کد خبر: 621664
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۸ ۲۰:۱۵:۴۰
| |

گاردین گزارش داد:

راست افراطی چگونه در حال تسخیر اروپا است

روزنامه گاردین نوشته که در اروپا راست‌های افراطی به طور پیوسته در حال پیشرفت و تبدیل به جریان اصلی سیاسی کشورهای خودشان هستند.

راست افراطی چگونه در حال تسخیر اروپا است
کد خبر: 621664
|
۱۴۰۲/۰۴/۱۸ ۲۰:۱۵:۴۰

حدود 25 سال پیش وقتی در کشور اتریش حزب پوپولیست راست افراطی آزادی به رهبری یورگ هایدر با کسب حدود 27 درصد از آرا وارد دولت شد، چهارگوشه اروپا از این اتفاق در شوک عظیمی فرو رفت، دیدارها و ملاقات‌های دیپلماتیک لغو شد و اقدامات تنبیهی چندانی علیه این حزب و دولت اعمال شد.

به گزارش شفقنا، در حال حاضر در سرتاسر اروپای غربی، احزاب راست افراطی در حال پیش‌روی هستند: این احزاب به طور پیوسته در نظرسنجی‌ها بالا می‌روند، سیاست‌های راستگرای جریان اصلی را برای انعکاس بهتر در پلتفرم‌های بومی‌گرا و پوپولیستی شکل داده و دنبال می‌کنند و در دولت‌های ائتلافی نیز نقش‌هایی شبیه به وزیر را در اختیار خود می‌گیرند.

جورجیا ملونی به رغم ریشه‌های نئوفاشیستی حزبش نخست‌وزیر ایتالیا شده و در اسپانیا هم حزب راست افراطی واکس با دو برابر کردن آرای محلی و منطقه‌ای خود به زودی در پی تقسیم قدرت در سطح ملی خواهد بود.

راست افراطی توانسته بخشی از دولت ائتلافی جدید فنلاند نیز شده و در ازای امتیازات سیاسی کلیدی در حال حمایت از احزاب همتای خود در سوئد نیز هست. جالب این که در اتریش نیز حزب راست‌گرای آزادی در شرایطی که حدود یک سال به انتخابات این کشور مانده، به راحتی پیشتازی نظرسنجی‌ها را در اختیار دارد.

نکته ترسناک‌تر این که در آلمان نیز یک لحظه سرنوشت‌ساز در فضای سیاسی آلمان جریان دارد- و شاهدیم که راست‌ترین و افراطی‌ترین حزب این کشور بعد از این که سال گذشته محبوبیت خود را از ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش داد، به تازگی در انتخابات منطقه‌ای پیروز شده و در نظرسنجی‌ها نیز در کنار حزب چپ میانه در جایگاه دوم قرار گرفته است.

در یونان در انتخابات هفته گذشته سه حزب کمتر شناخته‌شده راست و بومی‌گرا کرسی‌های پارلمانی را به دست آوردند. این احزاب بیشتر از سوی نیروهای سیاسی تندروی راست و چهره‌های نزدیک به نئونازی‌ها موردحمایت قرار دارند.

کاترین فیشچی، مدیر بخش سیاست در بنیاد جامعه باز اروپا و کارشناس مسائل مربوط به پوپولیسم، اقتدارگرایی و راست افراطی در این زمینه می‌گوید: «این احزاب و مسایل همه با هم متفاوتند، و به خصوص فرهنگ‌ها و نظام‌های سیاسی که در متن آن‌ها فعالیت دارند، همه با هم تفاوت دارند».

او می‌افزاید: «هر بار بعد از هر بحرانی ما به خودمان گفته‌ایم که پوپولیست‌ها و راست‌های افراطی در اروپا رو به زوال هستند. با این حال واقعیت این است که این گروه‌ها از دهه 1980 به این سو، به جز چند وقفه مختصر، کمابیش به طور پیوسته در حال رشد و صعود بوده‌اند، تا جایی که در حال حاضر راست‌های افراطی تا حد زیادی تبدیل به بخشی از چشم‌انداز آینده قاره اروپا شده‌اند».

علاوه بر این، سیاست چندپاره و دوقطبی اروپا به این معنی است که حتی یک پیروزی نسبی 48/52 نیز می‌تواند این احزاب را به کمک حربه‌ای به نام ائتلاف به قدرت مستقر یا دست‌کم به یک کینگ‌میکر تبدیل کند. این همان اتفاقی است که در شمال اروپا شاهد بودیم، احتمالاً در اسپانیا روی خواهد داد، و جالب این که ممکن است به زودی در فرانسه نیز اتفاق افتد.

برای مدت‌های مدیدی احزاب افراطی راست حول محور مخالفت با مهاجرت، اسلام و اتحادیه اروپا متحد بودند. به تازگی علل جدیدی نیز به این عوامل اضافه شده است: جنگ‌های فرهنگی، حقوق اقلیت‌ها، بحران اقلیمی و قربانی‌های ناعادلانه‌ای که دولت‌ها اصرار دارند برای مبارزه با تغییرات اقلیمی لازم است.

حالا دیگر در کشورهای مختلف اروپا، از ایتالیا گرفته تا فنلاند، بسیاری از احزاب راست میانه به همان اندازه راست‌های افراطی مواضعی تند و افراطی نسبت به مهاجرت دارند و این در حالی است که احزاب راست افراطی نیز مشغول انضباط اقتصادی، بدبینی نسبت به اتحادیه اروپا و کم‌اهمیت جلوه دادن حمایت‌های گذشته از روسیه شده‌اند.

فیشچی می‌گوید که «آن‌چه تغییر کرده این است که ما در عصر کنترل زندگی می‌کنیم. طرفداران برگزیت این را به خوبی متوجه شده‌اند. در واقع اگر چه ممکن است چپ وعده حفاظت بدهد، اما راست افراطی وعده نظم و کنترل را می‌دهد. وعده‌ای که الزاماً شاید قابل حصول و ارائه نباشد، اما به هر حال بهتر و بیشتر به ترس‌های فردی و فرهنگی مردم جواب می‌دهد و همین هم راز موفقیت آن در آینده نزدیک می‌تواند باشد.»

به عقیده او احتمالی که طلیعه‌های آن در ماه‌های اخیر در ایتالیا (نخست‌وزیری جورجیا ملونی)، اسپانیا (رشد روزافزون حزب ملی‌گرا- کاتولیک- محافظه‌کار واکس)، فرانسه (آرای رکوردشکن مارین لوپن)، هلند (رشد احزاب پوپولیست- ناسیونالیست- اسلام‌ستیز و طرفدار روسیه)، آلمان (پیروزی حزب راست افراطی آلترناتیو برای آلمان در انتخابات منطقه‌ای)، اتریش (ورود حزب آزادی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جنبش‌های راست افراطی اروپا به دولت)، فنلاند (نفوذ حزب راست افراطی فنلاند در ائتلاف راستگراترین دولت تاریخ این کشور)، سوئد (پیروزی نسبی احزاب جناح راست در انتخابات سپتامبر) و بریتانیا (افزایش شعارهای پوپولیستی، بومی‌گرایی، محافظه‌کاری فرهنگی، ملی‌گرایی و ضد مهاجرتی در فضای سیاسی این کشور) مشاهده شده است.

 

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها