جزئیات فنی چگونگی انتقال این موشک‌ها، نصب و مسئولیتهای استفاده از آن‌ها بین دو طرف ادامه دارد.

به گفته برخی منابع، این توافق پس از آن حاصل شد که شرکت نفتی "آرامکو" عربستان از سوی نیروهای یمنی مورد هدف قرار گرفت و این کشور درصدد افزایش قدرت ضد هوایی خود برآمد.

پیشتر مساله فروش اسلحه به عربستان سعودی توسط یونان در پارلمان این کشور به بحث و جدل کشیده شده بود.

تعدادی از رسانه‌های خبری یونان نیز گزارش کرده بودند که فروش 66 میلیون یورو اسلحه به عربستان سعودی هرگز عملی نشده است، زیرا این کشور از پرداخت به موقع مبلغ مورد توافق خودداری کرد.

عربستان سعودی همراه با امارات، بحرین، سودان، مصر و کویت و با کمک آمریکا در ششم فروردین سال 1394 با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد و تلاش کرد که «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند، اما در طول شش ساله گذشته و با وجود حملات همه جانبه و محاصره زمینی، دریایی و هوایی یمن به هیچیک از اهداف تجاوزکارانه خود دست نیافته است.

در مقابل، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با اتکا به توان داخلی توانسته‌اند به ساخت موشک و پهپادهای پیشرفته دست یابند و در پاسخ به حملات مستمر نیروهای ائتلاف، مراکز نظامی و حیاتی عربستان در عمق خاک این کشور را هدف قرار دهند به شکلی که سامانه‌های دفاعی عربستان در رهگیری و انهدام این موشک‌ها و پهپادها ناتوان بوده است.

این ائتلاف به مرور و به دلیل شکست‌های گسترده از نیروهای مردمی یمن، به سوی فروپاشی سوق پیدا کرده و اکنون تنها عربستان و امارات با همراهی آمریکا علیه مردم یمن می‌جنگند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها