کد خبر: 479729
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۰:۱۳:۰۰
| |

واکنش چین به اروپا:

دریای چین جنوبی ابزاری برای سرکوب پکن نیست

اتحادیه اروپا روز گذشته (شنبه) از آنچه خود به خطر انداختن صلح در دریای چین جنوبی از سوی چین خوانده بود انتقاد کرد و از طرفین درگیری خواست تا به حکم داوری سال 2016 که در آن اکثر ادعاهای چین بر حاکمیت بر این دریا رد شده بود، احترام بگذارند.

دریای چین جنوبی ابزاری برای سرکوب پکن نیست
کد خبر: 479729
|
۱۴۰۰/۰۲/۰۵ ۱۰:۱۳:۰۰

اعتمادآنلاین| موضع گیری جدید اتحادیه اروپا علیه چین باعث واکنش شدید پکن شده است.


به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، اتحادیه اروپا روز گذشته (شنبه) از آنچه خود به خطر انداختن صلح در دریای چین جنوبی از سوی چین خوانده بود انتقاد کرد و از طرفین درگیری خواست تا به حکم داوری سال 2016 که در آن اکثر ادعاهای چین بر حاکمیت بر این دریا رد شده بود، احترام بگذارند.

اتحادیه اروپا مخالفت شدید خود را با آنچه " اقدامات یکجانبه" و تاثیرگذار بر صلح و ثبات منطقه و نظم بین الملل خوانده بود، ابراز داشت.

این درحالی است که اتحادیه اروپا دوشنبه گذشته طرحی را در راستای افزایش نفوذ در منطقه ایندو پاسیفیک در دستور کار قرار داد. این برنامه از امنیت تا بهداشت و در راستای حفظ منافع قاره سبز و تقابل با قدرت فزاینده چین تدوین شده، هرچند مقامات اروپایی اصرار دارند که این راهبرد اقدامی علیه پکن نخواهد بود.

اتحادیه اروپا به رهبری آلمان، فرانسه و هلند برای تحقق این هدف به دنبال افزایش روابط با کشورهایی مانند هند، ژاپن و استرالیا است.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای با تاکید بر اینکه این طرح "ضد چین" نیست تاکید کرده بودند: اتحادیه اروپا باید تمرکز راهبردی، حضور و اقداماتش در منطقه ایندو پاسیفیک را افزایش دهد.

چین نیز سریعا به این موضوع واکنش نشان داد و ادعای اروپا مبنی بر ورود کشتی های چینی به ویتسان ریف و به خطر انداختن صلح و امنیت این منطقه را رد کرد.

نماینده چین در اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای بار دیگر بر حقوق و منافع چین در دریای چین جنوبی تاکید کرد و حکم داوری سال 2016 را فاقد ارزش قانونی خواند.

در بیانیه چین آمده است: دریای چین جنوبی نباید وسیله ای برای برخی کشورها برای سرکوب چین و یک زمین رقابت برای کسب قدرت شود.

پس از روی کار آمدن جو بایدن آمریکا تلاش زیادی برای ایجاد دوباره ائتلاف آمریکا و متحدان قدیمی خود انجام داده و به نظر می‌رسد باتوجه به موضع گیری های اخیر اتحادیه اروپا علیه چین، نگرانی پکن از این موضوع چندان بی دلیل نیست.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها