کد خبر: 665940
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ ۱۷:۳۸:۴۹
| |

قاتل شهید محمد باقر صدر بعد از 40 سال دستگیر شد

چند روز پیش رسانه‌های عراقی اعلام کردند، تلاش‌های چند ساله گروه‌های عراقی منجر به دستگیری قاتل آیت الله سید محمد باقر صدر شد.

قاتل شهید محمد باقر صدر بعد از 40 سال دستگیر شد
کد خبر: 665940
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۴ ۱۷:۳۸:۴۹

چند روز پیش رسانه‌های عراقی اعلام کردند، تلاش‌های چند ساله گروه‌های عراقی منجر به دستگیری قاتل آیت الله سید محمد باقر صدر شد.

به گزارش اعتمادآنلاین رسانه‌های عراقی اعلام کردند، بعد از چند سال تلاش و پیگیری مستمر، سرلشکر سعدون صبری معروف به "سرتیپ نزار" مدیر سابق شعبه پنجم استخبارات عراق در منطقه کردستان عراق در شمال این کشور دستگیر شد.

براساس اطلاعات منتشر شده، بخش اطلاعات یکی از گروه‌های حشد الشعبی عراق بیش از چهار سال در حال پیگرد و تلاش برای یافتن سرنخی از محل اختفای وی بودند.

ابتدا تلاش‌های اطلاعاتی خود را در مصر، اردن و چند نقطه دیگر برای یافتن سرنخی از محل اختفای وی انجام دادند اما این تلاش‌ها نتیجه‌ای در بر نداشت.

بعد از این مدت اطلاعاتی به دست آنها رسید که نشان می‌داد این فرد برای مدت قابل توجهی در سوریه زندگی می‌کرد اما اکنون به ترکیه نقل مکان کرده است.

این در حالی است که برخی دیگر از رسانه‌ها اعلام کردند که او بین اردن و امارات متحده عربی در تردد بود.

بر اساس روایت اول بعد از رسیدن این اطلاعات این ماموران موفق شدند به محل سکونت وی در ترکیه برسند، در این بین این افسر سابق استخبارات عراق خانه خود را در بغداد در معرض فروش گذاشته بود.

اینگونه بود که تصمیم گرفته شد، با او برای خرید خانه‌اش وارد معامله شده و از این طریق به وی نزدیک شوند.

بدین شکل توافق برای خرید خانه نهایی شد و مقرر شد تسلیم پول و عقد قرارداد خرید در شهر اربیل در شمال عراق انجام شود.

سعدون که به طور کامل از این قرارداد اطمینان پیدا کرده بود، از ترکیه راهی شمال عراق شد و وقتی به اربیل رسید، این گروه عضو حشد الشعبی به نخست وزیر عراق اطلاع دادند که قاتل شهید سید محمد باقر صدر در خاک عراق و در شهر اربیل حضور دارد و او نیز وارد عمل شد تا به رغم تمام تلاش‌های وساطت صورت گرفته از برخی از شخصیت‌ها و حتی استنکاف حکومت اقلیم کردستان، فرد مذکور بازداشت شود.

اما روایت دوم حکایت از آن دارد که سعدون صبری القیسی نیاز به تجدید اوراق هویتی خود شد و همین امر او را بر آن داشت تا راهی کردستان عراق شود.

به هر شکل بعد از بازداشت وی توسط نیروهای امنیتی اقلیم کردستان رایزنی‌ها و مذاکرات بین بغداد و اربیل برای استرداد این جانی تحت تعقیب علنی تر شد، اما نهادهای امنیتی اقلیم کردستان بر ابقای وی در این منطقه و بازجویی از او در آن تاکید می‌کردند.

منابع آگاه به رسانه خبر دادند، فرماندهان نظامی حشد الشعبی مجبور شدند مستقیما با فرماندهان امنیتی و رهبران سیاسی اقلیم کردستان وارد مذاکره شده و آنها را مجاب به پذیرش این درخواست بغداد کنند.

برخی از فعالان شبکه‌های م جازی تاکید می‌کنند، گروه حشد الشعبی بعد از به بن بست رسیدن مذاکرات رهبران اقلیم کردستان را تهدید کرد اگر این جنایتکار را تحویل ندهند هر آنچه موشک و پهپاد دارند بر سر کردستان فرو خواهند ریخت اینگونه بود که  اربیل حاضر شد این شخصیت اطلاعاتی رژیم صدام حسین را تحویل نهادهای اطلاعاتی و امنیتی رسمی عراقی بدهد.

بعد از رسیدن سعدون به بغداد بازجویی از وی آغاز شد و او در همان ابتدا به دخالت مستقیم در اعدام شهید سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت الهدی اعتراف کرد و کروکی محل انجام این جنایات را که به همراه چند نفر از ماموران شعبه پنجم استخبارات انجام گرفته بود برایشان تشریح کرد.

به گفته مطلعین؛ در محلی که در آن شهید صدر اعدام شد، اکنون مجتمع‌های مسکونی ساخته شده است و شرایط آن کاملا تغییر پیدا کرده است از اینرو امکان مشخص کردن محل دقیق آن بسیار دشوار شده است.

علت اهمیت این مسئله آن است که این افسر استخبارات صدام حسین تاکید کرد، پیکر بنت الهدی خواهر شهید صدر در همان محل دفن شده است، از اینرو نهادهای ذیربط عراق همچنان در حال جستجو برای مشخص کردن محل دقیق آن از طریق بررسی نقشه‌های عمرانی شهر بغداد در زمان رژیم صدام حسین هستند.

براساس اطلاعات منتشر شده در مورد این افسر استخبارات رژیم بعث عراق او تاکنون به اعدام و قتل 20 هزار عراقی اعتراف کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها