کد خبر: 545910
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ۱۱:۴۸:۲۶
| |

تلاش دوباره بغداد برای از سرگیری گفت‌وگوهای تهران و ریاض

مقام عراقی: سطح اختلاف‌ها بسیار بزرگ است

​یک مقام عراقی در بغداد اعلام کرد که دفتر نخست وزیر عراق در حال میانجی‌گری جدیدی برای از سرگیری جلسات گفت‌وگوهای سعودی-ایرانی در بغداد است.

تلاش دوباره بغداد برای از سرگیری گفت‌وگوهای تهران و ریاض
کد خبر: 545910
|
۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ۱۱:۴۸:۲۶

یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق به العربی‌الجدید گفت که ۳ شخصیت دولت عراق، ماموریت مشخص کردن تاریخ برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی را برعهده دارند.

به گزارش ایلنا، تهران در اعتراض به اجرای ده‌ها حکم اعدام شامل شیعیان و همچنین ۷ شهروند یمن از گروه انصارالله، پنجمین دور از گفت‌وگوهای سعودی-ایرانی را که قرار بود در بغداد برگزار شود، لغو کرد.

گفت‌وگوهای سعودی ایرانی نیازمند دستورکار روشن است

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته دوشنبه از آمادگی ایران برای از سرگیری گفتگوهای ایرانی-سعودی خبر داد و در یک کنفرانس خبری تاکید کرد که «این گفت‌وگوها نیازمند دستور کار واضحی است.»

وی افزود: «نظراتمان را به شکل مکتوب به طرف سعودی ارائه کرده‌ایم و بهتر است که عربستان سعودی نیز نظراتش را به شکل مکتوب به ما ارائه کند.»

گفت‌وگوهای مستقیم ایران و عربستان سعودی در آوریل ۲۰۲۱ در پی موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌های عراق برای نشاندن طرفین پای یک میز مذاکره، در بغداد آغاز شد. تهران و ریاض تاکنون چهار دور گفت‌وگوهای مستقیم را در بغداد برگزار کرده‌اند که آخرین دور آن در سپتامبر گذشته برگزار شد.

ایران تمایلی به تکرار نسخه‌های تکراری چهار دوره قبل ندارد 

بنا بر اعلام فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق قرار بود پنجمین دور این گفت‌وگوها، ماه گذشته برگزار شود؛ اما ایران در اعتراض به اجرای سلسله احکام اعدام‌ها از سوی عربستان سعودی که شامل چند شهروند یمنی که متهم به عضویت در گروه انصارالله یمن شدند و همچنین چند شهروند شیعی، حضور در این دور از گفت‌وگوها را لغو کرد.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه عراق در همین رابطه به العربی‌الجدید گفته که ۳ شخصیت دولت عراق، مأموریت مشخص کردن تاریخ برگزاری دور جدید گفت‌وگوهای ایران و عربستان سعودی را برعهده دارند.

وی تاکید کرد که تاکنون زمان دقیقی برای برگزاری این دور از گفت‌وگوها مشخص نشده است. ایرانی‌ها تمایلی به تکرار نسخه‌های تکراری از چهار دوره قبل مذاکرات ندارند و به دنبال تعیین محورهای مشخصی برای بحث درباره آن هستند؛ مأموریت عراق اکنون نزدیک کردن دیدگاه‌های طرفین است.

این مسئول عراقی همچنین تاکید کرد که صحبت درباره اینکه نتایج گفت‌وگوهای ایرانی و سعودی خوب است یا می‌تواند مایه خوش‌بینی باشد، زود است اما سطح اختلاف‌ها بسیار بزرگ است.

این مقام عراقی با اشاره به دلیل لغو پنجمین دور از مذاکرات ایرانی سعودی که قرار بود ماه گذشته برگزار شود، گفت که پیش‌تر ایران خواستار آن شده بود که ریاض اعدام شهروندان شیعی عربستان را متوقف کند.

تضمین ثبات داخلی عراق در گرو نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض

از سوی دیگر، عارف حمامی، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفت که این کشور بار دیگر تحرکات برای از سرگیری گفت‌وگوهای سعودی ایرانی را آغاز کرده است؛ چراکه «اهمیت این گفت‌وگوها بر ثبات در عراق را درک کرده است.»

حمامی در گفت‌وگو با العربی‌الجدید تاکید کرد:‌ «برای اینکه عراق عرصه درگیری‌های منطقه‌ای نباشد، همه بر اهمیت چنین گفت‌وگوهایی در حال حاضر اتفاق نظر دارند.»

وی همچنین گفت: «عراق برای از سرگیری مذاکرات سعودی-ایرانی با هدف تضمین ثبات داخلی عراق اقدام می‌کند. به ویژه آنکه نزدیک کردن دیدگاه‌های تهران و ریاض به یکدیگر اقدام بسیار مهمی است و برای تضمین ثبات اوضاع داخلی عراق در سطح سیاسی و امنیتی است.»

حمامی افزود: ما اینجا در مجلس عراق از اقدام دولت برای از سرگیری گفت‌وگوها میان عربستان و ایران حمایت می‌کنیم؛ چراکه این موضوع ثبات وضعیت عراق در سطوح مختلف را به همراه دارد.»

احسان الشمهری، رئیس مرکز «تفکر سیاسی» در عراق در گفت‌وگو با العربی‌الجدید با اشاره به تمایل عربستان سعودی و ایران برای یافتن فضایی برای گفت‌وگو، تاکید کرد: عراق از کشور منتقل‌کننده پیام‌ها به بازیگری اساسی در نزدیک کردن دیدگاه‌ها تبدیل شده است. عراق به دلیل موقعیت جغرافیایی به عنوان میانجی پذیرفته شد و همچنین شاهد وجود اعتماد از سوی ایران و عربستان سعودی به عراق هستیم.

وی افزود: یک مصلحت عراقی در نزدیک کردن ایران و عربستان سعودی به یکدیگر وجود دارد و به همین خاطر بغداد برای از سرگیری مذاکرات و گفت‌وگوها در بغداد با هدف ثبات در وضعیت داخلی عراق در سطوح مختلف تلاش می‌کند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها