کد خبر: 512961
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ۱۰:۵۲:۲۹
| |

دلسی رودریگز معاون رئیس جمهوری ونزوئلا:

کوواکس حتی یک دز واکسن به کاراکاس تحویل نداده است

ونزوئلا ضمن انتقاد از همسویی کوواکس با تحریم‌های یکجانبه آمریکا در دوره همه‌گیری، اعلام کرد: کاراکاس با وجود پرداخت 120 میلیون دلار هزینه کامل واکسن، از چندین ماه گذشته هنوز حتی یک دز واکسن از طریق سازوکار سازمان جهانی بهداشت (کوواکس) دریافت نکرده است.

کوواکس حتی یک دز واکسن به کاراکاس تحویل نداده است
کد خبر: 512961
|
۱۴۰۰/۰۶/۱۴ ۱۰:۵۲:۲۹

اعتمادآنلاین| «دلسی رودریگز» معاون رئیس جمهوری ونزوئلا طی ویدئوکنفرانسی در دوره آموزشی فرهنگیان آمریکای لاتین گفت: در حالی که بیش از 236 میلیون دز واکسن از طریق کوواکس به سایر کشورهای جهان ارسال شده است، ونزوئلا با وجود پیش پرداخت هزینه کامل 120 میلیون دلاری هنوز یک دز واکسن نیز از طریق کوواکس دریافت نکرده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری ائوروپا پرس اسپانیا، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا با بیان اینکه این اقدام کوواکس حکایت از «تحریم‌های ثانویه» و جدیدی دارد، خاطرنشان کرد: این اقدامات در حالی صورت می گیرد که دولت ونزوئلا توانست هزینه واکسن را از طریق منابع رسمی پرداخت کند و به این ترتیب موفق به شکست روند تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا شد.

با این وجود، مقام ارشد ونزوئلا ابراز تاسف کرد که واشنگتن «تحریم‌ها را دقیقا در زمان همه‌گیری تشدید کرده است.» و کوواکس نیز به شکایات دولت ونزوئلا با «انواع توجیه و بهانه ها» پاسخ داده است.

«نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا نیز ژوئیه گذشته (تیر- مرداد) در پاسخ به عدم ارسال واکسن‌ها از طریق مکانیسم سازمان جهانی بهداشت هشدار داد: کوواکس با این اقدام «موجب شکست مردم ونزوئلا شده است» و همچنین با سازوکار تأمین واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت (کوواکس) اتمام‌حجت کرد که یا سهم این کشور از واکسن‌های کوواکس را ارسال کند و یا آنکه مبلغ پرداخت شده را عودت دهد.

براساس اعلام رسمی دولت ونزوئلا، این کشور با بیش از 337 هزار مورد ابتلا از زمان آغاز همه گیری، افزون بر چهار هزار مرگ و میر ناشی از بیماری همه گیر را ثبت کرده است.

براساس اطلاعات دانشگاه هاپکینز، این کشور آمریکای لاتین با این نوع اقدامات ظالمانه تنها موفق به واکسیناسیون 11.7 درصد جمعیت خود شده است که فقط حدود 3.3 میلیون نفر آنها دز دوم واکسن را دریافت کرده اند. واکسن هایی که کاراکاس از روسیه و کوبا و چین دریافت کرده است.

تحریم های آمریکا ونزوئلا را با مشکل خرید واکسن مواجه کرد و این کشور با وجود دسترسی به سیستم مالی جهانی، به علت تحریم‌ها تنها با حمایت برخی بانک‌های محلی توانست بخشی از هزینه‌های مرتبط با واکسن های کووید19 را پرداخت کند، زیرا این بانک‌ها از دایره تحریم‌ها خارج شده‌ بودند.

این در حالی است که در بحبوحه کمبود واکسن در کشورهای بیشتر آسیب دیده، سازمان جهانی بهداشت، کمیسیون اروپا و فرانسه طرح ایجاد کوواکس را به منظور همکاری جهانی برای تسریع و تضمین توزیع عادلانه واکسن در سراسر جهان پیشنهاد دادند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها