کد خبر: 662345
|
۱۴۰۳/۰۳/۱۵ ۲۱:۵۰:۳۰
| |

مودی خود را پیروز انتخابات هند اعلام کرد

نارندرا مودی، نخست وزیر هند می‌گوید که حزبش برنده انتخابات و با تشکیل دولت برای سومین بار، تاریخ ساز شده است. ائتلاف به رهبری مودی توانسته نزدیک به ۳۰۰ کرسی را از آن خود کند. ائتلاف مخالفان هم با کسب ۲۳۲ کرسی، موفقیتی بیش از پیش‌بینی کسب کرده است و در این میان ۱۹ کرسی هم به گروه‌های دیگر رسیده است. در هند ائتلاف‌ها یا احزب برای تشکیل دولت نیاز به کسب ۲۷۲ کرسی دارد.

مودی خود را پیروز انتخابات هند اعلام کرد
کد خبر: 662345
|
۱۴۰۳/۰۳/۱۵ ۲۱:۵۰:۳۰

نارندرا مودی، نخست وزیر هند می‌گوید که حزبش برنده انتخابات و با تشکیل دولت برای سومین بار، تاریخ ساز شده است.

ائتلاف به رهبری مودی توانسته نزدیک به ۳۰۰ کرسی را از آن خود کند. ائتلاف مخالفان هم با کسب ۲۳۲ کرسی، موفقیتی بیش از پیش‌بینی کسب کرده است و در این میان ۱۹ کرسی هم به گروه‌های دیگر رسیده است.

در هند ائتلاف‌ها یا احزب برای تشکیل دولت نیاز به کسب ۲۷۲ کرسی دارد.

کمیسیون انتخابات نتایج نهایی را هنوز به طور رسمی اعلام نکرده است.

این انتخابات هفت مرحله داشت و رای‌گیری از چند هفته پیش آغاز شد.

مقررات انتخاباتی احزاب و رهبران سیاسی را از بهره‌برداری از گرایش‌های مذهبی و قومی برای کسب رای منع کرده است.

پارلمان هند در مجموع ۵۴۳ کرسی دارد و ائتلاف به رهبری آقای مودی امیدوار بود که ۴۰۰ کرسی را کسب کند.

تمهیدات امنیتی شدیدی برای شمارش آرا در تمامی ایالت‌ها و مناطق مختلف هند برقرار شده بود و در برخی مناطق، تجمع بیش از چهار نفر در یک مکان مجاز نبود.

پیروزی حزب حاکم در عین عملکرد خوب احزاب مخالف

با توجه به نتایج آرای اعلام شده، به نظر می‌رسد آنچه حزب بهاراتیا جاناتا (بی‌جی‌پی) انتظار داشت برآورده نشده است. اگرچه آنها در نتایج پیش و از حد نصاب لازم برای تشکیل دولت نیز گذشته‌اند و این حزب و متحدانش برای بار سوم دولت را تشکیل خواهد داد.

نکته مهم اما شاید در این باشد که آقای مودی و حزبش با صراحت در تبلیغات انتخاباتی می‌گفتند به ۴۰۰ کرسی در پارلمان خواهند رسید، عددی که نتایج اعلام شده با آن تفاوت دارد و پایین‌تر است. از سوی دیگر انتظار این بود که حزب اصلی مخالف کنگره و احزاب حامی آن نتوانند کرسی‌های زیادی به دست بیاورند؛ اما نتایج اعلام شده از موفقیت این حزب و دیگرحامیانش در بسیاری از مناطق حاکیست.

به عبارت دیگر براساس نتایج حزب آقای مودی نتوانسته است به آن انتظاراتی که در ذهنشان بوده برسند - حداقل از نظر تعداد کرسی‌های پارلمانی- و مهمتر از آن «حزب کنگره» و دیگر احزاب مخالف توانسته‌اند نتایج عالی به دست آورند و از ۲۰۰ کرسی‌ پارلمانی نیز گذشته‌اند.

به طور خلاصه به نظر می‌رسد به‌رغم پیش بودن نخست‌وزیر راست‌گرای هند در انتخابات و داشتم کرس‌یها لازم برای تشکیل دولت ، انتظارات اولیه آقای مودی و حزبش برآورده نشده است و از سوی دیگر مخالفانش آرای بالایی گرفته‌اند.

از زمان استقلال هند تاکنون این بار دوم است که یک حزب سه بار پشت سر هم دولت تشکیل می‌دهد. پیشتر از آن جواهر لعل نهرو ( درسال‌های پس از ۱۹۶۲) موفق شده بود که سه بار دولت را پشت سر هم رهبری کند.

در هند بسیاری از مقامات دولتی، شهروندان سالخورده بالای ۸۵ سال و بیش از ۴۰ درصد از افراد ناتوان این امکان را دارند که از طریق پست رای دهند.

میانگین میزان مشارکت رای‌دهندگان بیش از ۶۵ درصد بوده است.

رهبران احزاب مخالف و منتقدان آقای مودی و حزبش را به «اسلام هراسی‌» متهم کرده‌اند. این منتقدان همچنین از کمیسیون انتخابات به خاطر عدم اقدام به موقع علیه حزب حاکم انتقاد کرده‌اند.

آقای مودی و متحدانش نیز شکایت‌هایی علیه مخالفان ثبت کرده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها