کد خبر: 483835
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۰:۳۶:۰۰
| |

اسپانیا نظامیان خود را از افغانستان خارج می‌کند

وزارت دفاع اسپانیا به ماموریت خود در افغانستان خاتمه می‌دهد و این اتفاق در حالی است که این 20 سال برای اسپانیا سه میلیارد و 500 میلیون یورو هزینه مالی داشته و به بهای جان 100 نظامی تمام شده است.

اسپانیا نظامیان خود را از افغانستان خارج می‌کند
کد خبر: 483835
|
۱۴۰۰/۰۲/۱۸ ۱۰:۳۶:۰۰

اعتمادآنلاین| اسپانیا با پایان دادن به یک ماموریت 20 ساله، 13 می (23 اردیبهشت) آخرین نیروهای نظامی خود را از افغانستان خارج خواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه ال پائیس، وزارت دفاع اسپانیا به ماموریت خود در این کشور آسیایی در حالی خاتمه می‌دهد که طی این 20 سال برای اسپانیا سه میلیارد و 500 میلیون یورو هزینه مالی داشته و به بهای جان 100 نظامی تمام شده است.

در حال حاضر 24 پرسنل نظامی و دو مترجم در قالب ماموریت ناتو در افغانستان از سوی این کشور اروپایی حضور دارند.

ستاد کل دفاع اسپانیا از زمان توافق دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با طالبان مبنی بر عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، آماده خروج از افغانستان بود اما با پیروزی جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا این روند به حالت تعلیق درآمد. کاخ سفید سرانجام 14 آوریل (25 فروردین) اعلام کرد که خروج کامل نظامیان آمریکایی تا 11 سپتامبر و همزمان با بیستمین سالگرد حمله به برج‌های دوقلو انجام خواهد شد.

به نوشته ال پائیس، نخستین 350 نظامی اسپانیایی، چهار ماه پس از حملات القاعده به واشنگتن و نیویورک، 24 ژانویه 2002 (چهارم بهمن 1380) در چارچوب نیروهای بین المللی کمک برای امنیت (ISAF) وارد کابل شدند. در طول این دو دهه، بیش از 27 هزار سرباز اسپانیایی با هزینه بیش از سه میلیارد و 500 میلیون یورو در ماموریت افغانستان شرکت کرده اند.

با ورود نخستین گروه نیروهای اسپانیایی به افغانستان، وزارت دفاع اسپانیا با صدور بیانیه ای اعلام کرد: هدف از این ماموریت، ارائه آموزش، مشاوره و کمک به نهادهای امنیتی افغانستان بوده تا وقتی‌ که افغان ها بتوانند وظایف کامل خود را بدون نیاز به حمایت‌های بین المللی عهده دار شوند.

آمریکا در هفتم اکتبر 2001 (15 مهرماه 1380) به بهانه جنگ با تروریسم به افغانستان حمله کرد. دولت بایدن اکنون درحالی خبر از پایان جنگی بی سرانجام را داده است که پس از 20 سال جنگ و خونریزی، هیچ ثمره ای بخصوص در زمینه تامین امنیت در کشور افغانستان نداشت؛ جنگی که از زمان جورج بوش پسر به بهانه مبارزه با تروریسم برای آمریکا و آمریکایی ها با هزینه هزاران میلیارد دلار آغاز شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها