کد خبر: 526192
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۹ ۱۹:۰۱:۰۰
| |

نخستین نشست همکاری‌های منطقه‌ای موسوم به فرمت 3+3 در مسکو برگزار شد

دستیار وزیر امور خارجه ایران در نخستین نشست همکاری های منطقه ای موسوم به فرمت 3+3 ضمن حمایت از همکاری ها در قالب این فرمت، بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و اجتناب از هرگونه تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه تاکید کرد.

نخستین نشست همکاری‌های منطقه‌ای موسوم به فرمت 3+3 در مسکو برگزار شد
کد خبر: 526192
|
۱۴۰۰/۰۹/۱۹ ۱۹:۰۱:۰۰

اعتمادآنلاین| نخستین نشست همکاریهای منطقه ای موسوم به فرمت 3+3 متشکل از سه کشور قفقاز جنوبی (آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) و سه کشور همسایه با این منطقه شامل روسیه، ترکیه و جمهوری اسلامی ایران در سطح معاونان وزرای خارجه این کشورها در مسکو برگزار شد.

به گزارش فارس، «علیرضا حقیقیان» دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیا که به نمایندگی از کشورمان در این نشست شرکت کرده بود در سخنرانی خود ضمن حمایت از همکاریهای منطقه ای بویژه در حوزه‌های اقتصادی، تجاری و حمل و ترانزیت و همچنین همکاری کشورها در قالب ابتکار 3+3 اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران یکی از مبتکران و پیشنهاد دهندگان تشکیل فرمت 3+3 است.

حقیقیان افزود: این فرمت در راستای سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حل مشکلات و چالش‌ ها و اختلافات درون منطقه ای توسط کشورهای منطقه است.

دستیار وزیر امورخارجه و مدیرکل اورآسیا همکاریهای منطقه ای بویژه در حوزه های تجاری، اقتصادی، حمل و نقل و ترانزیت را کمک قابل توجهی به رشد و توسعه و شکوفایی منطقه و نیز استقرار صلح و ثبات پایدار در منطقه خواند.

حقیقیان در این نشست ضمن حمایت از همکاریها در قالب فرمت مذکور، بر لزوم احترام به تمامیت ارضی کشورها و اجتناب از هرگونه تغییرات ژئوپلیتیک در منطقه تاکید کرد.

خاطر نشان می شود نماینده گرجستان در این نشست حضور نداشت.

چندی پیش «آندری رودنکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه و «سدات اونال» همتای ترکیه‌ای وی بر اهمیت آغاز سریع ساز و کار مذاکرات 3+3 (ایران، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، گرجستان، روسیه، ترکیه) برای قفقازجنوبی تاکید کرده بودند.

«سید عباس موسوی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان (باکو) تیر ماه سالجاری در توئیتی نوشت: ایران از ابتکار ایجاد یک سازوکار منطقه‌ای برای تقویت صلح، ثبات و توسعه در منطقه حمایت می‌کند. سه کشور قفقاز جنوبی ( جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان ) به اضافه سه کشور بزرگ همسایه ( ایران، ترکیه و روسیه ) می‌توانند به نفع منطقه همکاری کنند. وی همچنین در اظهارات دیگری از آمادگی ایران‌ برای میزبانی نخستین نشست روسای جمهور یا وزرای 6 کشور خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه نیز چندی پیش در گفتگویی با یک شبکه روسی بعد از سفرش به میکو‌درباره فرمت 3+3 گفته بود:فرمت‌های متعددی برای حل مناقشات مطرح شده، یکی از این فرمت‌‌ها 3+3 است که از زمان اوج گیری بحران در قره باغ مطرح شد. ما فکر می‌کنیم از مسیر گفت‌وگو می‌شود سوءتفاهمات را برطرف کرد و تمامیت ارضی کشورها در گفت‌وگوها می‌تواند مورد تأکید قرار بگیرد، نتیجه آن را هم می‌توانیم روی زمین پیاده کنیم.

محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بهمن 1399 در سفر به پنج کشور منطقه و در دیدار با مقامات این کشورها ضمن گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه، در خصوص همکاری‌های منطقه‌ای 6 جانبه به رایزنی پرداخت.

ظریف در دیدار با الهام علی اف ضمن استقبال از طرح پیشنهادی رئیس جمهور آذربایجان تحت عنوان ابتکار همکاری‌های منطقه‌ای 6 جانبه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک و همکاری در همه زمینه‌هایی که به برقراری صلح، ثبات و آرامش در منطقه کمک کند را اعلام کرد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها