کد خبر: 523321
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ۱۴:۱۵:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

دادگاه رأی به تبرئه کایل ریتنهاوس داد

حدود 200 معترض در پورتلند، اورگن، جمعه‌شب شیشه‌ها را شکستند و به سمت پلیس اشیایی پرتاب کردند. این اعتراضات واکنشی بود به اینکه هیات‌منصفه کایل ریتنهاوس را به دلیل تیراندازیِ منجر به قتل 2 نفر در تظاهرات ضدنژادپرستی در کنوشا، ویسکانسین، در سال گذشته تبرئه کرد.

دادگاه رأی به تبرئه کایل ریتنهاوس داد
کد خبر: 523321
|
۱۴۰۰/۰۸/۲۹ ۱۴:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| منیژه موذن- حدود 200 معترض در پورتلند، اورگن، جمعه‌شب شیشه‌ها را شکستند و به سمت پلیس اشیایی پرتاب کردند. این اعتراضات واکنشی بود به اینکه هیات‌منصفه کایل ریتنهاوس را به دلیل تیراندازیِ منجر به قتل 2 نفر در تظاهرات ضدنژادپرستی در کنوشا، ویسکانسین، در سال گذشته تبرئه کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین ، پلیس پورتلند پس از «رفتار خشونت‌آمیز و مخرب بخش قابل توجهی از جمعیت» با گزارش‌هایی مبنی بر اینکه برخی راجع به آتش زدن دادگستری در مرکز شهر صحبت کرده بودند اعلام شورش کرد.

پلیس از طریق بلندگو از جمعیت درخواست کرد متفرق شوند یا اینکه با شدت عمل مواجه خواهند شد.

با در نظر گرفتن اختلاف رفتار مجری قانون با حامیان مسلح شبه‌نظامی سفیدپوست در مقایسه با معترضان ضد نژادپرستی و با واکنش از سمت هر 2 طرف این شکاف سیاسی، پرونده ریتنهاوس ملت آمریکا را 2 قسمت کرده است.

پرونده ریتنهاوس برای بسیاری از محافظه‌کاران تبدیل به پرونده‌ای معروف شده که برای تیم حقوقی او پول جمع کرده‌اند.

او پس از شلیک یک افسر پلیس سفیدپوست به جیکوب بلیک سیاه‌پوست از ایلینوی به کنوشا سفر کرده بود.

پس از اعلام تبرئه شدن ریتنهاوس از تمامی اتهامات، سیاستمداران و شخصیت‌های برجسته نظرات خود را در مورد این حکم از طریق رسانه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشتند.

برنیس کینگ دختر مارتین لوترکینگ جونیور در توییتر خود نوشته است: «عدالت فقط مربوط به احکام نیست. یک استمرار است. ما می‌توانیم در مورد تغییر فرهنگ‌مان هیجان‌زده شویم، از جمله به چالش کشیدن تفاوت در نحوه درگیر شدن با یک نوجوان سیاه‌پوست در کنوشا (در مقایسه با نحوه برخورد با ریتنهاوس).»

NAACP توییت کرده: «رأی پرونده #KyleRittenhouse یک حماقت است و عدالت را در حق کسانی که جان خود را از دست داده‌اند در حالی که به طور مسالمت‌آمیز برای اعتراض به خشونت پلیس تجمع کرده بودند اجرا نمی‌کند.»

جو بایدن روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت که حامی تصمیم هیات‌منصفه است:‌«من پای هر آنچه هیات‌منصفه نتیجه‌گیری کرده است می‌ایستم. سیستم هیات‌منصفه درست کار می‌کند.»

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای با درخواست آرامش از مردم می‌گوید: «هرچند رأی دادگاه در کنوشا بسیاری از آمریکایی‌ها از جمله خود من را خشمگین و نگران می‌کند، ما باید بپذیریم که هیات‌منصفه حرف خود را زده است. من قول دادم آمریکایی‌ها را گرد هم بیاورم، زیرا معتقدم آنچه ما را متحد می‌کند بسیار بیشتر از چیزی است که ما را از هم جدا می‌کند.»

کوری بوش، نماینده میسوری، در صفحه توییتر خود در مورد رأی دادگاه نوشت که «آسیب‌دیده»، «عصبانی» و «دلشکسته» است.

او نوشته: «این برتری نژاد سفید در عمل است. این سیستم برای مسئول نگه داشتن برتری‌طلبان سفیدپوست ساخته نشده است. به همین دلیل است که سیاه‌پوستان با وحشی‌گری مواجه می‌شوند و در قفس قرار می‌گیرند در حالی که قاتلان برتری‌طلب سفیدپوست آزاد می‌شوند.»

الکساندرا اوکازیو کورتز نیز به شدت تبرئه ریتنهاوس را محکوم کرد. او در توییتر خود نوشته است: «آنچه ما شاهدش هستیم سیستمی است که برای حفاظت از طراحان همین سیستم طراحی شده است.»

او ادامه داده:‌ «قلبم هنوز برای جوامع و خانواده‌هایی می‌شکند که غم و اندوه‌شان بیشتر شده است و تعداد بی‌شماری دیگر که در صحنه‌های مشابه در سراسر کشور محروم و محروم خواهند شد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها