کد خبر: 511673
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۰۹:۰۴:۵۴
| |

العرب، نزدیک به ریاض:

بغداد صرفا «پیام رسان» است؛ روابط بین عراق و عربستان به سطح «میانجیگری» با ایران نرسیده است

العرب نزدیک به ریاض نوشت: عراق تلاش می‌کند از یک میدان درگیری، به یک میانجی از طریق برگزاری نشست منطقه‌ای تبدیل شود که هدف از آن، خاموش کردن شعله بحران‌ها در منطقه است.

بغداد صرفا «پیام رسان» است؛ روابط بین عراق و عربستان به سطح «میانجیگری» با ایران نرسیده است
کد خبر: 511673
|
۱۴۰۰/۰۶/۰۳ ۰۹:۰۴:۵۴

اعتمادآنلاین| در ادامه این مطلب آمده است: محافل سیاسی از اهمیت دیدار‌هایی که شخصیت‌های عراقی و سعودی انجام می‌دهند، کاسته و تصریح کردند این دیدار‌ها ضرروتا به معنای ایده آل بودن روابط بین دو کشور نیست و با فکر وساطت عراق برای حل اختلافات تعارض دارد.

به گزارش انتخاب، به گفته آنها، اگر مقیاس نزدیکی بین دولتها، براساس دیدار‌هایی است که در سطح مشاوران و سفرا برگزار می‌شود، می‌توان گفت رابطه بین عراق و عربستان ایده آل است. در بغداد، سفیر سعودی، عبدالعزیز الشمری، با مشاور امنیت ملی، قاسم الاعرجی دیدار کرده و اظهاراتی بیان داشتند که حاکی از نزدیکی بین دو کشور و وجود هماهنگی عالی میان آن‌ها بود.

اما عراق خود را میدان درگیری بین نفوذ ایران و تلاش عربستان برای مهار این نفوذ می‌بیند. این در حالی است که عربستان روابط دیپلماتیک خود با عراق را در دسامبر 2015 و پس از 25 سال قطع رابطه به دنبال حمله عراق به کویت، از سر گرفت.

در ژوئن گذشته، عراق و عربستان یک شورای هماهنگی بین دو کشور تشکیل دادند که مأموریت ان، بررسی تمام پرونده‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی بین دو کشور است. در واقع عراق بعنوان دولتی که جنگ‌ها و تحریم‌ها و درگیری‌های حزبی طایفه‌ای و نژادی توان آن را به فرسایش برده، تلاش می‌کند از یک میدان درگیری به یک میانجی تبدیل شود که بتواند به حل بحران‌های منطقه کمک کند.

مصطفی الکاظمی که در می 2020 به نخست وزیری عراق رسید، امیدوار است بتواند این کشور را به شریک نزدیکی برای تهران، ریاض، آنکارا و واشنگتن تبدیل کند.

هدف از نشستی که قرار است در پایان ماه در عراق برگزار شود آن است که این کشور نقش فعال و فراگیری در حل بحران‌ها و مشکلاتی داشته باشد که منطقه غرق در آن است. اما همین مساله برای کشوری که ایران نفوذ زیادی در آن دارد، یک چالش است، چرا که مقامات به تنهایی توان پاسخ دادن به نیاز‌های مردم عراق در سطح اشتغال و خدمات اساسی و دیگر پرونده‌های مهم را ندارند.

تا کنون، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، تنها بازیگر غیر منطقه‌ای است که در کنار السیسی و پادشاه اردن، عبدالله الثانی، حضورش در نشست عراق قطعی شده است.

علاوه بر این، روسای جمهور ایران و ترکیه، رجب طیب اردوغان و ابراهیم رئیسی نیز در کنار پادشاه عربستان برای شرکت در این نشست دعوت شده اند، اما هنوز حضور آن‌ها قطعی نیست. همانطور که دعوت‌هایی هم متوجه کویت، قطر و امارات شده است.

به عقیده ریناد منصور، پژوهشگر مرکز مطالعات شاتام هاوس، در صورتی که دو دشمن ایران و عربستان با یکدیگر سر میز نشست عراق حاضر شوند، این اتفاق در نوع خود تازه بوده و می‌تواند موضع عراق در نقش میانجی را تقویت کند.

اساسا طی ماه‌های گذشته بغداد به صحنه دیدار‌های پنهانی بین نمایندگان ریاض و تهران تبدیل شده است. به اعتقاد منصور، هدف فعلی عراق، تبدیل نقش خود از «پیام رسان» به «محرّکی» برای گفتگو‌ها بین ایران و عربستان است، که در سال 2016 روابط آن‌ها قطع شد.

تا کنون، هنوز مسئولان عراقی در مورد موضوعاتی که قرار است در نشست مطرح شود، صحبتی نکرده اند، اما احتمالا بغداد قصد دارد پرونده نفوذ ایران در عراق را هم در این نشست مورد بررسی قرار دهد.

این در حالی است که یک کارشناس غربی که نخواست نامش فاش شود، تصریح می‌کند: عراق در صدد است تا زمام امور را در دست بگیرد و از این پس دیگر تمایلی به تحت تاثیر قرار گرفتن از تنش‌های منطقه‌ای و تسلیم در برابر آن ندارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها