کد خبر: 501257
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۳:۵۷:۵۹
| |

چرخش در سیاست افغانستان؛ سفر مشاور امنیت ملی غنی به روسیه

سفر"حمدالله محب "مشاور امنیت ملی اشرف غنی به مسکو همزمان با خروج نیروهای نظامی ناتو و آمریکا از افغانستان و تشدید حملات طالبان ازاهمیت زیادی برخوردار است و می تواند به منزله پایان سیاست یکجانبه گرایی کابل ازغرب به شرق محسوب شود.

چرخش در سیاست افغانستان؛ سفر مشاور امنیت ملی غنی به روسیه
کد خبر: 501257
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۲ ۱۳:۵۷:۵۹

اعتمادآنلاین| " محب " در این سفر تلاش می کند خطراتی امنیتی که ادامه پیشروی طالبان در شمال افغانستان متوجه روسیه و کشورهای آسیا میانه می شود را به مقامات کرملین گوشزد کند.

به گزارش ایرنا،امریکا و غرب ،افغانستان را در اوج ناامنی ها و قدرت گرفتن طالبان و سایر شبکه های تروریستی ترک می کنند، خروج نظامیان غربی به باور بسیاری از آگاهان غیر مسئولانه بوده و کشور را به بحران‌های عمیق فرومی برد.

کارشناسان می گویند مقامات افغانستان تاکنون سفرهای زیادی به مسکو داشته اند ولی سفر حمدالله محب در وضعیت کنونی می تواند به منزله چرخش در سیاست خارجی افغانستان محسوب شود.

دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی افغانستان اعلام کرد حمدالله محب برای گفت وگو با مقامات عالیرتبه امنیتی عازم روسیه شده است .

در ادامه این اطلاعیه اضافه شده است مشاور امنیت ملی اشرف غنی با نیکولای پاتروشیف مشاور امنیت ملی روسیه در باره همکاری های مشترک امنیتی ،چشم انداز افزایش همکاری ها در زمینه صلح ،امنیت ،مبارزه با تروریسم و مقابله با مواد مخدرگفت وگو کرده است.

گفت وگو در باره افزایش ناامنی در شمال افغانستان و تاثیرات آن بر روسیه و کشورهای آسیای میانه از دیگر محور گفت وگوهای مشاوران امنیت ملی دو کشور عنوان شده است.

مشاوران امنیت ملی افغانستان و روسیه برضرورت آتش‌بس اضطراری، آغاز مذاکرات صلح، پایان جنگ و موجودیت یک افغانستان مستقل، حاکم و خودکفا تأکید کرده اند.

گفته شده است در این سفر محب علاقمندی کشورش برای دستیابی به تجهیزات و بالگردهای روسی اعلام کرده است.

در همین حال برخی منابع خبری در افغانستان به نقل از سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نوشته است که وی همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که داعش، تلاش می‌کند در شمال این کشور نیروی بیشتری جذب کند .

وی با هشدار در باره افزایش فعالیت داعش در افغانستان خاطرنشان کرد این گروه می خواهد فعالیت خود را گسترش دهد.

در همین حال افق نیوز افغانستان نیز در تحلیلی نوشته است که چشم‌انداز همکاری‌های امنیتی کابل با شرق و غرب، افزون بر هر نتیجه‌ای که در پی داشته باشد، یک تحول مهم و مثبت است و انتظار می‌رود که این امر، به یکجانبه‌گرایی حاکم بر سیاست خارجی افغانستان که در نتیجه سیطره هژمونیک غرب به وجود آمده‌بود، پایان دهد..

این منبع افزوده است که این سفر محب زمینه‌ساز یک تغییر راهبردی و ریشه ‌ای در دورنمای سیاست خارجی و راهبردی امنیتی افغانتسان خواهد شد، زیرا تجربه کشورهای همسایه به ویژه جمهوری‌های آسیای میانه نشان می ‌دهد که رویکرد یکجانبه جانبه به غرب یا شرق، چالش‌ برانگیز بوده و روش خردمندانه انتخاب راه وسط برای تعامل با هر دو قطب قدرت بین‌المللی است تا امنیت و مصونیت و توسعه و ترقی این کشور را فراهم کند.

سفر مشاور امنیت ملی افغانستان به روسیه در شرایط حساس کنونی که طالبان در مرزهای کشورهای آسیای میانه بسرعت در حال پیشروی است و مرز تجارتی بین افغانستان و تاجیکستان را در کنترل خود گرفته از اهمیت زیادی برخوردار است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها