کد خبر: 503789
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۰۸:۳۵:۴۶
| |

هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه:

خروج عجولانه آمریکا شرایط بحرانی را در افغانستان و منطقه رقم می زند/طالبان الان دو شاخه است؛ یکی نزدیک به داعش و وهابیت؛ بخش دیگری از طالبان به عنوان مجموعه تحول خواه و معتقد به دولت سازی/مذاکره با طالبان تحول‌خواه موثر است/ایران چاره‌ای جز مذاکره با مجمو

یک کارشناس مسایل منطقه گفت: با تشدید فضای امنیتی در افغانستان باید گفت که شرایط ناپایداری در منطقه در حال شکل گیری است که طبعا بر ایران و سایر کشورها فشار شدیدی را وارد می کند.

خروج عجولانه آمریکا شرایط بحرانی را در افغانستان و منطقه رقم می زند/طالبان الان دو شاخه است؛ یکی نزدیک به داعش و وهابیت؛ بخش دیگری از طالبان به عنوان مجموعه تحول خواه و معتقد به دولت سازی/مذاکره با طالبان تحول‌خواه موثر است/ایران چاره‌ای جز مذاکره با مجمو
کد خبر: 503789
|
۱۴۰۰/۰۴/۲۱ ۰۸:۳۵:۴۶

اعتمادآنلاین| حسن هانی‌زاده با اشاره به تحولات افغانستان و گسترش گروه های خشونت طلب در این کشور اظهار کرد: خروج عجولانه آمریکا شرایط بحرانی را در افغانستان و منطقه رقم می زند، چون طالبان مجموعه ای خشونت طلب است که اگر قدرت را در دست بگیرد یک چالش برای افغانستان و ایران و کل منطقه است.

به گزارش ایسنا، وی معتقد است: طالبان الان دو شاخه است؛ یکی نزدیک به داعش و وهابیت که به ابزارهای خشونت آمیز برای به دست گرفتن قدرت معتقدند و در حال پیش‌روی در شهرهای مختلف افغانستان است تا دولت قانونی اشرف غنی را سرنگون کند و بخش دیگری از طالبان به عنوان مجموعه تحول خواه و معتقد به دولت سازی که اخیرا در روسیه و ایران با مقامات این کشورها دیدار داشتند و از چندین ماه پیش با آمریکا نیز مذاکره کردند.

این کارشناس مسایل منطقه تصریح کرد: شرایط افغانستان مناسب نیست؛ با توجه به این که ترکیه در حال انتقال برخی گروهک‌های تروریسی از سوریه است و دولت بایدن هم شرایطی فراهم کرده که از طریق بحران آفرینی داخلی برای کشورها هزینه نظامی کمتری به لحاظ انسانی و مالی پرداخت کند و به نظر آمریکا در حال تخلیه پایگاه های نظامی خود است. از این رو شاهد هستیم که غرب و شرق آسیا درگیر بحران می شوند و این شرایط امنیتی ناپایداری را در منطقه ایجاد می کند که طبعا بر ایران و سایر کشورها فشار شدیدی را وارد می کند.

هانی‌زاده درباره اعتماد به طالبان و تغییرات سیاسی که گفته می شود در بخشی از آنها شکل گرفته است، گفت: طالبان بخشی از مجموعه و ساختار اجتماعی افغانستان است و به عنوان یک مجموعه اجتماعی و قومیتی نمی تواند با قدرت نظامی در برابر آنها ایستادگی کرد. آنها دارای رگه های عمیق در جامعه افغانستان هستند و باید شرایط به گونه ای باشد که مجموعه تحول خواه این گروه نسبت به بخش خشونت طلب آن به لحاظ داخلی و خارجی ترجیح داده شوند.

وی با اشاره به مذاکرات ایران با گروه هایی از طالبان اظهار کرد: ایران با گروه هایی از آنها مذاکره کرد و به نتیجه هم رسید اما دست‌هایی در کار است که طالبان خشونت طلب را تقویت و گروه های تحول خواه را ضعیف کند. در عین حال ایران چاره‌ای جز مذاکره با مجموعه طالبان ندارد و مذاکره ای هم که انجام شد در چارچوب مذاکرات با مجموعه تحول خواه از طالبان بود. این گروه تجربه دو دهه گذشته و اقدام و تحولات سیاسی و امنیتی که پشت سر گذاشتند را دارند و می دانند که با اعمال زور و استفاده از ابزار خشونت نمی توان اعمال قدرت کرد.

هانی‌زاده تصریح کرد: به نظرم مذاکرات با طالبان برای پیوستن به دایره گروه های سیاسی خواهان قدرت در افغانستان امکان پذیر و موثر است به شرطی که برخی کشورها تلاش نکنند به گروه های خشونت طلب در این کشور فرصت بروز و ظهور دهند اما متاسفانه شاهدیم که عربستان، امارات، پاکستان و آمریکا دنبال این هستند که مجموعه خشونت طلب را روی کار بیاورند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها