کد خبر: 551594
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۳ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تاثیرات مثبت یک هفته ترک فضای مجازی چیست؟

هیچ یک از افرادی که این متن را می‌خوانند نمی‌توانند منکر نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی خود شوند و هر یک از آنها حداقل در یک گروه و کانال در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند.

تاثیرات مثبت یک هفته ترک فضای مجازی چیست؟
کد خبر: 551594
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۳ ۱۳:۰۰:۰۰

هیچ یک از افرادی که این متن را می‌خوانند نمی‌توانند منکر نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی خود شوند و هر یک از آنها حداقل در یک گروه و کانال در شبکه‌های اجتماعی عضویت دارند.

به گزارش اعتمادآنلاین، دیلی‌میل با استناد به تحقیق انجام‌گرفته از سوی متخصصان به تاثیرات مثبت ترک شبکه‌های اجتماعی برای یک هفته بر جسم و روان افراد پرداخت.

به نوشته این رسانه، یک هفته استراحت از پیگیری شبکه‌های اجتماعی که روی تلفن‌های همراه اکثر مردم نصب شده است می‌تواند تاثیرات شگرفی بر کاهش افسردگی و اضطراب بگذارد.

دکتر جف لامبرت، که تیم محققان دانشگاه بات را رهبری کرد، می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی افراد تبدیل شده‌اند و بدون آن بسیاری از مردم نمی‌دانند چگونه با دیگران ارتباط برقرار کنند.

او ادامه می‌دهد: اما اگر شما ساعت‌های زیادی هر هفته در این اپلیکیشن‌ها می‌گذرانید و احساس می‌کنید روی شما تاثیر منفی گذاشته است، بسیار حائز اهمیت است که کمی استفاده از آن را کاهش دهید تا بدانید چقدر این کار برایتان مفید خواهد بود.

بر اساس این پژوهش، اگر مردم به مدت یک هفته از پیگیری اپلیکیشن‌‌هایی همچون توییتر، اینستاگرام، تیک‌تاک و فیس‌بوک دست بردارند، احساس راحتی بیشتری پیدا می‌کنند.

محققان یک مجموعه ۱۵۴ نفری ۱۸ تا ۷۲ ساله را به دو گروه تقسیم کردند، به برخی اجازه استفاده از شبکه‌های اجتماعی داده شد اما گروه دوم این اجازه را پیدا نکردند.

افراد مجاز به استفاده نیز حدود هشت ساعت در یک هفته اجازه پیدا کردند شبکه‌های اجتماعی را رصد کنند.

بعد از پایان این مهلت، همه افراد از طریق سه آزمون تاییدشده برای سنجش افسردگی مورد سنجش قرار گرفتند و سطح اضطراب در میان آنها هم بر اساس شاخص‌های سنجش اضطراب پایش شد.

نتایج تحقیقات نشان داد، آنهایی که برای یک هفته کلاً شبکه‌های اجتماعی را کنار گذاشته بودند، سطح رفاه‌شان بر اساس نتایج آزمون‌های روان‌سنجی (The Warwick–Edinburgh Mental Well-being Scale) بین ۴۶ تا ۵۵.۹۳ بود.

این در حالی است که سطح افسردگی این گروه نیز از ۷.۴۶ به ۴.۸۴ کاهش پیدا کرد و اضطراب هم از ۶.۹۲ به ۵.۹۴ تنزل یافت.

جف لامبرت که در بخش بهداشت جامعه دانشگاه مشغول کار است، تاکید می‌کند این تغییرات بیانگر بهبود معتدلی در شرایط افسردگی و رفاه و بهبود کمی در بخش اضطراب است.

او توضیح می‌دهد: بسیاری از شرکت‌کنندگان از آثار مثبت دوری از شبکه‌های اجتماعی، بهبود شرایط روحی و کاهش اضطراب به طور اعم سخن گفتند، این نشان می‌دهد یک استراحت کوچک هم می‌تواند تاثیرات خود را داشته باشد.

محققان این گزارش می‌گویند به‌کارگیری شبکه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در بهداشت روانی افراد شود از این رو امیدوار‌ند در آینده توقف کوتاه و موقت استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان قشرهای خاصی از مردم به‌خصوص جوانان و کسانی که از مشکلات جسمی و روحی رنج می‌برند به یک امر رایج تبدیل شود.

همچنان در حال تحقیق هستند تا مشخص شود این توقف یک‌هفته‌ای می‌تواند نتایج طولانی‌مدت و دائمی هم داشته باشد یا خیر.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها