کد خبر: 609415
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ۱۹:۱۹:۰۴
| |

اعتمادآنلاین به نقل از نیویورک تایمز گزارش داد

فرار خوان گوایدو به ایالات متحده؟

خوان گوایدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا مجبور به ترک کلمبیا به سمت ایالات متحده شد.

فرار خوان گوایدو به ایالات متحده؟
کد خبر: 609415
|
۱۴۰۲/۰۲/۰۵ ۱۹:۱۹:۰۴

خوان گوایدو، برجسته‌ترین رهبر اپوزیسیون ونزوئلا، اواخر روز دوشنبه به وقت محلی اعلام کرد که ساعاتی پس از عبور از مرز به داخل کشور پس از دریافت تهدید از سوی دولت ونزوئلا، مجبور به ترک کلمبیا شده است.

به گزارش اعتمادآنلاین به نقل از نیویورک تایمز، گوایدو در ویدئویی که در توییتر منتشر کرد، گفت که با برنامه‌هایی برای دیدار با نمایندگان سیاسی که برای گفتگو درباره آینده ونزوئلا گرد هم آمده بودند، وارد کلمبیا شد اما به جای استقبال از او، کلمبیایی ها او را بیرون کردند.

او که از هواپیما صحبت می کرد، گفت: «متاسفانه امروز موج  آزار و اذیت مخالفان در ونزوئلا به کلمبیا هم کشیده شد و او در راه آمریکا است.

اواخر روز دوشنبه، وزارت امور خارجه کلمبیا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که گوایدو «به‌طور نامنظم» در بوگوتا ( پایتخت کلمبیا) رفت و آمد داشته و با اسکورت مقامات «به قصد راستی‌آزمایی خروج او با یک شرکت هواپیمایی تجاری به ایالات متحده» به فرودگاه رفته و از این کشور خارج شده است.

همزمان رئیس جمهور کلمبیا، در توییتر اخراج آقای گوایدو به زور از کشور را تکذیب کرد و گفت که گوایدو اخراج نشده و بهتر است در عالم سیاست از بیان چنین دروغ‌هایی پرهیز کرد. رئیس جمهور کلمبیا در ادامه سخنانش افزود که سفر گوایدو به آمریکا با موافقت شخص او بوده و کلمبیا به دلایل بشردوستانه علیرغم ورود غیرقانونی او  به این کشور او را تا فرودگاه برای خروج به سمت آمریکا همراهی مرد.

در سال 2019، گوایدو پس از اینکه نیکلاس مادورو را حاکمی غیرقانونی و خود را رئیس موقت دولت اعلام کرد، از یک قانونگذار کمتر شناخته شده ونزوئلا به قهرمان ملی تبدیل شد. در آن زمان، او مهم‌ترین تهدید برای مادورو به حساب می‌آمد.

ده ها کشور گوایدو را به عنوان رهبر جدید ونزوئلا به رسمیت شناختند که برجسته ترین آنها ایالات متحده بود. اما گوایدو در نهایت نتوانست مادورو را برکنار کند و اواخر سال گذشته، همکاران او در اپوزیسیون به انحلال دولت موقت وی و حذف عنوان رئیس جمهور موقت او رای دادند. ارزیابی آنها این بود که راهبرد دولت موازی قادر به ایجاد تغییرات سیاسی نیست و نیاز به یک مسیر جدید است.

 

نیکولاس مادورو در طول سال‌ها صدها مخالف سیاسی را زندانی کرده  و بسیاری از آنها قبلاً به کشورهای دیگر از جمله کلمبیا گریخته‌اند.  گوایدو به همراه خانواده‌اش در کاراکاس ماند، با این فرض که دستگیری چنین رهبر برجسته‌ای باعث می‌شود مادورو در داخل و خارج از کشور محبوبیت کمتری داشته باشد.

ونزوئلا و کلمبیا مرزهای طولانی و روابط فرهنگی و اقتصادی زیادی دارند، اما روابط آنها به ویژه در زمان دولت قبلی کلمبیا به رهبری رئیس جمهور ایوان دوکه مارکز ، محافظه کار، تیره شد. گوستاوو پترو ، رئیس جمهور جدید و چپگرای کلمبیا، روابط دیپلماتیک دو کشور را که در سال 2019 قطع شده بود، احیا کرد و چندین بار با مادورو ملاقات کرد. پترو سعی کرده خود را به عنوان یک واسطه بین دولت مادورو و اپوزیسیون قرار دهد.

گوستاوو پترو هفته گذشته در واشنگتن با جو بایدن دیدار کرد و دو رهبر در یک بیانیه مشترک علاقه خود را به "راه حلی سیاسی برای پایان دادن به وضعیت بحرانی در ونزوئلا بیان کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها