کد خبر: 608820
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ۲۰:۰۰:۰۰
| |

نشست اضطراری دولت انگلیس درباره وضعیت سودان

دولت انگلیس روز شنبه به‌منظور بررسی آخرین وضعیت بحران سیاسی در سودان نشست ویژه تشکیل داد.

نشست اضطراری دولت انگلیس درباره وضعیت سودان
کد خبر: 608820
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۲ ۲۰:۰۰:۰۰

این نشست به ریاست ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس برگزار و گفته می‌شود که خروج دیپلمات‌ها و شهروندان این کشور از سودان یکی از موضوعات اصلی مورد بحث بوده است.

به گزارش ایرنا از منابع خبری انگلیس، سخنگوی دولت انگلیس گفت: «ما می دانیم که وضعیت اتباع انگلیسی که در درگیری های سودان گرفتار شده‌اند بسیار نگران کننده است و تمام تلاش خود را برای حمایت از اتباع انگلیسی و کارکنان دیپلماتیک در خارطوم انجام می دهیم. وزارت دفاع با وزارت خارجه در تلاش هستند تا برای موارد احتمالی آماده شوند.»

شبکه خبری اسکای گزارش داد که دیروز هم دو جلسه اضطراری دیگر برای بررسی اوضاع سودان در انگلیس برگزار شد. این شبکه خبری دریافته که انگلیس نیروها و هواپیماهای ارتش خود را در یک پایگاه خارج از این کشور به حالت آماده باش درآورده، تا در صورت نیاز برای انتقال کارکنان سفارت و شهروندان انگلیسی از سودان وارد عمل شود.

از سویی ارتش سودان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «انتظار می‌رود که روند خروج اتباع خارجی طی چند ساعت آینده آغاز شود، زیرا ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و چین برنامه دارند تا دیپلمات‌ها و اتباع خود را از طریق هوایی تخلیه خواهند کرد.»

دیپلمات‌های عربستان سعودی قبلاً از شهر ساحلی بور سودان خارج شده‌ و دیپلمات‌های اردن نیز برنامه مشابهی را در تدارک دیده‌اند.

ایالات متحده و فرانسه پایگاه هایی در جیبوتی، در شاخ آفریقا دارند و احتمالا انگلیس هم از همین طریق اتباع خود را خارج کند. ریشی سوناک دیروز (جمعه) در تماس تلفنی با رئیس جمهوری جیبوتی در مورد آخرین وضعیت بحران سیاسی در سودان رایزنی کرد.

گفته می‌شود که ده ها دیپلمات و مقامات دیگر بریتانیا در سفارت این کشور در خارطوم و همچنین صدها شهروند بریتانیایی در سودان حضور دارند. اگر دو تابعیتی نیز در نظر گرفته شوند، این رقم به هزاران نفر افزایش می یابد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها