کد خبر: 663250
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ ۱۹:۰۱:۲۳
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

جنگ غزه و تلاش انتخاباتی بایدن در وقت اضافه

آنتونی بلینکن برای هشتمین بار طی هشت ماه گذشته به منطقه سفر و مثل همیشه با مسئولان اسرائیلی در مورد جنگ غزه و آتش بس دیدار و گفت‌وگو کرد.

جنگ غزه و تلاش انتخاباتی بایدن در وقت اضافه
کد خبر: 663250
|
۱۴۰۳/۰۳/۲۳ ۱۹:۰۱:۲۳

سید عماد حسینی- آنتونی بلینکن برای هشتمین بار طی هشت ماه گذشته به منطقه سفر و مثل همیشه با مسئولان اسرائیلی در مورد جنگ غزه و آتش بس دیدار و گفت‌وگو کرد.

به اعتقاد کارشناسان عرب، با وجود تمام ادعاهای اعلام‌شده توسط رهبران اسرائیل در رابطه ادامه جنگ تا رسیدن به پیروزی قاطع، هرچه جنگ غزه طولانی‌تر می‌شود، گرفتاری اسرائیل هم در آن افزایش می‌یابد. با این حال، این جنگ ضلع های دیگری هم دارد که یکی از آنها به آمریکا و انتخابات پیش روی آن مربوط می‌شود و همین امر باعث می‌شود تا به‌ویژه جو بایدن در سال انتخابات و دقیقاً چند ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری شرایط بغرنجی را در رابطه با تبعات این جنگ بر ریزش آرایش احساس کند.

همین امر باعث شده است تا تکاپوی دولت بایدن برای رهایی از تبعات جنگ غزه و بازتاب آن بر جنگ انتخاباتی هر روز بیشتر شود.

بی‌تردید تظاهرات گسترده دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنایات اسرائیل بهترین بازخورد را برای آنچه بایدن باید از صندوق‌های رأی منتظر باشد به سیاستگذاران انتخاباتی‌اش نشان داد.

شاید همین مسئله باعث شده باشد تا کاخ سفید حداقل طی چند روز گذشته دو موضع متفاوت را در دو خط موازی در رابطه با مسئله جنگ غزه و مبادله اسرا در پیش بگیرد.

در حالی که، بلینکن از یک‌سو خواهان فشار کشورهای میانجی بر حماس برای پذیرش ابتکار بایدن شده است، از سوی دیگر هنگام دیدار با نتانیاهو و دیگر شخصیت‌های اسرائیلی این مسئله را هم مطرح کرد که اگر تل‌آویو حاضر به همراهی با واشنگتن برای تحقق ابتکار عمل نشود، واشنگتن برنامه‌هایی برای گفت‌وگوی مستقیم با حماس برای آزادی پنج شهروند خود دارد که تابعیت مضاعف اسرائیلی دارند و در صورت ناامیدی از همراهی ائتلاف نتانیاهو، این راه را در پیش خواهد گرفت.

دولت آمریکا همچنین با استفاده از اهرم‌های فشاری که در مجامع بین‌المللی در اختیار دارد قطعنامه‌ای تحت بند ششم در شورای امنیت به تصویب رساند که به آتش‌بس اشاره و در عین حال راه‌ حل دو دولتی را هم مورد تایید قرار می‌دهد.

با این حال، تا زمانی که نتانیاهو و از آن مهم‌‌ترین بن گویر و سموتریچ در ساختار حاکم اسرائیل حضور دارند، تصور نمی‌رود این قعطنامه هم تاثیری در رویکرد جنایتکارانه اسرائیل علیه مردم غزه داشته باشد.

حال باید پرسید، آیا همانند عملیات آزادی‌سازی چهار اسیر صهیونیست، که به گفته حماس و برخی از منابع رسانه‌ای غربی با حضور و همراهی اطلاعاتی و نظامی آمریکا انجام، اما منجر به کشته شدن دست‌کم یکی از اسرای آمریکایی‌تبار اسرائیلی شد و یک آمریکایی را به کام مرگ برد، تلاش‌های کاخ سفید و پافشاری برای نجات نتانیاهو از گرداب غزه، جو بایدن را به گرداب شکست در مقابل جمهوری‌خواهان خواهد انداخت؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت اعتمادآنلاین هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    خواندنی ها