کد خبر: 534432
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۰۷:۰۲:۰۰
| |

معمار تحریم‌های ایران کیست؟

ریچارد نفیو نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» نیز هست که به گفته خود او شامل مجموعه‌‌‌ای از تفکرات و گفت‌‌‌وگوهای نشات گرفته از مذاکراتی است که او در آنها شرکت کرده است.

معمار تحریم‌های ایران کیست؟
کد خبر: 534432
|
۱۴۰۰/۱۱/۰۶ ۰۷:۰۲:۰۰

ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دوران ریاست جمهوری اوباما به عنوان معاون رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران انتخاب شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، وی از معماران شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دولت اوباما و نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» است.

نفیو در سال 2015 همکاری‌‌‌اش با دولت اوباما را قطع کرد و بار دیگر در سال 2021 با روی کار آمدن جو بایدن، به عنوان معاون رابرت مالی با دولت همکاری‌‌‌اش را آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری مهر نفیو معتقد است: «اعمال تحریم باید سه ویژگی مهم داشته باشد: اول ایجاد رنج در جامعه هدف، دوم جلب اجماع دیگر دولت‌‌‌ها و سوم اثرگذاری بر تغییر رفتار دولت هدف.» نفیو فارغ التحصیل رشته مطالعات سیاست‌های امنیتی از دانشگاه جرج واشنگتن است و پس از فارغ‌‌‌التحصیلی در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ در اداره ملی امنیت هسته‌‌‌ای با تمرکز بر امور بین‌المللی آغاز به کار کرد.

وی همچنین از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱، در دفتر امنیت بین‌المللی و منع گسترش سلاح‌‌‌های هسته‌‌‌ای در وزارت امور خارجه آمریکا، به‌‌‌عنوان اولین مقام افسر پرونده هسته‌‌‌ای ایران، حضور داشته است. نفیو در بازه ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳، مسوول امور ایران در شورای امنیت ملی ایالات متحده بود. این مقام آمریکایی، مسوول توسعه و اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران شناخته می‌شود و در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ به عنوان متخصص اصلی تحریم‌ها در مذاکرات هسته‌‌‌ای با ایران حضور داشته است. وی در ۲۰۱۵ میلادی از دولت بیرون آمد و به مرکز سیاست جهانی انرژی پیوست. او همچنین پژوهشگر ارشد مهمان در موسسه بروکینگز از فوریه ۲۰۱۵ تاکنون بوده است.

ریچارد نفیو نویسنده کتاب «هنر تحریم‌ها» نیز هست که به گفته خود او شامل مجموعه‌‌‌ای از تفکرات و گفت‌‌‌وگوهای نشات گرفته از مذاکراتی است که او در آنها شرکت کرده است.

در آغاز کتاب نفیو به نام «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان»، که در سال 2017 توسط دانشگاه کلمبیا منتشر شده و مهم‌ترین کتاب در زمینه‌‌ تحریم به شمار می‌رود، آمده است: «ریچارد نفیو به‌‌‌مدت 10 سال مسوول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید بوده است. وی مسوول تیم خاورمیانه و اداره امنیت بین‌الملل و منع گسترش سلاح‌‌‌های هسته‌‌‌ای در وزارت امور خارجه ایالات‌‌‌متحده طی سال‌های 2011-2008 بوده است که هماهنگی سیاست تحریم‌ها را دنبال می‌کرده است.»

همچنین نفیو در این کتاب نوشته است: «اعمال درد و فشار در یک کشور هدف در تحریم‌ها صرفا اگر بخواهد فارغ از آثار آن درد و امکان توقف اعمال درد انجام شود، هیچ نتیجه خاصی نخواهد داشت. به عبارت بهتر طراح تحریم باید بداند که این درد چه نتایجی را به دنبال می‌‌‌آورد و آمادگی برداشتن فشار در زمانی که کشور هدف رفتارش را تغییر می‌دهد داشته باشد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها