کد خبر: 546874
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۲۰:۱۷:۰۳
| |

وزیر خارجه یمن:

عربستان و امارات باید برای صلح گام عملی بردارند

وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن گفت: عربستان و امارات باید برای صلح گام عملی بردارند به گونه ای که برای مردم یمن که در نتیجه تجاوز آنها بدترین فاجعه انسانی را متحمل شده اند، قابل احساس باشد.

عربستان و امارات باید برای صلح گام عملی بردارند
کد خبر: 546874
|
۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ۲۰:۱۷:۰۳

«هشام شرف» امروز (دوشنبه) در دیدار با «هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ضمن تبادل نظر در خصوص آخرین تحولات از جمله آتش بس و تلاش‌های انجام شده برای توقف تجاوز علیه یمن بر لزوم درک جهانیان از مظلومیت مردم یمن و پایداری و مقاومت آن‌ها در مقابله با دشمنان و محاصره همه جانبه تاکید کرد.  

به گزارش ایرنا، به نقل از خبرگزاری «سباء» یمن، وی با اشاره به اینکه رهبری در صنعا بارها تاکید کرده که هنوز دستشان به سوی صلح عادلانه و شرافتمندانه برای مردم یمن دراز است، افزود: طرف مقابل و در راس آن‌ها دو کشور عربستان و امارات باید برای حسن نیت نسبت به صلح گام‌های عملی بردارند به گونه‌ای که برای مردم یمن که در نتیجه تجاوز آن‌ها با بدترین فاجعه انسانی مواجه شده اند، ملموس باشد.  

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اظهار داشت: سرلوحه این اقدامات، عدم ممانعت از ورود کشتی‌های حامل فرآوردهای نفتی و گاز خانگی به بندر الحدیده و بازگشایی فرودگاه صنعا بدون هیچگونه مانع تراشی  لجستیکی و بروکراسی برای حرکت پروازهای تجاری و مسافربری و انتقال شهروندان یمنی است.  

وی اظهار داشت: مبادرت به پرداخت مجدد دستمزد همه کارکنان دولت بدون استثنا از جمله این اقدامات است که به کاهش درد و رنج کارکنان دولت که سال‌ها از حق حقوق خود محروم بوده‌اند، کمک می‌کند. 

شرف تاکید کرد که اجرای این اقدامات بشردوستانه این پیام مثبت را به مردم یمن می‌دهد که اقدامات واقع بینانه‌ای توسط سازمان ملل انجام شده و تاکید می‌کند که طرف مقابل به سمت صلح و برای مهیا کردن فضا برای دستیابی به یک راه حل سیاسی جامع و پایدار تحت نظارت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در یمن جهت گیری کرده است. 

وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن بر اهمیت پایبندی طرف مقابل به مفاد آتش بس موقت که تحت نظارت سازمان ملل متحد لازم الاجرا شده است و بر لزوم توقف تخلفات طرف مقابل تاکید کرد. 

«هانس گروندبرگ» نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن نیز  با اشاره به اینکه فرصت تحکیم آتش بس موقت و تبدیل آن به آتش بس همه جانبه که منجر به حل و فصل سیاسی مسالمت‌آمیز شود، وجود دارد، اظهار داشت:   مردم یمن پس از رنجی که متحمل شده اند، شایسته همه حمایت‌ها هستند. 

«هانس گروندبرگ» نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن امروز (دوشنبه) برای اولین بار از زمان انتصابش در اوایل سپتامبر گذشته به صنعاء سفر کرد و ظهر امروز وارد فرودگاه بین المللی این شهر شد.  

به نوشته العربی الجدید به نقل از یک منبع آگاه، نماینده سازمان ملل در امور یمن قرار است در جریان سفرش به صنعاء با «سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن و «عبدالعزیز بن حبتور» نخست‌وزیر دولت نجات ملی یمن درباره تقویت آتش‌بس انسانی دو ماهه در این کشور و همچنین پرونده بحران اقتصادی یمن رایزنی کند. 

نماینده سازمان ملل در امور یمن دیروز (یکشنبه) در مسقط با «بدر البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان دیدار و درباره تلاش‌های انجام شده برای تضمین ادامه آتش‌بس در یمن و ورود به یک روند سیاسی جامع تبادل نظر کرده بود. 

وی همچنین روز گذشته در مسقط با رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن گفت و گو کرده بود.  

سفر نماینده سازمان ملل به صنعاء در زمانی انجام می‌شود که هیچ پیشرفتی در موضوع از سرگیری پروازها از فرودگاه صنعاء حاصل نشده است و تنها بندر الحدیده هفته گذشته برای اولین بار از ابتدای سال جاری تاکنون چهار کشتی سوخت دریافت کرده است. 

هانس گراندبرگ نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن در بیانیه‌ای آغاز آتش بس موقت در یمن را از دوم آوریل (۱۳ فرودرین ماه) به مدت دو ماه اعلام کرد. 

از شنبه هفته گذشته، تمامی عملیات نظامی تهاجمی زمینی، هوایی و دریایی متوقف شده و نماینده سازمان ملل متحد در امور یمن تاکید کرد که موفقیت این ابتکار به تعهد مستمر طرف‌های متخاصم به اجرای توافقنامه آتش بس بستگی دارد. 

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد. 

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آن‌ها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی سعودی‌ها، بویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها