کد خبر: 500209
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۱۴:۲۶:۲۱
| |

بحران اقلیمی و کرونا محور اجلاس وزیران خارجه گروه 20

وزرای امور خارجه 20 قدرت اقتصادی جهان امروز (سه‌شنبه) در ایتالیا که ریاست دوره‌ای گروه بیست را برعهده دارد ، برای حل چالش‌های بین‌المللی از جمله تغییرات آب و هوایی و بحران کرونا تشکیل جلسه دادند.

بحران اقلیمی و کرونا محور اجلاس وزیران خارجه گروه 20
کد خبر: 500209
|
۱۴۰۰/۰۴/۰۸ ۱۴:۲۶:۲۱

اعتمادآنلاین| این نخستین نشست حضوری دیپلمات‌های گروه 20 طی دو سال گذشته و از زمان شیوع همه‌گیری ویروس کرونا است که در شهری واقع در جنوب ایتالیا به نام ماترا برگزار می شود.

به گزارش ایرنا، این اجلاس از دو بخش تشکیل شده است که در بخش نخست شرکت‌کنندگان در خصوص حکمرانی بین‌المللی و چندجانبه‌گرایی به عنوان ابزار کلیدی دربرابر چالش‌های جهانی از جمله خروج از بحران کرونا، تغییرات اب و هوایی و تجارت بین‌الملل بحث و تبادل نظر کردند.

بخش دوم اجلاس نیز به روابط با قاره آفریقا و توسعه پایدار اختصاص یافته و دیپلمات‌ها پیرامون تحولات مهم این منطقه از وضعیت زنان تا تجارت و تغییرات اقلیمی گفت‌وگو خواهند کرد.

«لوئیجی دی مایو» وزیر خارجه ایتالیا به عنوان میزبان اجلاس طی سخنانی بیان داشت؛ همه‌گیری کرونا ضرورت پاسخ بین‌المللی به حوادث اورژانسی که تاثیر آن فراتر از مرزهای ملی می‌رود برجسته کرد.

گروه بیست یک مجمع بین‌المللی است که اعضای آن 80 درصد اقتصاد جهان را در دست دارند. این گروه از سال 1999 به این سو هر ساله تشکیل جلسه داده و از 13 سال پیش هم سران کشورها سالانه ملاقات می‌کنند. نشست بعدی سران گروه بیست 30 اکتبر عنوان شده که قرار است در «رم» برگزار شود.

در نشست امروز وزرای امور خارجه انگلیس، آمریکا، فرانسه، آلمان، ژاپن و هند حضور دارند. روسیه و کره جنوبی در سطح معاون وزیر و وزرای امور خارجه چین، برزیل و استرالیا هم از طریق ویدئو کنفرانس شرکت کرده‌اند.

بر اساس گزارش منابع خبری، سرعت بخشیدن به طرح واکسیناسیون جهانی یکی از محورهای اصلی نشست امروز است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در ایتالیا به سر می‌برد و کشورش بیشترین واحد واکسن ضد کرونا در جهان را احتکار کرده می‌گوید که پایان همه‌گیری کرونا در گرو توزیع واکسن به کشورهای بیشتر است. او گفت که بحران کرونا، نابرابری اقتصادی جهان را وخیم‌تر کرده است.

بر اساس این گزارش، فردا هم اجلاس وزارتی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در «بریندیزی» ایتالیا برگزار خواهد شد. ریاست این نشست برعهده وزیر امور خارجه ایتالیا و رئیس برنامه جهانی غذا خواهد بود. محور اصلی این نشست بررسی چالش‌های لجستیکی درباره آینده بحران های بشردوستانه و بهداشتی با گوشه چشمی به تجربه بحران کرونا عنوان شده است.

دیروز هم حامیان مالی و سیاسی و بنیان‌گذاران اصلی گروه داعش پشت نقاب ائتلاف جهانی برای شکست این گروه تروریستی، گردهم آمدند تا درباره گسترش عملیات نظامی در خارج از مرزهای عراق و سوریه که به لطف رشادت‌های جمهوری اسلامی از تهدید داعش پاکسازی شد بحث و برنامه‌ریزی کنند.

کارشناسان معتقدند که اجلاس‌های ایتالیا در این چند روز نتایج ملموسی برای حل بحران‌های بین‌المللی به دنبال ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها