کد خبر: 520862
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ۲۱:۱۹:۰۰
| |

نشنال‌اینترست:

آمریکا از اتحاد روسیه و چین نگران است

یک پایگاه خبری در گزارشی نوشت که واشنگتن از ترکیب قدرت اقتصادی و فناوری چین با منابع فراوان و ارتش قدرتمند روسیه بسیار نگران است.

آمریکا از اتحاد روسیه و چین نگران است
کد خبر: 520862
|
۱۴۰۰/۰۸/۱۱ ۲۱:۱۹:۰۰

اعتمادآنلاین| جلوگیری از سیطره «دشمنان» بر منطقه اوراسیا، ضرورتی راهبردی برای آمریکا به شمار می‌آید.

به گزارش فارس، پایگاه اینترنتی «نشنال اینترست» در گزارشی با اشاره به همگرایی روسیه و چین در برابر آمریکا نوشت: «اگر چه آمریکا اخیرا درباره خطراتی که رشد قدرت چین در این زمینه ایجاد می‌کند، هشیار شده، اما تهدیدات دیگر در این عرصه، با توجه کمتری مواجه شده‌اند که این تهدید ظهور روز افزون مشارکت ضد آمریکایی میان چین و روسیه است».

در ادامه این گزارش آمده است: «ترکیبی از قدرت اقتصادی و فناوری چین با منابع فراوان و ارتش قدرتمند روسیه، می‌تواند قابلیت‌های بسیار بیشتری از مجموع نقاط قوت هر یک از کشورها ایجاد کند».

نشریه آمریکایی «فارن پالیسی» نیز اخیرا در گزارشی نوشته بود که که دولت آمریکا به ریاست جو بایدن، آماده مدیریت درگیری طولانی مدتی با چین میشود و تمایل خود برای ایجاد مجموعه گسترده‌ای از همپیمانان برای رقابت راهبردی با چین را مخفی نکرده است. از سوی دیگر قدرت فزاینده چین و میل این کشور برای استفاده از این قدرت باعث پدیدار شدن رویکردهای منفی در قبال پکن شده است.

«جان هایتن» جانشین ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا که سابقاً فرماندهی نیروهای هسته‌ای آمریکا را به عهده داشت گفته است: «سرعتی که چین پیشرفت می‌کند خیره‌کننده است.»

به گفته این مقام ارشد نظامی آمریکا، با این‌که روسیه در مقایسه با چین از نظر زرادخانه اتمی تهدید راهبردی بزرگ‌تری علیه آمریکا محسوب می‌شود، چین به‌واسطه منابع اقتصادی و مدرن‌سازی ارتش خود، تهدید بزرگ‌تری برای سلطه آمریکا است.

در آمریکا فعلاً مقام‌های با حیرت‌زدگی نظاره‌گر نحوه بسیج منابع، فناوری‌ها و اراده سیاسی از سوی چین برای به دست آوردن پیشرفت‌های سریع هستند. این پیشرفت به اندازه‌ای سریع است که دولت بایدن در تلاش است در همه جنبه‌های سیاست دفاعی و خارجی‌اش چرخش ایجاد کرده و آنها را به سوی چالش چین معطوف کند.

رسانه‌ها، جدیدترین مصداق سرعت شگفت‌انگیز پیشرفت نظامی چین را آزمایش یک موشک هایپرسونیک از سوی این کشور عنوان کرده و نوشته‌اند این سامانه تسلیحاتی به گونه‌ای طراحی شده که قابلیت گریز از پدافندهای دفاع موشکی آمریکا را داشته باشد.

با آنکه چین اصرار دارد آزمایش‌های انجام‌شده در طول سه ماه گذشته مربوط به تست یک سامانه قابل بازیافت فضایی است داده‌های منتشر شده توسط رسانه‌های غربی از آزمایش یک سیستم پرتاب تسلیحاتی کم‌نظیر در دنیا خبر داده‌اند.

در طول سال‌های اخیر چین دست به بهسازی و توسعه موشک‌های بالستیک خود پرداخته که شامل استفاده از سیستم کلاهک چندگانه برای هدف قرار دادن چند هدف با یک موشک، استفاده از سیستم سوخت جامد برای پایداری و قابلیت نگهداری و همچین متحرک کردن سامانه‌های پرتابی برای جلوگیری از هدف قرار دادن آن‌ها است تا ثبات راهبردی در مقابل دشمن افزایش یابد.

هم‌اکنون پیشرفته‌ترین موشک بالستیک چین موشک DF-41 با برد دوازده هزار کیلومتر و قابلیت حمل چند کلاهک اتمی است که البته در تعداد محدودی به خدمت ارتش چین در آمده است.

با این حال پکن همچنان به ارتقای توانمندی‌های هسته‌ای خود فکر می‌کند. ارتش این کشور همچنان توان تعرضی را تهدید مهمی علیه توان اتمی خود در یک جنگ احتمالی می‌داند. از سوی دیگر آمریکایی‌ها توان ضد موشکی قدرتمندی در اختیار دارند که آن را با استقرار رادارهای رهگیری در کشورهای ژاپن، کره جنوبی و تایوان به شدت تقویت کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها