کد خبر: 666005
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ۱۵:۴۹:۱۲
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

توافق مبادله اسرا، پایان یک جنگ یا آغاز جنگ‌های جدید خواهد بود؟

خبرنگار رادیو سراسری رژیم صهیونیستی (کان) صبح جمعه در گزارشی اعلام کرد، طرف‌های مذاکره‌کننده به نقطه توافق در رابطه با مبادله اسرا نزدیک می‌شوند.

توافق مبادله اسرا، پایان یک جنگ یا آغاز جنگ‌های جدید خواهد بود؟
کد خبر: 666005
|
۱۴۰۳/۰۴/۱۵ ۱۵:۴۹:۱۲

سید عماد حسینی- خبرنگار رادیو سراسری رژیم صهیونیستی (کان) صبح جمعه در گزارشی اعلام کرد، طرف‌های مذاکره‌کننده به نقطه توافق در رابطه با مبادله اسرا نزدیک می‌شوند.

این جمله بیش از ۱۰ بار طی دست‌کم شش ماه گذشته از سوی طرف‌های مختلف از جمله طرف‌های حاضر در مذاکرات بین حماس و اسرائیل اعلام شده، اما در نقطه سرنوشت‌سازی که باید همه چیز نهایی شود، اشکالی که معمولاً از سوی نتانیاهو مطرح می‌شود، همه چیز را به نقطه اولیه و صفر آن بازمی‌گرداند.

بازی ماروپله توافق بر سر مبادله اسرا بارها تا نزدیک نقطه پایانی خود رسیده و طرف‌های میانجی، قطری، مصری و حتی آمریکایی بر تحقق پیشرفت‌های بسیار قابل توجه هم تاکید کرده بودند، اما ناگهان شاهد فروپاشی آن هستیم.

رسانه‌های عبری زبان بامداد جمعه از برگزاری نشست کابینه امنیتی اسرائیل به ریاست نتانیاهو سخن گفتند، نشستی که یک ساعت بعد از آن با جلسه‌ای بین نتانیاهو و روسای نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل ادامه پیدا کرد.

حماس نیز از زبان سخنگویانش بر پاسخ انعطاف‌پذیر به آخرین پیشنهاد موجود تاکید کرده و میانجی‌ها هم نگاه مثبتی به این پاسخ ابراز داشته‌اند.

سوای اینکه توافق در این مرحله بین حماس و اسرائیل به انجام برسد یا خیر، اسرائیل در حال پایان دادن جنگ زمینی خود در نوار غزه است، جنگی که به اعتراف اکثریت قریب به اتفاق کارشناسان اسرائیلی، بی‌حاصل بوده و اگر نسل‌کشی مردم غزه و ویران کردن این منطقه و تبدیل آن به فاجعه‌زده‌‌ترین نقطه جهان را، که یک جنایت و نه یک دستاورد محسوب می‌شود، از این معادله فاکتور بگیریم، اسرائیل به دستاورد ملموسی در این جنگ نرسیده است.

امروز حتی نتانیاهو هم باور دارد که قادر به تحقق سقف خواسته‌های خود در از بین بردن قدرت نظامی حماس، برچیدن حاکمیت سیاسی‌ این گروه بر نوار غزه و حتی بازگرداندن اسرا با استفاده از زور نبوده و نخواهد بود.

امروز نتانیاهو به دنبال راهی برای خروج از نوار غزه حتی با حداقل دستاوردهاست، شاید بتواند از این طریق مقداری از آبروی خود را در صحنه سیاسی داخلی حفظ کند.

همین امر شاید علت تکاپوی واشنگتن و رایزنی‌هایش با شماری از کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی باشد، شاید از این طریق و حضور نیروهای چندملیتی عربی در نوار غزه، کمی از بار مسئولیت اسرائیل کاسته و شکستش در مقابل گروه‌های مبارز فلسطین کم‌رنگ شود.

با این حال، این نگرانی بزرگ همچنان وجود دارد که نتانیاهوی پاک‌باخته فرار به جلوی دیگری انجام داده و بعد از ماجراجویی دیوانه‌وارش در غزه، این بار راه جنوب لبنان را در پیش گرفته و برای ساکت نگه داشتن متحدان افراطی‌تر خود همچون سموتریچ و بن گویر، جنگ دیگری را با لبنان آغاز می‌کند، جنگی که می‌تواند تبعات منطقه‌ای گسترده‌ای به دنبال داشته باشد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

ویدیو پیشنهادی

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها