کد خبر: 591301
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۲ ۲۱:۵۷:۱۴
| |

توافق آمریکا و ژاپن برای مقابله فضایی و دریایی با چین

نشست چهارجانبه وزیران دو کشور در آمریکا برگزار شد

وزیران دفاع و خارجه آمریکا و ژاپن روز چهارشنبه، ۲۱ دی، در یک نشست مشترک در واشنگتن تاکید کردند که چین «بزرگ‌ترین چالش مشترک راهبردی» است

 توافق آمریکا و ژاپن برای مقابله فضایی و دریایی با چین
کد خبر: 591301
|
۱۴۰۱/۱۰/۲۲ ۲۱:۵۷:۱۴

وزیران دفاع و خارجه آمریکا و ژاپن روز چهارشنبه، ۲۱ دی، در یک نشست مشترک در واشنگتن تاکید کردند که چین «بزرگ‌ترین چالش مشترک راهبردی» است و هر گونه حمله چین، از جمله حمله فضایی، با واکنش متحدان روبه‌رو خواهد شد و با تمامی ظرفیت نظامی به آن پاسخ داده می‌شود.

به گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، مقامات دفاعی آمریکا و ژاپن تاکید کرده‌اند که استفاده  کشورهای دیگر از فضا برای حمله به اهداف متعلق به دو کشور به استفاده از ماده پنج معاهده امنیتی مشترک آنها منجر شود که براساس آن، حمله به یکی از آنها به منزله حمله به هر دو کشور است.

 
دولت آمریکا از سیاست جدید ژاپن برای تقویت قابل توجه در بنیه دفاعی‌اش از جمله امکان حمله پیشگیرانه به پایگاه‌های دشمن «به  منظور جلوگیری از حمله قریب الوقوع» حمایت کرد.

 لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، گفت کشورش کمک به ژاپن برای تقویت توان دفاعی خود را افزایش خواهد داد و در دفاع از ژاپن با تمامی گزینه‌ها، از جمله هسته‌ای، مصمم است.

بر اساس بیانیه مشترک وزیران خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن، دو کشور موافقت کردند که یک واحد دریایی در جزیره جنوبی اوکیناوا برپا شود تا در هر وضعیت احتمالی اضطراری در اطراف جزایر جنوب غربی ژاپن که در نزدیکی تایوان هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

ژاپن میزبان ۱۸ هزار تفنگدار دریایی آمریکا است که قوی‌ترین حضور دریایی آمریکایی در خارج اآمریکا است. این نیروها تا نزدیکی دریای چین شرقی، حدود صد کیلومتری تایوان، مستقرند.

تحرکات نظامی چین در  یک سال گذشته در اطراف جزیره تایوان، که آن را بخشی از خاکش می‌داند، با نگرانی  آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای متحد دیگر این محور، از جمله استرالیا، روبه‌رو بوده است

 

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها