کد خبر: 588647
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۸:۵۱:۰۸
| |

ابراز تاسف گوترش از اقدام بورکینافاسو در اخراج مقام سازمان ملل

بورکینا فاسو چند روز پیش نیز دو تبعه فرانسوی را به اتهام جاسوسی از کشور اخراج کرد.

 ابراز تاسف گوترش از اقدام بورکینافاسو در اخراج مقام سازمان ملل
کد خبر: 588647
|
۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۸:۵۱:۰۸

بورکینا فاسو چند روز پیش نیز دو تبعه فرانسوی را به اتهام جاسوسی از کشور اخراج کرد.آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل از اقدام دولت انتقالی بورکینافاسو در لغو مصونیت دیپلماتیک "باربارا مانزی"هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در این کشور و اخراج او، ابراز تاسف کرد و گفت که فقط دبیر کل حق خروج کارکنان این سازمان را از کشورها دارد.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز شنبه به وقت محلی افزود: به سیستم سازمان ملل متحد در بورکینافاسو و همچنین به تعهد و حرفه ای بودن خانم مانزی اعتماد کامل دارد.

گوترش اضافه کرد: سازمان ملل متحد، به رهبری هماهنگ کننده مقیم، به همکاری با مقامات انتقالی بورکینافاسو برای حمایت از توسعه و ارائه کمک های بشردوستانه ادامه خواهد داد.

دبیر کل سازمان ملل ادامه داد: لغو مصونیت دیپلماتیک در مورد مقامات سازمان ملل اعمال نمی شود. بر اساس ماده ۱۰۰ و ۱۰۱ منشور سازمان ملل متحد، کارکنان سازمان ملل متحد توسط دبیر کل منصوب می شوند و فقط ‌به سازمان ملل پاسخ می دهند و کشورهای عضو سازمان ملل متعهد می شوند که به ماهیت منحصرا بین المللی آنها احترام بگذارند.

وی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۰۵ منشور سازمان ملل، به این نهاد امتیازات و مصونیت هایی اعطا شده است. از جمله این امتیازات حق حضور کارکنان سازمان ملل در بورکینافاسو برای انجام وظایف از طرف سازمان است.

گوترش تاکید کرد: تنها دبیر کل به عنوان مدیر ارشد اداری سازمان ملل، این اختیار را دارد که پس از بررسی دقیق، در مورد خروج هر یک از مقامات سازمان ملل متحد از کشورها تصمیم بگیرد.

دبیرکل سازمان ملل بر تعهد این سازمان به ادامه تعامل با مقامات انتقالی در بورکینافاسو برای حمایت از این کشور و مردم آن تاکید کرد.

وزارت خارجه بورکینافاسو سوم دی ماه اعلام کرد که «باربارا مانزی» دیپلمات ایتالیایی و هماهنگ‌کننده سازمان ملل در خاک بورکینا فاسو عنصر نامطلوب قلمداد شده و از وی خواسته می‌شود که این کشور را ترک کند.

«اولیویا روامبا» وزیر خارجه بورکینافاسو گفت که تصمیم «یکجانبه» مانزی برای خارج کردن کارکنان غیرضروری سازمان ملل از این کشور، اخراج وی را توجیه می‌کند.

وی افزود که اقدام مانزی وجهه بورکینا فاسو را خدشه دار کرده و باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران احتمالی از کشور رویگردان شوند.

روامبا افزود: مانزی پیش‌بینی کرده بود که بورکینا فاسو در ماه‌های آینده دچار هرج و مرج می‌شود.

یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری فرانسه گفت که مانزی همچنین «متهم به تاثیرگذاری منفی» و «دخالت در امور داخلی بورکینا فاسو» است.

یک دیپلمات آگاه دیگر که نخواست نامش فاش شود، گفت: اخراج مانزی، بورکینا فاسو را در وضعیت حساسی قرار می‌دهد، آن هم در شرایطی که این کشور نیاز به شریک برای مقابله با بحران‌های امنیتی و انسانی دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها