کد خبر: 549667
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۱۹:۳۷:۱۰
| |

انتقاد سازمان ملل از سوءاستفاده حامیان سوخت‌های فسیلی از جنگ اوکراین

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل از حامیان سوخت های فسیلی به دلیل سوءاستفاده از جنگ اوکراین انتقاد کرد.

انتقاد سازمان ملل از سوءاستفاده حامیان سوخت‌های فسیلی از جنگ اوکراین
کد خبر: 549667
|
۱۴۰۱/۰۲/۱۰ ۱۹:۳۷:۱۰

 دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه حامیان صنعت سوخت های فسیلی را به دلیل تلاش برای سوء استفاده از جنگ اوکراین در کسب منفعت بیشتر از تولید آلاینده ها به قیمت زیان اقلیمی در جهان و تمام زندگی روی زمین مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش ایرنا، گوترش در توییتی نوشت: کسانی که در تولید سوخت های فسیلی منافع دارند اکنون به صورت ریاکارانه از جنگ در اوکراین استفاده می کنند تا آینده ای با کربن بالا را تضمین کنند.

وی تصریح کرد: تغییر مسیر به سمت انرژی های تجدیدپذیر برای بهبود ترکیب انرژی جهانی و ارائه امید به میلیون ها نفری که اکنون از اثرات اقلیمی رنج می برند، بسیار مهم است.

بانک جهانی هشدار داده است که جنگ در اوکراین به معنای افزایش قیمت‌ها و گرانی غذا و انرژی در سه سال آینده خواهد بود.

بر اساس هشدار بانک جهانی، پیامدهای ناشی از جنگ اوکراین موجب افزایش ۵۰ درصدی بهای انرژی در سال ۲۰۲۲ خواهد شد.

بر اساس گزارش ها، جهان با بالاترین بهای انرژی از دهه هفتاد قرن گذشته مواجه است؛ تحلیلگران تاکید دارند که انتظار می رود بهای انرژی تا پیش از سال های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴میلادی که امکان کاهش قیمت ها می رود،  درسال ۲۰۲۲ میلادی به بیش از ۵۰ درصد افزایش یابد، آنها همچنین به این نکته اشاره می کنند که انتظار می رود، «نفت خام برنت» به میانگین ۱۰۰ دلار در هربشکه در سال ۲۰۲۲ میلادی برسد.

بحران انرژی با اقدام روسیه در حمله به اوکراین تشدید شد. حمله به اوکراین بهای انرژی را افزایش داد و اروپا را مجبور کرد که در راستای پایان دادن به وابستگی‌اش به گاز روسیه گام بردارد.

اما تقریباً یک سال قبل از حمله به اوکراین، عرضه برای تامین تقاضا با مشکل مواجه بود که باعث افزایش قیمت‌ها شد. در بهترین بخش از یک دهه، افزایش "نفت شیل" آمریکا نیازهای فزاینده انرژی جهان را برآورده کرد، اما در سال ۲۰۲۰ تولید نفت شیل کاهش یافت و نرخ رشد گاز شیل کاهش یافت.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها