کد خبر: 589803
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ ۱۴:۳۴:۵۹
| |

۴ پرونده دشوار روی میز بنیامین نتانیاهو

نخستین ماموریت نخست وزیر جدید انزوای ایران است

سیاست‌های شبیه سیاست‌های سابق و یا سختگیرانه‌تر را از سوی دولت جدید اسرائیل در خصوص ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای خواهیم دید و تحرکات دیپلماتیک برای منزوی کردن ایران و دور کردن آن از برنامه هسته‌ای ادامه خواهد داشت.

۴ پرونده دشوار روی میز بنیامین نتانیاهو
کد خبر: 589803
|
۱۴۰۱/۱۰/۱۳ ۱۴:۳۴:۵۹

دولت آمریکا پنج شنبه گذشته در بیانیه ای تشکیل دولت جدید اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو را تبریک گفت و اعلام کرد که به راه حل دو کشوری بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها پایبند، و مخالف سیاست هایی است که این راه حل را در معرض خطر قرار دهد.

به گزارش  شفقنا به نقل از آناتولی، به احتمال زیاد این موضع با استقبال دولت نتانیاهوی ۷۳ ساله روبرو نخواهد شد؛ دولتی که شهرک نشینان حامی الحاق اراضی فلسطین در کرانه باختری را در خود جای داده و راستگراترین دولت در تاریخ اسرائیل به شمار می رود.

نتانیاهو تقویت شهرک سازی های اسرائیلی در سرزمین های فلسطین را اولویت دولت خود قرار داده و به احزاب راستگرای متحد خود برای چنین منظوری چراغ سبز نشان داده است.آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا هم پیام تبریکی با همین مضمون برای نتانیاهو ارسال کرد.این در حالی است که سازمان ملل بارها غیرقانونی بودن شهرک سازی های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین را اعلام کرده و هشدار داده است که این اقدام اصل راه حل دو کشوری را با مشکل مواجه می کند.

فلسطین و عادی سازی روابط

«جاناتان فریمن» استاد علوم سیاسی دانشگاه عبری رژیم صهیونیستی می گوید: «اگر از من درباره مهمترین اختلافات سیاسی خارجی احتمالی پیش روی دولت جدید اسرائیل بپرسید، خواهم گفت که به مذاکره یا حتی گفتگو با فلسطینی ها مربوط می شود».

فریمن افزود: این دولت بی توجه ترین دولت به گفتگوی مستقیم با فلسطینی ها خواهد بود و به گفتگو با دیگر پایتخت های عربی به منظور دستیابی به توافقات بیشتر در خصوص عادی سازی روابط متمایل خواهد بود».

وی تاکید کرد: «این دولت ایمان دارد که صلح با فلسطینی ها از دروازه پایتخت های عربی می گذرد نه از دروازه گفتگوی مستقیم با فلسطینی ها. نتانیاهو  برای بهبود روابطش با کشورهای عربی و اسلامی و چه بسا امضای توافقات بیشتر با آنها تلاش خواهد کرد».

پرونده هسته ای ایران

در نبود فرصت های دستیابی به توافقی که واشنگتن را به توافق هسته ای با ایران بازگرداند، اختلافات بین اسرائیل و آمریکا در مورد پرونده هسته ای ایران به تعویق خواهد افتاد.نتانیاهو همچنین «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای» را از اولویت های دولتش قرار داده است.

فریمن در این باره می گوید: «به طور کلی، سیاست های شبیه سیاست های سابق و یا سختگیرانه تر را از سوی دولت جدید اسرائیل در خصوص ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهیم دید و تحرکات دیپلماتیک برای منزوی کردن ایران و دور کردن آن از برنامه هسته ای ادامه خواهد داشت.به اعتقاد من، شاهد تحرکاتی برای بهبود روابط با آمریکا بویژه در ارتباط با ایران هسته ای خواهیم بود».

اوکراین و روسیه

نتانیاهو در هفته های اخیر دو بار با ولودیمیر زلنسکی گفتگو کرده و در اظهارات خود بررسی مجدد تقاضای کی یف برای دستیابی به سلاح اسرائیل را بعید ندانسته است.

فریمن معتقد است: «تغییر و تحولاتی در اوکراین وجود دارد که ممکن است نتانیاهو را به بازنگری در موضع اسرائیل مبنی بر مخالفت با حمایت تسلیحاتی از اوکراین وادار کند. علی الخصوص اینکه گزارش هایی مبنی بر فروش پهپاد و موشک های ایرانی به روسیه مخابره شده است».

وی ادامه داد: «به اعتقاد من، ممکن است شاهد تلاش  هایی برای رفع اختلافات تل آویو وواشنگتن درباره جنگ در اوکراین باشیم چون واشنگتن از اسرائیل می خواهد که از اوکراین بیشتر حمایت کند و روسیه را به انتقاد بگیرد. چه بسا شاهد انعطاف قوی در حمایت اسرائیل از سیاست واشنگتن در قبال اوکراین باشیم».

این استاد علوم سیاسی با اشاره به اینکه نتانیاهو روابط خوبی با ولادیمیر پوتین دارد و به نفع اسرائیل است که روابط خوب با روسیه را که از حملاتش به سوریه چشم می پوشد، حفظ کند، اظهار کرد: «گمان نمی کنم نتانیاهو به سمت رویارویی با پوتین حرکت کند. به اعتقاد من دولت جدید برخی تجهیزات را به اوکراین ارائه خواهد کرد و در عین حال سیاست هایی نظیر تحریم مسکو در پیش خواهد گرفت».

او افزود: گمان نمی کنم اسرائیل با روسیه دشمنی کند اما- علنی یا غیرعلنی- بیشتر برای کمک به اوکراین آمادگی دارد ».

اروپا، اختلافات و فرصت ها

اگر نتانیاهو سیاست دولتش در قبال جنگ در اوکراین را تغییر دهد، این به نفع روابطش با اتحادیه اروپا خواهد بود.فریمن در این باره گفت: «من فکر می کنم که روابط اتحادیه اروپا با دولت نتانیاهو بویژه درارتباط با سیاستش در قبال فلسطینی ها مشکل ساز خواهد بود و چه بسا همین موضوع این اتحادیه را به سمت انتقاد بیشتر از اسرائیل و حمایت از فلسطینی ها سوق دهد».

فریمن در عین حال ادامه داد: «اما در ارتباط با روابط تجاری، ما شاهد افزایش این روابط بویژه در ارتباط با انرژی هستیم. پس از جنگ اوکراین، اروپا به دنبال جایگزینی برای انرژی روسیه است و احتمالا این موضوع به اسرائیل فرصت های جدیدی برای تامین انرژی اروپا خواهد داد»

وی ادامه داد: «علاوه بر این دولت جدید از اتحادیه اروپا خواهدخواست تا موضع قویتری در قبال ایران اتخاذ کند. احتمالا این اتحادیه تداوم توافقنامه های اقتصادی با اسرائیل را اعلام کند که البته شامل شهرک سازی ها نخواهد بود و این همان چیزی است که احتمالا همانند قبل باعث ایجاد اختلاف بین آنها شود».

این تحلیلگر سیاسی در پایان گفت: «بسیاری از کشورهای اروپایی پس از جنگ اوکراین خواهان بازسازی ارتش های خود و تقویت نیروهای دفاعی خود هستند و این موضوع فرصت هایی را برای شرکت های دفاعی اسرائیل و دولت اسرائیل فراهم خواهد کرد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها