کد خبر: 588585
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

همکاری پشت پرده توییتر و پنتاگون

وزارت دفاع آمریکا چگونه از شبکه‌های اجتماعی برای بازتاب دادن نظرات خود استفاده می‌کرد؟

پنتاگون با همکاری توییتر از برخی حساب‌های کاربری و شخصیت‌های ساختگی برای پخش اخبار مدنظر خود و شکل دادن افکار عمومی در یمن، سوریه، عراق و کویت استفاده می‌کرد.

همکاری پشت پرده توییتر و پنتاگون
کد خبر: 588585
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۳:۰۰:۰۰

مدیران توییتر سال‌ها مدعی بودند این شرکت تلاش‌های زیادی در راستای شناسایی و جلوگیری از فعالیت کارزارهای مخفیانه دولت‌ها و پروپاگاندای تبلیغاتی آنها انجام می‌دهد اما آنچه در واقع در پشت صحنه اتفاق افتاده، حمایت توییتر از شبکه‌ای از حساب‌های کاربری و شخصیت‌های ساختگی مدیریت‌شده از سوی ارتش ایالات متحده بوده که پنتاگون از آنها برای پخش اخبار مدنظر خود و شکل دادن افکار عمومی در یمن، سوریه، عراق و کویت استفاده می‌کرد.

به گزارش اعتمادآنلاین، حساب‌های کاربری مذکور در زمان آغاز فعالیت خود در توییتر آشکارا ارتباط‌شان با دولت ایالات متحده را ابراز می‌کردند اما پس از گذشت مدتی به نظر می‌رسد پنتاگون تاکتیک‌های خود را تغییر داد و کوشید ارتباط خود را با این حساب‌های کاربری پنهان کند؛ اقدامی فریبکارانه و عمدی در این شبکه اجتماعی که توییتر به صورت علنی مخالفت خود را با این نوع از اقدامات اعلام کرده بود. اگرچه مدیران توییتر از این اقدام پنتاگون آگاهی یافتند اما حساب‌های کاربری مذکور را مسدود نکردند و اجازه دادند این حساب‌ها که هنوز تعدادی از آنها فعال است به کار خود ادامه دهند.

اینترسپت می‌نویسد: اسناد مربوط به این موارد در آرشیو ایمیل‌ها و نامه‌نگاری‌های مدیران از طریق ابزارهای داخلی توییتر پنهان شده بود اما هفته گذشته به اینترسپت و تعدادی دیگر از شبکه‌های خبری و روزنامه‌نگاران اجازه داده شد برای مدت محدودی به این اطلاعات دسترسی پیدا کنند.

از زمان خرید شبکه اجتماعی توییتر از سوی ایلان ماسک، این میلیاردر آمریکایی اجازه دسترسی رسانه‌ها به برخی از اسناد گذشته توییتر را صادر کرد. او در یک اسپیس که اوایل آغاز فعالیت او در توییتر به راه افتاده بود گفت: «ایده کلی این است که می‌خواهیم هر کار بدی که در گذشته در توییتر انجام شده آشکار شود.»

به نوشته اینترسپت، دسترسی این شبکه خبری به اسناد نامحدود نبوده و به همین دلیل تحقیقات خود این شبکه خبری محور نگارش این گزارش بوده است.

در 26 جولای 2017، ناتانئیل کاهلر، یکی از مقام‌هایی که در آن زمان با ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در خاورمیانه (سنتکام) همکاری می‌کرد، ایمیلی برای یکی از نمایندگان توییتر و تیم سیاست‌گذاری عمومی توییتر ارسال کرد که حاوی درخواستی برای تایید هویت یک حساب کاربری و همچنین قرار دادن یک مجموعه حساب کاربری در «لیست سفید» بود. در این نامه، این حساب‌های کاربری حساب‌هایی عرب‌زبان معرفی شده بودند که سنتکام از آن‌ها برای ارسال پیام‌ها و اخباری خاص استفاده می‌کرد.

«لیست سفید» ابزار یا مکانیسمی در فناوری اطلاعات است که در موارد نقض قوانین عمومی مانع از مواجهه کاربران تعیین‌شده با مجازات‌های خودکار شبکه‌های اجتماعی نظیر تعلیق یا مسدودسازی حساب کاربری می‌شود.

کاهلر در این نامه نوشته بود: «ما حساب‌هایی داریم که در بررسی آمار هشتگ‌ها فعالیت‌هایشان محاسبه نمی‌شود و ممکن است به عنوان روبات شناسایی شده باشند. برخی از این حساب‌ها توانسته بودند دنبال‌کنندگان واقعی را به خود جذب کنند و ما امیدواریم بتوانیم آنها را نجات دهیم.»

توییتر در آن زمان یک سیستم هوشمند تشخیص «سوءاستفاده از شبکه‌های اجتماعی» ایجاد کرده بود که فعالیت‌های مخرب مربوط به داعش و سایر گروه‌های تروریستی فعال در خاورمیانه در این شبکه اجتماعی را هدف قرار می‌داد. یکی از کارمندان سابق توییتر در این باره گفته است: «حساب‌های کنترل‌شده توسط ارتش با همین مکانیسم به صورت خودکار به عنوان هرزنامه شناسایی می‌شدند.»

در ایمیل ارسال‌شده برای توییتر نام 52 حساب کاربری وجود داشت و برای 6 حساب کاربری از جمله @YemenCurrent درخواست اقدام فوری شده بود. بررسی فعالیت‌های این حساب کاربری خاص نشان می‌دهد ارتش آمریکا از این حساب برای مخابره اخبار مربوط به حملات پهپادی ایالات متحده در یمن استفاده می‌کند. این حساب که اکنون حذف شده است تلاش می‌کرد تا حملات پهپادی آمریکا در یمن را حملاتی «دقیق» معرفی کند که طی آن «تروریست‌ها کشته می‌شوند» و «آسیبی به شهروندان عادی وارد نمی‌شود». این حساب همچنین می‌کوشید به تبلیغ برای حملات آمریکا و عربستان علیه حوثی‌های یمن بپردازد.

سایر حساب‌های کاربری این لیست به حمایت از گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت آمریکا در سوریه و همچنین ترویج پیام‌هایی ضدایرانی در عراق می‌پرداختند. یکی از حساب‌ها صرفاً درباره مسائل حقوقی در کویت ابراز نظر می‌کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که بیشتر اکانت‌ها صرفاً روی یک موضوع خاص متمرکز می‌شدند و فقط درباره آن موضوع به انتشار پیام می‌پرداختند، سایر حساب‌ها از موضوعی به موضوع دیگر می‌پریدند. یکی از حساب‌ها که از سال 2017 صرفاً بر حملات در یمن متمرکز بود از ابتدای امسال فعالیت خود را روی موضوع سوریه متمرکز کرده است.

یکی از مهندسان توییتر که مایل به افشای نامش نبود زیرا بر اساس شرایط قراردادش اجازه صحبت با رسانه‌ها را نداشت در این باره گفت پیش از این قبلاً هرگز چنین وضعیتی را برای یک حساب کاربری ندیده بود. او توضیح داده است که با قرار گرفتن در «لیست سفید» این اکانت‌ها بدون اینکه مشخصه تیک آبی را داشته باشند از تمام امتیازات تایید حساب کاربری از سوی توییتر در الگوریتم‌ها بهره می‌بردند.

آرشیو اینترنت تاریخچه کاملی از این حساب‌های کاربری را حفظ نکرده اما اینترسپت چند حساب را شناسایی کرده که در ابتدا وابستگی خود را به دولت ایالات متحده در قسمت «Bio» ذکر کرده بودند اما پس از قرار گرفتن در «لیست سفید» هرگونه نشانه‌ای از مرتبط بودن با دولت آمریکا یا پنتاگون را از حساب‌هایشان حذف کرده و به عنوان حساب‌هایی عادی به کار خود ادامه دادند.

به گزارش اعتمادآنلاین، در ماه آگوست محققان دانشگاه استنفورد مجموعه‌ای از حساب‌های کاربری را شناسایی کردند که با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و فناوری «دیپ فیک» تصاویری غیرواقعی را به عنوان تصویر پروفایل حساب کاربری خود استفاده می‌کردند.

محققان این حساب‌ها را مرتبط با یک «اکوسیستم آنلاین» می‌دانند که شامل‌ وب‌سایت‌ها، حساب‌های کاربری در تلگرام و حساب‌های کاربری در فیس‌بوک است. این حساب‌ها و شخصیت‌های آنلاین، پیام‌های مدنظر پنتاگون را اغلب بدون افشای وابستگی به ارتش ایالات متحده بازتاب می‌دادند. در برخی نوشته‌های آنها ایران متهم شده است که «امنیت آب در عراق را تهدید می‌کند و صادرات گسترده مواد مخدر صنعتی شیشه به این کشور انجام می‌دهد». یکی دیگر از حساب‌ها ایران را به «قاچاق اعضای بدن پناهندگان افغانستانی» متهم کرده است.

استنفورد مستقیماً این حساب‌ها را با وزارت دفاع ایالات متحده مرتبط کرده بود اما اینترسپت به یکی از نامه‌های توییتر دست پیدا کرده که مشخصاً یکی از این اکانت‌ها را مرتبط با پنتاگون می‌خواند.

بر اساس این گزارش، یکی از حساب‌های کاربری که کاهلر در نامه خود خواستار اضافه شدن آن به لیست سفید شده بود حساب @Mktashif بود. این صفحه در ابتدا به عنوان یک حساب مرتبط به دولت آمریکا فعالیت می‌کرد اما پس از مدتی با تغییر رویکرد، تصویری را استفاده کرد که به گفته محققان استنفورد با استفاده از تکنولوژی دیپ فیک ساخته شده است. در بیوگرافی جدید این حساب کاربری ذکر شده بود که حساب مذکور «منبعی بی‌طرفانه از نظرات و اطلاعاتی است که بیشتر آنها از عربی ترجمه شده» است. رویکرد این حساب کاربری هم انتقاد از ایران و سایر رقبا و دشمنان ایالات متحده در منطقه خاورمیانه از جمله حوثی‌های یمن بود.

توییتر پاسخی به درخواست اینترسپت برای اظهارنظر در این باره نداده است.

اریک اسپرلینگ، کارشناس سیاست خارجی، در این باره می‌گوید: «این بسیار نگران‌کننده است که پنتاگون برای شکل‌دهی به افکار عمومی در جهان در خصوص نقش ارتش ایالات متحده در درگیری‌های خارجی چنین تلاشی می‌کند و حتی بدتر است اگر شرکت‌های خصوصی به پنهان کردن چنین اقداماتی کمک کرده‌اند.»

او می‌افزاید: «کنگره و شبکه‌های اجتماعی باید تحقیقاتی را آغاز کنند که اطمینان یابند دست‌کم شهروندان ما به طور کامل و به درستی آگاه می‌شوند که مالیات پرداختی‌شان چگونه هزینه می‌شود و چه تاثیری بر چرخه جنگ‌های بی‌پایان ما دارد.»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها