کد خبر: 651201
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۲ ۰۷:۰۰:۱۴
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

بحران غزه؛ توافق مبادله اسرا و معضل صفر و یک اسرائیل

حماس چند روز قبل به پیش‌نویس توافقنامه پیشنهادشده از سوی طرف‌های میانجی که در پاریس گرد هم آمده بودند پاسخ داد.

بحران غزه؛ توافق مبادله اسرا و معضل صفر و یک اسرائیل
کد خبر: 651201
|
۱۴۰۲/۱۱/۲۲ ۰۷:۰۰:۱۴

سید عماد حسینی- حماس چند روز قبل به پیش‌نویس توافقنامه پیشنهادشده از سوی طرف‌های میانجی که در پاریس گرد هم آمده بودند پاسخ داد.

در حالی که حماس در ابتدای بیانیه خود در این باره برای همراهی در بررسی هر نوع پیشنهادی برای پایان جنگ اعلام همکاری کرده اما پاسخ‌ها به این توافق نشان می‌دهد حماس بعد از گذشت چهار ماه از جنگ ویرانگر اسرائیل علیه نوار غزه همچنان بر مواضع سابق خود پافشاری می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان، پاسخ حماس که از طریق میانجی‌ها به آمریکا و اسرائیل ارائه شده، دربرگیرنده تعدیل‌‌هایی بر پیشنهادهای توافق پاریس به علاوه پیوستی در مورد تضمین‌ها و خواسته‌های جنبش برای توقف حملات و برطرف کردن تبعات آن است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، اسرائیل بعد از ناکامی در مقابل حمله رزمندگان حماس در 7 اکتبر، شکست بزرگ‌تری را بعد از ترسیم سقف خطوط قرمز خود برای پیروزی متحمل شده است.

امروز خیل عظیمی از مردم از جمله جامعه اسرائیل پیروزی اسرائیل در غزه را با خط‌کش هدف‌گذاری‌های نتانیاهو و اعضای کابینه‌اش برای این جنگ می‌سنجند که شاید مهم‌ترین آنها از بین بردن حماس، قتل رهبران این گروه و بازگرداندن اسرای اسرائیلی باشد، حال آنکه تا به امروز هیچ‌یک از این اهداف محقق نشده است.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل هم به این حقیقت اذعان دارد و در واکنش به پاسخ حماس تاکید کرد، پاسخ مثبت به درخواست حماس به معنای اعلام شکست اسرائیل است.

در حالی که هدف اصلی حماس از پایان سریع جنگ مسائل بشردوستانه و پایان جنایات اسرائیل در غزه است، اسرائیل در مقابل دچار معضل صفر و یک شده است؛ امروز مراکز تصمیم‌گیری در تل‌آویو خود را در گرداب همه یا هیچ می‌بینند، چون در صورت تحقق نیافتن اهداف خود بی‌تردید حتی در معیار سنجش داخلی اسرائیل هم شکست‌خورده محسوب می‌شوند.

آنچه این مساله را برای قطب‌های ائتلاف نتانیاهو دشوارتر کرده این است که آنها این جنگ را نه‌تنها جنگ بقای اسرائیل بلکه قبل از آن جنگ بقای خود می‌بینند و حاضرند برای بقای خود منطقه را تا قعر جهنم هم پیش بَرند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها