چکیده| حسین موسویان، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتماد:

فقط به دنبال اجرای برجام هستیم، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر

سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین، گفت: ما از سال 1382 تا 1392 به مدت 10 سال با چین، روسیه و اروپا منهای آمریکا مذاکره کردیم و در این 10 سال شکست خوردیم. هر 5 کشور با غنی‌سازی ایران موافق بودند اما آمریکا مخالف بود لذا مذاکره ما با هر 5 قدرت منهای آمریکا در طول آن 10 سال شکست خورد.

کد خبر: 530244
|
۱۴۰۰/۱۰/۱۳ ۱۶:۴۰:۰۰
| |

سیدحسین موسویان، دیپلمات پیشین، در گفت‌وگوی ویدئویی با اعتماد گفت: ما از سال 1382 تا 1392 به مدت 10 سال با چین، روسیه و اروپا منهای آمریکا مذاکره کردیم و در این 10 سال شکست خوردیم. هر 5 کشور با غنی‌سازی ایران موافق بودند اما آمریکا مخالف بود لذا مذاکره ما با هر 5 قدرت منهای آمریکا در طول آن 10 سال شکست خورد.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

*فکر نمی‌کنید مذاکره مستقیم می‌تواند مذاکرات را زودتر به نتیجه برساند؟

ما از سال 1382 تا 1392 به مدت 10 سال با چین، روسیه و اروپا منهای آمریکا مذاکره کردیم و در این 10 سال شکست خوردیم. هر 5 کشور با غنی‌سازی ایران موافق بودند اما آمریکا مخالف بود لذا مذاکره ما با هر 5 قدرت منهای آمریکا در طول آن 10 سال شکست خورد. مجموعه حاکمیت در سال پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد تصمیم به مذاکرات مستقیم با ایالات متحده گرفت. در کمتر از یک سال بعد از مذاکرات محرمانه عمان با آمریکا در پاییز سال 1391 تا پاییز سال 1392، اصول اولیه برجام میان ایران و 1+5 توافق شد. ما این واقعیت را نمی‌توانیم کتمان کنیم که ما 10 سال مذاکره با 5 قدرت جهانی منهای آمریکا داشتیم و به جایی نرسیدیم اما زمانی که یک سال با آمریکا مذاکره مستقیم داشتیم و با آمریکا به توافق رسیدیم 5 قدرت دیگر هم همراه شدند. این تاریخ را نمی‌توانیم تغییر بدهیم.

الان دوباره سوال این است که مذاکره مستقیم با آمریکا تا چه اندازه تعیین‌کننده است؟ شرایط امروز با گذشته تفاوتی دارد و آن‌هم این است که ما متن حدود 170 صفحه‌ای برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت ملل متحد را داریم و آمریکا هم می‌گوید که آماده بازگشت به برجام است.

این شرایط با شرایط 10 سال قبل فرق دارد. در آن زمان برجام وجود نداشت و در نتیجه مذاکره مستقیم ایران و آمریکا بود که به توافقی به اسم برجام رسیدیم. بعد ایران حدود سه سال برجام را کامل اجرا کرد، آمریکا در دوره اوباما این توافق را نصفه و نیمه اجرا کرد، در دوره ترامپ آن را پاره کرد و اکنون در دوره جو بایدن هستیم که می‌گوید هدف واشنگتن بازگشت به برجام است. امروز نقش آمریکا در مذاکرات احیای برجام دقیقا مساوی با نقش این کشور در دوره قبل نیست، چون ما امروز اصل توافق وچارچوب بازگشت به برجام را داریم و صرفا توافق درباره کم و کیف احیای برجام یعنی اجرایی شدن تعهدات ایران و آمریکا باقی مانده است که باید مذاکره و توافق شود.

با توجه به شناختی که من از آمریکا دارم آمریکایی‌ها اگر بخواهند امتیاز خاصی به ایران بدهند به واسطه نمی‌دهند. این نکته مهمی است که مسوولان ایران باید به آن فکر کنند. علت اینکه در 10 سال مذاکره ایران با اروپا، چین و روسیه، آمریکا غنی‌سازی ایران را نمی‌پذیرفت برای این بود که آنها می‌خواستند اگر روزی بنا به پذیرش آن شد، خود آمریکا مستقیما آن را به ایران بدهد و نه با واسطه. این نکته در مذاکرات فعلی هم مهم است. البته ما امروز نمی‌گوییم که به دنبال گرفتن امتیاز مهمی از آمریکا هستیم و تیم ایران می‌گوید که ما فقط به دنبال اجرای برجام هستیم، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه بیشتر اما طبیعتا مشکل در تفسیر و تعبیر محتوای برجام و اجرای تعهدات پیش خواهد آمد و در این شرایط آمریکا ترجیح می‌دهد آنچه می‌خواهد به عنوان امتیاز یا نرمش خاص واگذار کند را در مذاکره مستقیم با ایران بدهد و نه با واسطه.

**مشروح این گفت‌وگو را اینجا ببینیم و بخوانیم.

دیدگاه تان را بنویسید