کد خبر: 598313
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ۱۸:۵۵:۴۴
| |

وزیر امور خارجه ترکیه: روسیه و تروریسم دو تهدید ناتو هستند

مولود چاووش اوغلو گفت: آنکارا اجازه نخواهد داد تا از طریق این کشور تحریم‌های اعمالی امریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه نقض شود.

وزیر امور خارجه ترکیه: روسیه و تروریسم دو تهدید ناتو هستند
کد خبر: 598313
|
۱۴۰۱/۱۲/۰۱ ۱۸:۵۵:۴۴

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد آنکارا اجازه نخواهد داد از طریق این کشور، تحریم‌های اعمالی اروپا و امریکا علیه روسیه نقض شود.

به گزارش  شفقنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، چاووش اوغلو در کنفرانس مطبوعاتی با آنتوتی بلینکن، همتای امریکایی خود در آنکارا گفت: ترکیه در تحریم‌ها علیه روسیه مشارکت ندارد و تنها به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد پایبند است. ترکیه پس از جنگ روسیه و اوکراین اجازه ورود کشتی‌های جنگی به دریای سیاه را نداده است. آنکارا اجازه نخواهد داد تا از طریق این کشور تحریم‌های اعمالی امریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه نقض شود.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه همه تدابیر لازم برای ممانعت از ورود تولیدات اروپایی به روسیه از طریق ترکیه اتخاذ شده است، گفت: حجم تجارت و روسیه 60 درصد افزایش یافته است که اغلب گاز طبیعی وارداتی از روسیه بوده است که قیمت آن به دلیل جنگ دو برابر رشد داشته است.

وی با تکذیب اظهارات پیشین همتای امریکایی خود درخصوص صادرات تجهیزات الکترونیکیبرای استفاده در صنایع دفاعی روسیه، از امریکا و اتحادیه اروپا خواست اگر مدارکی در اثبات ادعای خود دارند، ارائه کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه با بیان اینکه ناتو امروز در معرض دو تهدید قرار دارد که یکی روسیه و دومی تروریسم است، گفت: همکاری امریکا با پ ک ک به بهانه مبارزه با داعش «امری نادرست» است.

وی گفت: ترکیه طبق شروط محدودکننده قادر به خرید جنگنده‌های امریکایی F16 نیست و این امر برای دو کشور عضو ناتو غیر منصفانه است.

چاووش اوغلو با تاکید بر اینکه ترکیه حق پس گرفتن 1.4 میلیارد دلار پرداخت شده برای برنامه ساخت جنگنده اف 35 پس از حذف یک طرفه این کشور از این پروژه را دارد، گفت: از کنگره امریکا می‌خواهیم  برای حل مسائل نظامی لاینحل با ترکیه ایفای نقش کند.

وی با تقدیر از تماس‌های امریکایی‌ها بعد از زلزله ترکیه و کمک‌های ارائه شده، گفت:پرونده اقتصاد و تجارت در صدر گفت‌وگوها با بلینکن قرار داشت و حجم تجارت دو کشور در سال گذشته به 32 میلیارد دلار رسید و ما در نظر داریم این رقم را به 100 میلیارد دلار برسانیم.

دو طرف همچنین درباره مسائل منطقه‌ای، تحولات میان آذربایجان و ارمنستان و مساله فلسطین و کمک‌ها به زلزله زدگان سوری رایزنی کردند و چاووش اوغلو نسبت شهرک‌سازی‌های اسرائیل در اراضی اشغالی فلسطین ابراز نگرانی کرد.

چاووش اوغلو درباره پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو گفت: ما یادداشت تفاهم سه جانبه‌ای امضا کردیم و هر آنچه که هر کشوری باید انجام دهد، روشن است. سوئد در این خصوص پیام‌های مثبتی ارسال کرد و قوانینی را تغییر داد اما متاسفانه طرفداران پ ک ک به تامین مالی این گروه و سربازگیری برای آن در سوئد ادامه می دهند.

وی با اشاره به برخی توافقات میان ترکیه و امریکا درخصوص پاکسازی مرزهای ترکیه و سوریه از تروریست‌ها تا عمق 30 کیلومتری گفت: ما گام‌های مثبتی از سوی امریکا در این باره ندیده ایم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها